Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan finne CG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan finne CG?

    jeg har laget meg en vinge for å si det enkelt, men lurer på hvor batteria skal monteres, finns det noe hjelpe middler der eller? fant noe på modellfly.no is available for purchase - Sedo.com, men den linken var ødelagt så jeg kan ikke se hvordan han har gjort det. takker for svar

  • #2
    Her er et program for å finne MAC og CG.

    http://perso.wanadoo.fr/scherrer/mat...glish/mce.html


    Her er det beskrevet hvordan du finner MAC manuelt. MAC er gjennomsnittskorden hvor man skal finne CG.

    300 Multiple Choices

    Comment


    • #3
      hva betyr MAC? og finnst det ikke enklere måter å finne cg på?, asså flyet er "vinga" som blir drevet og styrt av 2 motorer

      Comment


      • #4
        Er det en flygende vinge så må du finne MAC først. Deretter balanserer du flyet ca 20% bak vingeforkant på MAC. Dersom det er et fly med kropp og hale bruker du 25% som utgangspunkt for eksempel i stedet for 20%. Det står litt på den siste linken jeg postet

        MAC er det området på vingespennet hvor CG skal beregnes. På en vinge som har lik korde hele veien trenger man ikke finne MAC, men hvis vingen har smalere tipp eller er sweep back (bakoverlent) så må man finne MAC. Du kan tegne en tegning av vingen i liten skala på et ark og regne deg frem til hvor MAC er.

        Comment


        • #5
          vi kan jo gjøre det enklelt med at jeg legger med bilde her?

          Comment


          • #6
            Ja. Hvis du tar et bilde rett ovenfra så skal det gå åfinne CG.

            Comment


            • #7
              ...
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Egentlig en helt ubrukelig opplysning, men:
                MAC står for "Mean Aerodynamic Chord", eller "aerodynamisk gjennomsnittskorde" på moderspråket.
                Ellers riktig som Tahustvedt sier

                Er det ikke rart hvor mange forkortelser vi bruker, som vi ofte bare godtar uten å vite hva de står for?

                Comment


                • #9
                  hehe, sant det mye rart som blir brukt som funker, men som ingen vet hva er

                  Comment


                  • #10
                    Ja. Det var "Mean aerodynamic chord" jeg søkte med når jeg skulle finne programmet i sted.

                    Fant et program som fungerte: http://jean-claude.etiemble.com/cm/indexE.html

                    Comment


                    • #11
                      Kan du sette vingen på gulvet med forkanten mot en vegg slik at det blir helt rett i forhold til linsa? Slik at linsa ser ned på oversiden av vingen med en rett vinkel mener jeg.

                      Comment


                      • #12
                        med kamera 2cm fra veggen
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Det er bra. Skal tenke litt nå.

                          Comment


                          • #14
                            Når jeg plotter inn manuelt får jeg som på tegningen under. Jeg prøvde programmet jeg fant også og fikk samme resultat. Jeg får det til at CG skal falle mellom de to blå horisontale linjene. Den blå korden er den korden man skal regne CG på. Jeg har aldri fløyet flygende vinger selv så kanskje noen andre kan bekrefte at CG skal ligge på 16-20% av korden?
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Bare for å prøve å prøvde jeg en forenklet utgave, og resultatet ble nesten nøyaktig det samme.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X