Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tune pipe kattepine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tune pipe kattepine

    Har så smått begynt og bygge opp en 90 F3A , og traff som ventet på problemer med pipe plasseringen.
    Dette var jeg klar over når jeg bestilte flyet, og har avventet innkjøp av drivverk til jeg hadde det i hånden. Det er i likhet med flere designet for 4 stroke/ elektro. Men som den gammeldagse urtidsapen jeg er så skal jeg ha en 90 to takt med bakutblås i den.
    Hva er det egentlig og velge i av lange tynne piper, lengde er det stort sett nok (ca 640mm fra stipulert eksos flens) høyde er det værre med.
    Har så langt vurdert Greve sin 10-15 cm2 pipe Be.Nr 440 fra F3ALorenz.
    Alternativt skalere opp ei 60size paulsenpotte volummessig og beholde utv. rørdiameter på 35mm (Er det noen som lager Paulsen potter nå for tiden? )
    Er det andre alternativer jeg har glemt? Bortsett fra slakter løsningen ....splitte bellypan og forsterke den.
    Er egentlig ikke så mye ute etter effekt økning. Mer en slick montasje, og behagelig lyd.
    Flyet er utrolig lettbygd så er ikke redd for mangel på pulver
    Attached Files
    mvh MM

  • #2
    Mener å huske at Yusa har en pipe som heter 4C-90 (mener å huske at 4C serien er 120,90,50). Kombiner dette med en flex-manifold, og du burde kunne plassere ting ganske fritt...

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      tja

      Greve lager i hvertfall gode piper til 140, og de er lette...messing pipa til gode gamle Paulsen blir endel tyngre vil jeg tru og er nok mer ei "tuned pipe" en de fra Greve ...noe som ikke vil gi deg en gass kurve som er like fin ..mer av og på.
      når det gjelder manifold vet jeg at han har noe av det der nede eller kikk på Just Engines i england han kan vel også skreddesy til deg .
      90 motor med bakblås er vel bare Webra som har , vet Jon Vold har en plundra vel litt før han fikk den til men skal vist gå nå, ellers er jo Os 90 Fx et godt valg ,men den har sideblås!
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Originally posted by sskogen
        Mener å huske at Yusa har en pipe som heter 4C-90 (mener å huske at 4C serien er 120,90,50). Kombiner dette med en flex-manifold, og du burde kunne plassere ting ganske fritt...
        //Svein
        Mener bestemt Yusas 4C serie er for 4 taktere, kikket på den hos den lokale
        RC sjappa i 120 størrelse... den hadde forsåvidt passet meg som hånd i hanske størrelses messig, men er redd den vil lage ett kritisk mellomregister. kan også virke restrektiv grunnet mindre diameter på eksosrør.... en 90 ligger vel normalt rundt 19mm Yusa potta er ca 15

        Originally posted by Satanoperca
        Greve lager i hvertfall gode piper til 140, og de er lette...messing pipa til gode gamle Paulsen blir endel tyngre vil jeg tru og er nok mer ei "tuned pipe" en de fra Greve ...noe som ikke vil gi deg en gass kurve som er like fin ..mer av og på.
        når det gjelder manifold vet jeg at han har noe av det der nede eller kikk på Just Engines i england han kan vel også skreddesy til deg .
        90 motor med bakblås er vel bare Webra som har , vet Jon Vold har en plundra vel litt før han fikk den til men skal vist gå nå, ellers er jo Os 90 Fx et godt valg ,men den har sideblås!
        Så langt ser det ut til at Greva pipa ligger godt ann. Noen gram ekstra i Paulsenpotta hadde jeg ikke brydd meg så mye om, men mellomregisteret mitt er jeg reddere for.
        Ett annet alternativ som kanskje er minst like bra iallefall og få plassert er
        Krumscheid sin 1010 modell designet spesifikt for 15cc.
        Den har en lang kon del som kanskje gjør att jeg kommer forbi tykkeste delen av vingen før pipa når full diameter.
        Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid

        Motor er valgt og blir bestillt fluksens. Måtte bare se flyet før jeg endelig bestemte meg . Blir en MVVS 91, oppsatt i bakutblås konfigurasjon, slenger med en MVVS rear manifold i samme slengen, tror jeg får brukt den med litt forsiktige modifikasjoner
        Er pipa som volder en smule hodebry
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Vet Sigvart som har Asker Hobby lager og selger Paulsen-piper. Men husker ikke hvilken størrelse det er som lages (.40 eller .60) En av størrelsene lages ikke siden tynnvegga messingrør i rette dimensjonen ikke er å få tak i lenger...

          Har brukt begge størrelsene av Paulsen-pipa med OK resultater men uten noen markant effektøkning. Det jeg har erfart og likt godt er at hele registeret er med i forhold til eldre skarpe piper som gjerne slår inn brutalt og også holder igjen turtallet ganske lenge når jeg throttler ned.

          Hvorfor ikke bruke standard potte?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Bittelitt off-topic men: Joo: Hvor blir det av artikelen din `Tune Pipe Prinsippet` som var startet 12/14/2003 Må bli en sabla fin finish på den ? Vet av i allefall noen som kunne trengt litt visdom rundt emne.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Jasså Isak, du følger med...?
              Ble en kollisjon på releasen (to like artikler) så jeg har ikke fått sluppet den. Men den har vært klar lenge den. Får høre hva redaksjonen ellers mener...
              Er gammelt stoff jeg har foredratt i for flere mannsaldre siden, men kanskje av interesse for noen ennå?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Følger med ja Lider av en sykdom som gjør at en ligger å vaker på de aller fleste internettsidene om modellfly, i allefall norske, alt for mange ganger om dagen, så det gjør det til at en savner nye artikler å lese vettu.. Spesielt når været ikke er som det skal. Sikkert ikke den eneste med den plagen (forhåpentligvis).. Ekstra spesielt er det også at jeg har fundert mye rundt akkurat tune pipe selv slik at det hadde vært til stor interesse å fått en liten innføring. Er ikke alle som sverger til elektro... enda i allefall :P
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Isak
                  Ekstra spesielt er det også at jeg har fundert mye rundt akkurat tune pipe selv slik at det hadde vært til stor interesse å fått en liten innføring. Er ikke alle som sverger til elektro... enda i allefall :P
                  Du kan se på denne linken til tuned pipe som du kan kalkulere og finne ut dimensjonene : JavaPipe: Tuned Pipe Designer

                  Se hva som skjer i tuned pipe, sier mere enn i tekst : http://www.southernskies.net/page_in...okeengine.html

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Øhh....Har bestemt meg for tuned pipe, ble en krumscheid.
                    Fint om topicen fortsetter som generell tuned pipe tråd.
                    Kan jo hende det er en og annen som monterer en slikt "antikvarisk" duppeditt enda
                    mvh MM

                    Comment

                    Working...
                    X