Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lakk

    Hei!
    Er det noen som anbefaler en lakk som beskytter balsan på flyet mot fuel søl, eksos og olje? Som man for eksempel kan spraye inn der hvor tanken skal ligge i tilfelle det skulle skje noe der?


    Skau
    Skau

  • #2
    jeg bruker vanlig bengalakk på firewall, men den er jo på boks så den er ikke så lett å komme til inne i flyet. vet en i klubben bruker quick spray lakk utenpå flyene som er trekt med solartex, og den motstår fuel/eksos i hvertfall. ikke bruk biltema spray lakk. den tåler ikke fuel.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det beste du kan gjøre er å få tak i god gammeldags dope som du får hos hobbysjappa. Den er utrolig motstandsdyktig mot fuel og olje og trekker godt inn i treverket. Den er ganske sterk, så det anbefales kun å bruke den utendørs. Quiklakk skal vist ha en tendens til å løse seg opp av fuel over tid, men det er glimmrende å bruke utvendig der en har mulighet til å avfette og rengjøre etter bruk.
      Mine Modeller:
      Dynaflite Spitfire - 40 size
      Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
      Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
      Calypso 60
      Corsair, dogfigth size
      Great planes piper cub (Treferdig)
      DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
      Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
      Pilot Seduction 25 (Treferdig)
      Pilot Cap 10 (Treferdig)
      Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
      Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
      + noen til

      Comment


      • #4
        Et alternativ er å bruke epoxy, men det forutsetter at du kommer til. Vanskelig på ARF`er...
        Bland epoxy, gjerne en støpeepoxy som flyter tynt. Pensle på der du trenger det, bruk en hårføner så den blir varm og skikkelig tynn. Så tar du ei fille og tørker av alt du klarer å få bort før det herder!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Epoxy kan også tynnes ut med rødsprit (eller tilsvarende) for å få den tynn slik at den kan pensles på.

          Ole André

          Comment


          • #6
            Joo: Tåler det fuel i lengden?
            Har ikke spes god erfaring med epoxy som fuelproofer. Bruker det kun hvis jeg må.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Jeg har OK erfaringer med det til fuelproofing på den måten.
              Der jeg heller ikke har gode erfaringer med epoxy er der det er "overganger" mellom lim/ikke-lim. Da virker det som fuelen trenger inn og delaminerer sakene ja. Og så blir epoxyen myk av fueleksponering over lang tid, men for å sørge for at balsaen ikke blir ødelagt av en evt fuellekkasje syntes jeg det fungerer godt.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X