Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2 skala Pitts på plass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Byggingen går raskere enn forventet. Vi bygger som manualen tilsier, altså høyde- og sideror først, deretter vinger og tilslutt kroppen.
    Status så langt er at høyde- og sideror er trekkeklare og den ene nedre vingehalvdelen er straks ferdig. Begge balanserorene er også snart på plass. Som nevnt tidligere, så er både material- og utskjæringskvaliteten på topp, noe som reduserer byggetid og samtidig gir bra presisjon og godt humør. Halepartiet tok tilsammen 5 kvelder mens det tar ca. 2 kvelder å bygge en vingehalvdel. Vingene bygges oppå et par furulister som er frest i korrekt vinkel slik at vingeribbene ligger stabilt på disse. Når så alle deler passer i hverandre etter not og fjær prinsippet, så skal det mye til for å få skjevheter.

    Noen modifikasjoner har det også blitt:
    1) Angrepsvinkel på høyderors-halvdelene blir justerbare ved å installere en "Gator stab adjustment kit" i hver del.

    2) Det følger med en 6mm stål-stang som går i ett rør i hver høyderors halvdel for å gjøre høyderoret delbart. Denne stangen skal også gjennom en bred kropp og blir derfor relativt tung. Dette byttes ut med 8mm carbon-rør som også forlenges utover i høyderoret for å øke stivheten.

    3) Sideroret er grusom stort, og jeg synes det er litt i mykeste laget. Rorhornet sitter nesten på bunnen av roret og det er mye krefter som skal overføres oppover i strukturen. Nå har jeg limt inn en slags fagverks-struktur av laminert 5x5 balsa som overfører rorhorns-kreftene bedre oppover i roret. Dette hjalp mye på vridningsstivheten. Vektøkningen ble kun 20g.

    Bilder kommer så fort jeg får kjøpt meg ett kamera....
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #32
      Ja dette er tøfft,har sett Nils Olav sin,som også har bygget hobbyrommet sitt etter modellen.Har virkelig sansen for gutta som bygger,og ikke kjøper ARF.
      Er nesten like tøfft som jet !!

      Comment


      • #33
        Høyde-, sideror og en ving ferdig.
        Trekkeklar vingehalvdel: 755g
        Litt bilder:
        Attached Files
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #34
          Litt mer bilder:
          Attached Files
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #35
            Det ble en svært effektiv bygge-helg for både Nils Olav og meg selv. Nils ble ferdig med den ene nedre vingen og er nå godt igang med nedre ving nr. 2. Selv fikk jeg gjort begge vingene i nedre etasje trekkeklare og i dag er begge vingene i topp-etasjen klare for planking. Etter at jeg fikk de vingene klare, så hadde jeg mest lyst til å begynne på kroppen. Men, fornuften sa at det var best å fortsette med vinger siden man er inne i ett effektivt "vingemodus", samtidig som det er best å vente med det morsomste til slutt.

            De nedre vingene stikker rett ut fra kroppen og har konstant korde, noe som er raskt og helt uproblematisk å bygge. Toppvingen har derimot pilform, og har en knekk i rotpartiet som gjør den litt mer komplisert å få sammen. Toppvingen er også montert på et stativ som er festet i kroppen og begge vingehalvdelene skal ligge helt inntil hverandre. Det at vingene ligger inntil hverandre krever litt ekstra nøyaktighet for at det skal se jamnt og pent ut. For å gjøre dette enklest mulig så har bygd opp begge vingene til stadiet før planking. Deretter montes alt sammen, inkludert feste til kroppen, for å sjekke at alt er rett. Etter litt finsliping og justering av bakre vingerør, så så det hele svært bra ut. Så nå er det tid for å planke vingene, sette på capstrips og tilpasse balanseror.
            Attached Files
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #36
              Ett til:
              Attached Files
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #37
                Det var da ikke måte på effektivitet! Er det håp om å få se en stor pitts på vårens Fagernes show?

                Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                Comment


                • #38
                  Om flyene er ferdig til den tid, så vil vi heller prioritere tiden på å fly oss inn på modellene framfor å halte med på Fagernes-showet. Planen er å fly første stevnet på 1.mai-arrangementet til Gullknapp Modellflyklubb i Arendal. Men, før den tid er det mye utstyr som skal på plass.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #39
                    Hei Tom Erik. Det var jo et rått prosjekt du har på gang. Gleder meg til og se flere bilder.

                    Yngve.

                    (dukker opp på stripa ut over vinteren forresten)
                    Yngve Sekkenes

                    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                    Comment


                    • #40
                      Mengden av balsa- og finèrdeler som ligger i esken er nå kraftig redusert.
                      Etter knappe 60 effektive arbeidstimer, 2dl hvittlim, 4 tuber Flash i alle regnbuens farger og over 450 cnc-freste deler, står nå 4 vinger ferdige sammen med høyde- og sideror samt nedre halvdel av kroppen. Alt dette er i realiteten trekkeklart, men vi drøyer det til alt av oppretting og finish-arbeid er ferdig.

                      Med dette tempoet skal det mye til om ikke vi er flyklare til rett over nyåret! Servoer er på vei, mens på motorside diskuterer vi fortsatt forskjellige løsninger. Planen er å ha alt ferdig trukket og lakkert helt i begynelsen av januar slik at montering av utstyr og motor kan påbegynnes så tidlig neste år som mulig.
                      Attached Files
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #41
                        Er vel for mye å håpe på at noen av disse blir å se med elektro i nesa?
                        Dere tør vel ikke...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #42
                          Hva ville rallycross vært med elektrodrift???? KJEDELIG!!
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #43
                            Men nå kjøres jo ikke akkurat rallycross med ensylindret totakts gresstrimmermotor! DET ville vært kjedelig det!

                            Comment


                            • #44
                              Elektrodrift er utrolig spennende, men på en slik modell synes nå jeg det passer best med en fler-sylindret bensinmotor som spyr ut røyk
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment


                              • #45
                                hei.
                                Det skal jo være litt motorlyd av flyet også, ikke en skrikende elektro. (nå har ikke jeg hørt lyden av en stor elektromotor). det skal være litt skala lyd av flyet også
                                Jørgen Wake Stensen
                                Bodø MFK
                                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                                Comment

                                Working...
                                X