Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2 skala Pitts på plass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Håper alle hadde en fin helg i dette fantastiske høstværet! Selv var vi å fløy i Larvik i helgen og der var det alldeles perfekt!

    Som bildene til Nils viser, så er de fleste tre-deler nå på plass. Og igjen, både Nils og jeg har mindre enn 60 timer på hobbyrommet for å komme til dette stadie. Ingen av oss bygger spesielt pent, men vi bruker god tid på de viktige detaljene som angrepsvinkler og retthet. I mine øyne er det mer viktig å passe på at alle glipper mellom ror og ving ser bra ut, enn at alle spanta i kroppen (som skal pakkes inn i film) står fullstendig rett. Effektiv bygging oppnåes ved å prioritere arbeidsprosessen riktig.

    Nå er det tid for montering av servoer, trekking, lakkering og motormontering. Vi bruker gode Futabaservoer all-over: 12 stk. S9351 fordeles utover høyde og balanseror. 3 stykk S5050 (200N/cm) på sideroret og til gass bruker vi S9252 og til choke blir det noe helt enkelt. Alle de 17 servoene kobles til en Emcotec koblingsenhet, som igjen får mat fra ett par 5-cellers NiCa batterier. Denne fordelingsenheten har mange funksjoner, men hovedsaken er at den tillater mange servoer å bli koblet til samme kanal og at den mater strøm til servoene, uten å at strømmen går gjennom selve mottakeren. I tillegg har den en batteri-overvåkingsfunksjon, safe brytersystem og støy-filtrering av alle kanalene.

    På motorsiden så er vi tilbake til de tyske 3W-motorene. En 210ccm tosylindret motor er sannsynligvis det beste med hensyn på enkelhet, driftsikkerhet og ytelse. Men, de har også en 4 sylindret 212ccm motor som frister stort. Ulempen er at den er 1 kg tyngre, to tenningssytemer og har to forgassere som er komplisert å justere. Fordelen er at den vibrer lite, har en fantastisk gange og ikke minst har den en utrolig tøff lyd.

    Jeg har egentlig bestemt meg for en slik 4-sylidret, men om noen har god erfaring med slike bensinmotorer eller andre kommentarer så tar jeg svært gjerne imot innspill!
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #62
      Går dette da??

      Hei Heligutter

      Trudde dere bare kunne fly kremvispere oppned og hitogdit. Spennene med noen ordentlige balaskjerrer. Det blir spennende å se dere håntere disse kjerrene i lufta. Legger dere lista der dere har lagt heli kan de bli sån passe greit.... Gleder meg til jeg får min S 1, Tom Erik. 2 eller 4 sylindre (pannkakfyra)

      Settet ser utrolig bra ut. Minner om Pilot sin byggemåte fra 90 tallet men hva vet jeg.

      PS: Har der blitt utstøtt av helimiljøet nå eller........... Det ble vel noen kommentarer fra de andre heli gutta?

      Jet neste?

      Cato Horten
      Oferta sprzedaży domeny: c2i.net
      Last edited by netroh; 11-06-07, 17:56.

      Comment


      • #63
        Hei Cato.
        Morsomt å høre at du henger deg på

        Om det blir jet neste.
        Skal aldri si aldri
        Nils Olav Moe

        Elefun
        www.artistic3d.net
        www.3dpilot.net

        Comment


        • #64
          Originally posted by joo
          Skjønner ikkje at enkelte enda tror at framskritt betyr gammelt støpejern som bankes fram og tilbake ved hjelp av rester av 60 mill år gamle dyr... Få noen skikkelige moderne framdriftsprodusenter i nesa på maskinene, og så kan dem som tror at støy er et must montere en Quadra i hver øreflipp og dra dem i gang mens dem ser på...
          ....Dette holder ikke Joo.....prøv litt mer slik:

          ...Vi kommer til å vinne Joo...en gang i fremtiden....Joo....dahhh...
          ...da skal verden befries fra slevjende, rykende, støyende....ahhh
          Da skal vi danse nakne rundt bålet mens vi tømmer batterisyre på ekkel aluminium og støpejærn fra tyskland og japan....toppakninger og tennplugger skal stekes i flaaaaammene fra overbelastet Li-po....

          ...skjønner du....du må ta i litt...
          Skal du misjonere så må du sette en støkk i hopen...det holder ikke med Quadra i øreflippen....det blir liksom bare og oppfordre de troløse til å lage avgudsymboler til å smykke seg med....det vil vi jo ikke....
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #65

            Comment


            • #66
              Det er kjempe-rått at du henger deg på med en gedigen emhw Pitts S1-S!!! Skala 1:1,7 står det respekt av

              Det blir kanskje en "pannkak-fyrä" på oss alle? Elektrodrift er for indoor, microheli og kjøkkenutstyr!!! Det er utvilsomt effektivt, men det er feil på ett slikt fly. Ikke gidd å mas mer om det nå
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #67
                Hei

                Hva med en slik i nesa?

                Litt tekniske data

                Thundering 300cc

                • Four cylinder boxer.
                • Cylinder capacity: 298,8 cm3
                • Power: 32 HP; 23,5 kW
                • Bore dia.: 47,6mm
                • Stroke: 42mm
                • Speed range: 1200-6500 rpm
                • Weight: litt
                • Crankshaft: 5 Ball bearings
                • Gasoline-Version: 1 : 50 - 1 : 80 Mix
                • Electronic Ignition: Epower 4,8 V – 9 V Lipo batteries also.
                • Propeller 2-Blatt: 36 x 16; 38 x 14; 40 x 12
                Propeller 3-Blatt: 36 x 12; 36 x 14

                Det blir ikke lett å bestemme seg.

                Cato
                Last edited by netroh; 11-06-07, 17:58.

                Comment


                • #68
                  Bremser på hjula

                  Hei igjen

                  Hva med bremser?
                  Last edited by netroh; 11-06-07, 17:58.

                  Comment


                  • #69
                    Gå for 212 firier gutter..

                    Har flydd litt med comp arf 2,6 pittsen med den i nesa, å det høres luktes og går dritbra. Dessuten er den en kilo tyngre en 200 jeg har (å det er jo jeg som skal hoovre mens dere flyr høyt der oppe....).. Det er ikke så vanskelig å få justert den inn heller..
                    Klart det er mye mere mas med dobbel tenning og greier, men 200 min er jo twinspark, så jeg ser ikke problemet. Selv skal jeg kjøre med bare en tenningsakku uansett. Så hvis råteskadene ikke har satt seg ennå så få trekk på doningene og ut å kjør.. Servo på choke er for homoer.. Bruk optisk motordreper og pianotråd istedet..

                    Lykke til

                    Med hilsen

                    Pål voltwatt Vindfallet
                    Pål S Vindfallet

                    Royal Norwegian Display Factory Pilot....

                    Comment


                    • #70
                      Hei

                      Denne lille tassen?

                      3W Modellmotoren – Motoren|Flugmodelle|Zubehör|Ersatzteile|Reparatur

                      Jeg vet. Den høres fantastisk ut. Og ser fantastisk ut.

                      Cato
                      Last edited by netroh; 11-06-07, 17:58.

                      Comment


                      • #71
                        Motoren og bremsene som Cato sikter til, være seg de skal brukes til plastbøtter på anabole wattsteroider eller bokhyller som truer regnskogen og klodens klima forøvrig, kan det leses mer om på Roger Forgues sine sider:
                        http://forgues-research.com/index.html

                        Hyggelig kar, forresten
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

                        Comment


                        • #72
                          Må si det frister med en B4-
                          Hvor har du funnet de bremsene Cato?
                          Nils Olav Moe

                          Elefun
                          www.artistic3d.net
                          www.3dpilot.net

                          Comment


                          • #73
                            Nils...les posten min over..
                            Odd Sundet
                            http://www.imacnorge.no

                            Comment


                            • #74
                              Nils Olav Moe

                              Elefun
                              www.artistic3d.net
                              www.3dpilot.net

                              Comment


                              • #75
                                RNDFP skrev:
                                Gå for 212 firier gutter..
                                Har flydd litt med comp arf 2,6 pittsen med den i nesa, å det høres luktes og går dritbra. Dessuten er den en kilo tyngre en 200 jeg har (å det er jo jeg som skal hoovre mens dere flyr høyt der oppe....).. Det er ikke så vanskelig å få justert den inn heller..
                                Aner jeg en viss ironisk og misunderlig tone her, Pål...
                                At den er noen kilo tyngre gjør ingen ting,- flyet er jo adskillig større enn den kjønnsløse plast-bokhylla di` og vi har faktisk 2,6 kvadrat-meter vingeflate som den kiloen skal fordeles over. At det er to forgassere gjør jo heller ingen ting. De er ferdig justert og skal aldri røres om man flyr på ordentlig fuel. Så her blir 212ccm B4 til alle mann. En til Cato, en til Nils og en til meg selv. I halv-skala fly som vi bygger selv ut fra en eske fylt med ved. Jeg synes vi er flinke...
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X