Announcement

Collapse
No announcement yet.

defekt LiPo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • defekt LiPo?

    LiPo-batteriet mitt har løgge urørt i snart ett år...dvs ikkje brukt eller lada....de e et e-tec ET 2s 1200...siste gangen ej brukte de, klikka en servo etter få minutt og de blei derfor ikkje tappa nokke særlig med straum før ej la de vekk og glømte de....

    Tok fram et voltmeter og målte litt over 7 volt på det......e de fare for at de e ødelagt?.......skal ej ta sjansen på å prøve å lade de?.......
    Erlend-Limets Venner

  • #2
    hei hvis det er ett 2s batteri så skal det vel tåle og bli tappet nesten ned til 6V. jeg ville ha prøvd i hvertfall, men hold øye med temperaturen under ladinga. blir det veldig varmt så avbryt ladinga med en gang
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Spenningen sier at det bør virke det!

      Det som kan ha redusert det noe (ikke ødelagt det!) er om det har vært lagret varmt. Ideelt burde det ligge i kjøleskap, og være ca. 40% ladet når det legges bort for en lengre periode.

      LiPo har en viss levetid, den går både på antall oppladinger, men også på tid. Mye av litteraturen antyder at levetiden der dem leverer minst 80% av opprinnelig kapasitet er begrenset til 3-4-5 år... Her er det ikke noe veldig klare svar ute og går, men det er omtrent dette som nevnes (av produsenter, jeg ser helt bort fra hva enkelte brukere påstår å ha opplevd).
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        dumt spørsmål kanskje, men tåøer lipo frost??

        spør pga at jeg lagrer dem ute i en bod. bor riktignok i stavanger med mildt klima, men kan nok bli noen få kalde grader også inni boden på det kaldeste når det synker til minus 10 utendørs.
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #5
          Mobilene min har aldri tatt skade av å ligge i sekken i både minus 20 og 25 så det byr vel ikke på andre problemer enn at du må gi det tid til å bli varmt før du bruker det.

          Comment


          • #6
            Når det gjelder LiPO så kan disse godt lagres kaldt.. Det går helt fint, men skal du bruke dem, så varm de opp først.

            De har en temp-range fra -20 -> +60 som yttergrenser..
            (OBS! Ved lading er det fra 0 -> 40 som er yttergrenser!)

            Fra +20 til -10 grader nesten halveres ytelsen.. Dvs. at en 2200mAh-pakke yter kun rundt 1200mAh ved -10 grader..

            Ved -20 grader er dette nede i 800mAh...

            Det er ikke skadelig å bruke de i kulda, de bare yter dårligere..

            Se forøvrig et eksempel på datasheet her:
            http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/UPF574199.pdf

            Se om du kan finne tilsvarende for batteriet du bruker, så får du mer eksakt info...

            Comment

            Working...
            X