Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba s3050 og R 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba s3050 og R 50

    Hei folket

    Er dette en god nok/slitesterk servo til en Raptor 50?

    Fra elefun..

    "Futaba Digital S3050 std, rimelig Digitalservo med doble metallgir.
    6V 5.2 kg/cm ved 4.8V and 6.5 kg/cm ved 6V"

    Kr 457,- rimelig til å være digital.. ?

    G
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

  • #2
    Har jo dual ballbearings, det er betryggende. I "Mid Duty" klassen, bør duge bra.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ja..

      Det er vel kulelager og drev som i grunnen bestemmer slitestyrken og levetiden på en servo ?

      Om den er digital eller analog har vel mere med presisjon, styrke og hastighet..?

      Eller er det rett og slett jeg som er langt ute på jordet kanskje....
      Geir Bjelkarøy

      http://www.phoenix-rc.org

      "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

      Comment


      • #4
        Jordet og jordet fru Blom...

        Kulelager er alltid en fordel! Bronselagre gir mer slakk etter en tid.

        Når det gjelder drev er sakene ikke så enkle, nylondrev viser seg ofte å gi mindre slark enn metalldrev, mens metalldrevene kommer til sin rett der rorflatene kan få seg skikkelige trøkker. Kan spesielt nevne flaps på seilfly som gjerne er satt fullt ved landing og kan få seg skikkelige skrell på grunn av at man treffer tuer og stein. Dermed holder kanskje servodrevene mens servoen blir røska ut sammen med vingeskinnet... Hurra........ ?
        Digitale servoer har ikke nødvendigvis mer styrke enn tilsvarende analog servo når det gjelder å "gi utslag" men har mye større krefter når det gjelder å holde rorene i den posisjonen dem befinner seg i.

        Er andre ting som også bestemmer levetiden, blant annet referanse-potensiometeret som ofte er det som gir jitter og trøbbel med årene. Når du velger merker som Futaba, JR, Graupner og Multiplex er det større sjanse for at designet mht sånne komponenter er langt mer holdbart enn om du kjøper Sushighspectstar fra rismarkene på Nordpolen...

        Dessuten: Hvorfor ha sakene i et helikopter som bare er en innretning som er så farlig at dem skulle vært fløyet inne i ståltanker, har så mye mekanikk som MÅ gå til helv... at det er like godt å kaste dem med en gang og som ikke flyr men bare er så stygge at jorda støter dem fra seg i vemmelse...? Nei, putt sakene i en elegant god seiler og bli modellFLYGER du også
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takker for en utmerket utredning!

          He he.. bli seilflyger ja

          Startet med el- seiler (fra kyosho) for 6-7 år siden, men det ble aldri noen suksè.. kom altfor fort ned uten motor... så kjente jeg lukten av nitro og blei hekta på det. blitt mange fuel fly siden det..
          Så så jeg et helikopter i luften, og da var det gjort... kjøpte en pent brukt raptor 30 v1. Har nå begynt å mestre det. Ikke no voldsomt men greier å loope og rolle..i god høyde.. med høy puls.. men det begynner å bære preg av å være 4 år gammelt og mye brukt.. så jeg tenkte å kjøpe en 50 med ny elektronikk. og litt mere futt.

          Men.. jeg har også en seiler jeg kjøpte hos Torbjørn & Kåre i fjor høst..
          Glassfiberkropp og 2 meter planket isoporvinge. Tror den heter Timon HLG

          Har trekt den opp med strikk noen ganger, men det har ikke vært ideelle forhold. Ihvertfall ikke for meg..
          Men den skal opp igjen snart.. for jeg skjønner gleden med seilfly etter løft på bare 3-4 minutter.. det er grasiøs flyging!

          så kanskje det blir modellflyger av meg også en dag..
          Geir Bjelkarøy

          http://www.phoenix-rc.org

          "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

          Comment

          Working...
          X