Announcement

Collapse
No announcement yet.

Antenna inne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antenna inne?

    Man har jo lært at de fleste radiosendere skal alltid ha antenne i korrekt lengde (helt ute) ved sending, ellers kan utgangstransistoren ryke. Stemmer dette også for RC-radioer? En rc-radio sender vel stort sett hele tiden den er skrudd på... Jeg tenker da på når man programmerer og stiller inn ting og slikt. Og det er vel heller ikke mulig å skru av sending fra radioen uten å slå den av?

  • #2
    Normalt går det bra med antenna inne kortere stunder av gangen. Men jeg garanter ingenting.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Det er korrekt; når radioen står på skal antenna være ute, siden radioen sender kontinuerlig. Med antenna inne har du en misstilpassning som gjør at sendermodulen din ikke har den impedansen (lasten) den er konstruert for samt at den ikke har den riktige lengden i forhold til bølgelengden på signalet. Bla. annet kan du få refleksjoner slik at mye av den utsendte effekten går tilbake til senderen. Dette kan skade sendermodulen dersom det står på lenge nok. Korte perioder pleier å gå bra.

      Av samme grunn er det også slik jeg ser det helt meningsløst å sjekke rekkevidden med antennen nede; du vet da intet om forholdet utstrålt vs reflektert effekt. Du kan risikere at en tipp topp radio med perfekt antenne fungerer slik den skal selv om den kun har 10 meter rekkevidde med antennen nede.

      Comment


      • #4
        Originally posted by roTore
        Av samme grunn er det også slik jeg ser det helt meningsløst å sjekke rekkevidden med antennen nede; du vet da intet om forholdet utstrålt vs reflektert effekt. Du kan risikere at en tipp topp radio med perfekt antenne fungerer slik den skal selv om den kun har 10 meter rekkevidde med antennen nede.

        Hva mener du med dette? Det er vel helt opplagt at antenna må være ute under bruk, og spesielt ved testing av rekkevidde?

        Comment


        • #5
          Om du har en radio med modul kan man vel plukke den ut, evt fjerne krystall?

          Comment


          • #6
            Originally posted by helimann
            Originally posted by roTore
            Av samme grunn er det også slik jeg ser det helt meningsløst å sjekke rekkevidden med antennen nede; du vet da intet om forholdet utstrålt vs reflektert effekt. Du kan risikere at en tipp topp radio med perfekt antenne fungerer slik den skal selv om den kun har 10 meter rekkevidde med antennen nede.

            Hva mener du med dette? Det er vel helt opplagt at antenna må være ute under bruk, og spesielt ved testing av rekkevidde?
            Det står jo i manualene til alle radioene jeg har hatt futaba, hitec, graupner og nå sanwa. at man skal ta rekkevidde test med antenna nede og hvis den da går over ca 20-25 meter er rakkevidden ok. Men jeg stoler ikke på dette for den hitec sender jeg hadde var det noe galt med slik at den virket fint på rekkevidde testing med antenna nede, men så viste det seg at den gikk ikke mange metrene lenger met antenna ute. Noe den stakkars cub`n min fikk merke flere ganger før jeg skjønte at det måtte være noe feil med radioutstyret og ikke bare jeg som var nybegynner R.I.P

            Men om radioen tar skade av å stå på med antenna nede tror jeg ikke. jeg trekker alldrig ut antenna når jeg sitter å programerer senderen.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Flere som har rapportert at sendermodulen bli unormalt varm om man ikke trekker ut antenna og lar radioen stå på, derfor har jeg latt være å teste det.
              Jeg har 15-16 meter eller mindre med antenna nede og mye lengre enn til at jeg klarer å orientere modellen med den ute.

              Vanlig kjent fenomen med radiosendere (VHF f.eks.) at de ikke skal sende uten antenne fordi man svir opp ting lærte jeg en gang for et par titalls år siden mener jeg å huske.

              Comment


              • #8
                Re: Antenna inne?

                Originally posted by helimann
                Og det er vel heller ikke mulig å skru av sending fra radioen uten å slå den av?
                Kommer an på hva slags radio du har. Oppdaget til stor glede at min JR 9X kun trenger en minijack i inputen bak som trainerkabel. Det fine er at det bare er å putte inn denne - så skrur radioen seg på uten å sende. Har laget en kabel som har minijack i den ene enden og servo plugg i den andre. Da kan jeg gjøre justeringer på flyet/heliet og se resultatet/styre servoer etc via kabelen. Dette funker bare med JR mottaker.
                Torgeir K. Haugstad

                Comment


                • #9
                  Det er som det sies riktig at utgangstrinnet i senderen KAN ryke av å gå med feil antennetilpassning..
                  Dette pg.a. stående bølger..
                  Det trenger ikke skje, men det KAN...

                  Om du bruker så lang tid på å ta range-sjekk at senderen rekker å bli glovarm av det, så foreslår jeg at du begynner med frimerkesamling istedet...

                  Comment


                  • #10
                    Var det noen som sa den gikk varm under range-sjekk????

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Alfalfa
                      Om du bruker så lang tid på å ta range-sjekk at senderen rekker å bli glovarm av det, så foreslår jeg at du begynner med frimerkesamling istedet...
                      problemet er vel heller når man har fått seg ny radio og man skal prøve ut alle funksjonene
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        På eldre sendere skal dette visstnok være et større problem, og jeg vet noen av gamlekara får panikk når de ser unge "jyplinger" slår på senderen uten å dra ut antenna.
                        Jeg har derimot aldri hørt om at en moderne radio har blitt ødelagt av det.

                        Jeg for min del pleier å dra ut antenna uansett hva jeg skal gjøre, rett og slett fordi det er en god vane å ha. Så slipper man å oppleve så ofte at man tar av med antenna inne

                        En annen ting som kan være verd å merke seg er at mange sendere trekker mer strøm når antenna er nede. Det kan spesielt sees på sånne som har analog batteri indikator. Når du tar ned antenna så dropper spenninga

                        Comment


                        • #13
                          Tyder på større strømtrekk antar jeg, derav varmgangen kanskje?

                          Comment


                          • #14
                            hei

                            man kan vel ha antenna inne hvis man tar ut krystallen, da sender jo ikke stikka. eller tar jeg helt feil her
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              Enhver sender er designet for å fungere med optimal tilpasning ut. Er antenna slått ned er det ikke tilpasning, kort og godt. Sendermodulen har to slutt-transistorer som gir effekten ut mot lasten/antenna og når der er tilpasning går det anbefalt strøm gjennom disse. Ved mistilpasning endrer dette seg og en god del effekt går tilbake i utgangstrinnet og strømbelastningen på sluttrinnet blir større. Resultatet er at transistorene belastes mer enn dem er spesifiserte for og vil bli varmere enn beregnet. Dem ødelegges ikke umiddelbart, men når dem stadig vekk mishandles, kanskje over lengre tid vil dem bli dårligere og dårligere. Til slutt blir det problemer...
                              Har byttet transistorer i radioer noen ganger. Er ikke noen særlig dyr reparasjon, men i forkant opplever gjerne eierne et crash eller tre...Selve transistorbyttet er piece`o`cake, men man må sjekke senderen etterpå for å være sikker på at den er på rett plass både mht frekvens-senter og bredde i spektret... Dette krever måleutstyr som du ikke får for 50k...

                              Jeg har aldri forstått hvorfor enkelte piloter slår ned antenna etter en flight... Har jeg startet flydagen har jeg antenna fullt uttrekt hele dagen unntatt de gangene jeg gjør en range-sjekk. Og sitter jeg hjemme og programmerer bruker jeg alltid kortantenna mi.

                              Levetiden på ei antenne er også avhengig av hvor mange ganger man drar den ut og inn. Skal den draes ut og slåes inn 10 ganger i løpet av en flydag slites den mye og man risikerer problemer med dårlig kontakt i leddene og uforklarlige glitch og rekkeviddeproblemer. Antenner er forbruksvare og bør absolutt byttes med jevne mellomrom. Selv har jeg byttet ut to godt brukte antenner det siste året, billig forsikring for å øke sikkerheten. Når bytta du antenna di sist?

                              Antennene skal vedlikeholdes. Spesielt når man søler med grise-slevje-motorer som legger et lag av sur olje overalt. Oljelaget på antenna suger til seg skjit. Dra ut antenna når du går over utstyret en gang i blant, tørk den ren med sprit, ha på litt contact-lubricate og tørk av den igjen. En naturlig del av servicen man gjør med jevne mellomrom for å luke vekk mest mulig av ting som kan gå galt og holde utstyret operativt og sikkert.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X