Announcement

Collapse
No announcement yet.

Messerschmitt Bf 110

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Messerschmitt Bf 110

    Gikk inn til den lokale modellflylangeren her i Kristiansand. Skulle bare slå ihjel to minutter før bussen kom samt ønske god helg, da øynene plutselig bare ble sugd opp mot en spennende eske som sto litt gjemt bak en uspennende isoporgreie.
    Temmelig nøyaktig to minutter senere gikk jeg på bussen med en Messerschmitt Bf 110 fra Flair under armen
    http://www.flairmodels.co.uk/Aircraf...taryframes.htm

    På bussen meldte spørsmålet seg - hvilken motorisering ?
    Fargeskjema er en annen sak, dette flyet var under krigen stasjonert her på Kjevik (Kristiansand) og jeg regner derfor med å bruke noe derfra.

    Dette er jo en elektromodell beregnet på 2 stk speed 600 motorer. Flyet har et vingespenn på 165 og en vekt på 2,5 kg (går ut i fra at det er med 600 motorer og batterier).

    Har kikket på de nye LiPo cellene, Evo 20, de frister og det samme gjør noe børsteløst - spørsmålet er bare hvilke motorer/regulatorer ?

    Regner med å håndkaste denne modellen, så da ønsker jeg meg motorer som gir godt med krefter under take off og som med god blanda kjøring gir fin flytid (10 min eller gjerne mer).
    Så for meg noe Axi 2820 serie, kanskje PJS evt Hyperion ????

    Utfordringen er gitt folkens, hansken er kastet, kom med forslag til egnede motorer og regulatorer.
    Last edited by Are; 28-10-05, 23:40.

  • #2
    Hei,Astro.
    Hvilken buss(rute) fikk du spørsmål om det fargeskjemaet og motorvalg ?

    Gratulerer med nytt fly,hopp over Nicad og børster altfor kjedelig og billig.
    Gå for børsteløs og Lipo.Det eneste som gjelder i den elektriske verden.
    Tips send en forespørsel til El Flight på hva de anbefaler,oppgi om du er ute etter maks ytelse heller noe litt mere økonomiske siden,heller kansje spørre fruen i huset hva du skal satse på(Altså Ytelse Kontra økonomi).


    (Hvis det er noen som lurte så kjører jeg buss i den tidligere omtalte byen,og har så langt ikke fått noe tilbakemelding på fargeskjema på fly fra krigen)
    Vennlig hilsen
    Roy.

    2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

    Comment


    • #3
      Hei Roy, nei det var ikke din buss gitt, men jeg både så og hørte deg - la du merke til pakka under armen ? Nei, tankene om fargevalg osv var det vel vår lokale modellflyselger som satte igang - jeg ble bare mer og mer enig med meg selv om at det bare måte bli "lokal" fargeskjema på denne. Det var forresten vår felles bekjente ute på Toyota også enig i
      Har ikke tenkt å ha understell på denne, men legger opp til å lage bombedropp. og i bombefestene kan jeg jo henge LiPo pakka som jeg kan slippe ned på deg neste gang når du er ute med Migen - blir vel rene napalmen det da
      Ja, det må bli børsteløst - helt klart, spørsmålet er jo bare hva som egner seg og gir gode prestanda og god flytid
      Konsultere fruen Er du gal - det var jo bare så vidt jeg fikk jenka pakka opp langs ryggen jo og greide å smyge meg inn i hobbyrommet uten at hun så hva jeg hadde med hjem
      Hm, jeg får nok sende en forespørsel til el-flight etterhvert.

      Comment


      • #4
        Jeg har en sånn men fikk aldri fullført byggingen pga flytting til mindre leilighet uten plass. Under er et bilde fra før flyttingen for fem år siden. Det er en ganske stor modell, og jeg hadde planer om å montere retracts men dører og greier. Kanskje jeg bygger den ferdig en gang, jeg har tenkt litt på den i det siste.

        Den flyr sikkert ålreit med Speed 600 og en 3S Lipo på fornuftig størrelse. Det vil gjøre den flere hundre gram lettere enn originalspesifikasjonene. Ellers tror jeg kanskje at jeg ville brukt Hyperion Z3019 motorer på 4S lipo.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Se det, enda en Me Bf 110 - stilig
          Sjekket ut på elefun ang de Hyperion Z3019 motorene som du nevner Tor Arne. Siden finnes ikke

          Vil du gå for 10 eller 12 turns motorer. Når prisen pr motor ikke er mer avskrekkende enn dette, så kommer jeg garantert til å gå for børsteløst - selvsagt kommer jo to regulatorer i tillegg men det får våge seg.
          Hvordan er Hyperion motorene sammenlignet med f.eks Axi og andre ?

          Når det gjelder retracts, så tenkte jeg å droppe det for å spare vekt og heller lage et lite bombedropp arrangement på flyet for gøy.

          Comment


          • #6
            Jeg tror Hyperion er minst like bra som AXI.

            Her er noen testresultater på de to motorene: http://aircraft-world.com/prod_datas.../z3019spec.htm

            Jeg bruker en Z3019-10 i et helikopter med 4S lipo og den har veldig god ytelse med opp i 600 W på det verste, og det er mye mer enn man vil trenge fra hver motor i en BF-110. Jeg tror både 10 og 12 motoren vil fungere bra i BF-110 med rikitig propeller og batteri. Jeg bruker enten 4S (eller 8S) i store fly så i mitt tilfelle er kanskje Z3019-12 best. Med 3S er nok Z3019-10 et bedre valg.

            Disse motorene veier bare 142 g. Speed 600 veier vel ca 200 g.

            Comment


            • #7
              I tillegg så er disse Flair modellene ment å flys med 2 stk NiCa pakker med 8 celler hver ! Så ved å bruke 1 stk 4S LiPo og to stk Hyperion motorer så bør det gi resultater på riktig side av vektskåla
              Tor Arne, hvor mye veier selve flyet nå, uten motorer og klart for trekking ?
              Hva skal du trekke flyet med ?
              Lurer selv på å prøve med litespan og å male flyet med humbrolfarger.

              Comment


              • #8
                Høres ut til at dette blir et intessant prosjekt,men hva er mest hensigtmessig å gå for en stor Lipo pakke,heller 2 litt mindre til motorene.?
                Og så går du vel for to regulatorer beregnet for Lipo så får du satt rigtig Volt Cut.


                Kan en bruke BEC på en sånn modell heller vil servoene trekke for mye strøm ?.Og vis en bruker BEC så kobler man ut BEC på den ene regulatoren ?
                Sorry Astro det er ikke meningen å "Hi Jacke" tråden din men dette med litt "seriøse"elektro prosjekt er noe som jeg også går å lurer litt på,da det finnes altfor mye "depron" med diverse elektriske duppe diter "hovrende"rundt i luften.Ja det finnes endel som "hovrer" innendørs også.Så er det intressant med noe Elektro greier som "kan" fly.
                Vennlig hilsen
                Roy.

                2,Biler.
                1,Leilighet.
                masse øl i kjøleskapet.
                + diverse innbo.

                Comment


                • #9
                  Hi Roy
                  Neida,regner ikke dette som Hi Jack, blir vel mere Hi Roy Jeg har også sett at det på forumet er mye børsteløst som hovrer rundt som høstløv. Tenkte derfor denne tråden kunne være interessant for noen, i allefall for meg

                  Jeg flyr pr i dag en Mosquito (JR-modell) Den er oppsatt med to stk Mega Acn 16/25/4 motorer, to JES 30-3P ADV regulatorer og en 8x2500 NiCa batteripakke. Dette oppsettet fungerer utmerket og jeg har ca 7 minutters flytid (ikke all verden men).

                  Så reiser du spørsmålet om en skal gå for en stor LiPo pakke eller to mindre. Ja se det, hva oppnår vi da ? Får hver motor mer strøm ? kan vi risikere at den ene pakka går tom før den andre ? Flyet er jo opprinnelig beregnet å flys med to stk standard speed 600 motorer og to stk NiCa pakker. Så hvorfor ikke fly det med to stk LiPo pakker ??

                  På Mossien så har jeg koblet ut den ene Becen etter anbefaling fra el-flight.
                  Men hvorfor vi må bruke to regulatorer på børsteløst oppsett har gått meg hus forbi ? Er det ikke mulig å bruke bare en ?

                  Comment


                  • #10
                    kjempemorsomt prosjekt du har på gang . grunnen til at du må bruke 2 regulatorer på børsteløs er fordi.... Skal prøve å gjøre det enkelt. motoren har 3 ledninger. det er hele tiden strøm på 2 av de. Hvilke kommer an på stillingen til motoren. regulatoren føler på den tredje ledningen når den skal bytte hvilken av polene som får strøm. det vil si at kobler du 2 motorer på en regulator så vil regulatoren få 2 forskjellige "styre signaler" for motorene vil jo aldri gå helt likt eller stå likt i oppstart. husk detter er switching i jæv... høy hastighet. Er ikke helt sikker men vil tro den switcher 3 ganger pr runde eller noe sånt .
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Det er flere oppsett av 1 ESC og 2 børsteløse motorer som funker fint sammen men det er avhengig av primært ESC'n. Samtidig er det flere like oppsett som ikke spiller så bra på lag. I teorien så er det umulig med 1ESC/2motorer men hvis begge motorene er like så er det mulig å få de i sync og for alt det ESC'n vet så er det bare "en" motor.

                      Kontronik hadde tidligere ett TwinDrive system som bestod av to Fun400-23 og en Smile40-6-12.
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                      Comment


                      • #12
                        Skal man bruke to små paker så er det best om de kobles sammen i parallell slik at de utlades like mye. Med to-motors børsteløst ville jeg ikke flydd til cut-off slår inn fordi da vil man sikkert oppleve at den ene motoren stopper før den andre. Og det er ganske katastrofalt. Jeg har nesten most en Skyvan da den ene propelleren datt av høyt oppe i lufta. Heldigvis datt den langs en gran som dempa fallet hele veien ned.

                        Jeg har forresten en JR-model P-38 Lightning. Vi har mye lik smak i fly virker det som. Jeg har en gammel 7 cellers 1700 mAh Ni-CD pakke som veier mer enn 4S 4000 mAh lipo pakkene mine. Helt sykt hvor mye vekt man vil spare!

                        Castle Creations regulatorer kan brukes sammen uten å koble bort BEC på ene regulatoren, det har jeg spurt CC om selv. Man kan ikke bruke BEC'en i fartsregulatoren uansett hvis man velger 4S batteri. Jeg ville brukt en ekstern BEC som UBEC eller SBEC pga 4S.

                        Jeg har ikke veid den, men den er veldig lett. Har heller ikke funnet ut hva jeg skal trekke den med.

                        Comment


                        • #13
                          Off topic selvsagt, men hva slags motorer har du i P-38 Tor Arne ?? Den dagen jeg var innom el-flight (2003) så hadde de ikke flere inne akkurat da av den P-38n. Det var jeg forsåvidt bare glad for, så slapp jeg valgets kval - dette er to flotte modeller som virkelig gjør seg i lufta

                          Jeg opplevde noe av det samme som du med skyvanen, kom inn for en perfekt low pass med Mossien og i det den passerte meg på stripa så kutta den ene motoren ut. Jeg ga full spiker på den ene motoren som var igjen i et nederlagsdømt forsøk på å få høyde så jeg kunne få snudd mot stripa igjen - sjanseløst. Flyet ville ikke fly med kun en motor og fra ca 10 meters høyde vendte flyet nesa rett ned mot moder myr som tok godt imot. Flyet sto planta med nesa ned i myra da jeg kom bort, 8x2500 NiCa gjorde et beundringsverdig forsøk på å komme ut gjennom nesa Men det er (nesten) ikke en ting ikke CA lim kan lime, så litt liming og sammenklemming fiksa skaden rimelig pent.

                          On topic igjen, jeg har kikket litt på Actro motorer, Hyperion og Axi. Du får faktisk to Hyperion/Axi motorer for prisen av en Actro. Så med mindre en får vanvittig igjen for å kjøpe Actro så kommer jetg til å gå for Hyperion/Axi (vet ikke hvilken av de ennå).
                          Regner også med å kjøre to regulatorer for å unngå problemer med cut off osv.
                          Videre tenker jeg å kjøre med en stor 4S eller 5S LiPo pakke (5000 mAh eller mer) for å gjøre det enkelt.

                          Kommer egentlig rett ut fra hobbyrommet akkurat nå, fant ut at jeg måtte jobbe litt med en Balsacraft FW 190 for å få den ferdig så jeg kan få satt i gang med Bf 110en. Alt for mange prosjekter og alt for liten tid

                          Comment


                          • #14
                            Jeg brukte Speed 480 Race eller noe sånt i min P-38. Har ikke flydd den på fem år.

                            Comment


                            • #15
                              Hei.
                              Teorien min ved å kjøre 2 pakker en til vær motor var at strømtrekket da ville bli mindre fra vær pakke enn om at begge trakk fra en pakke.Da det jeg har lest/forstått er at "billige" Lipo ikke tåler allverden av strøm ut.Dette skal vist bli bedre og bedre ettervært som teknologien utvikles,men da det sist utviklet stadig koster mest.
                              Så Lipo 3S er grensen for å bruke BEC?
                              Men vis en da velger å bruke en ekstra Lipo 2S som mottager/servo batteri hvor tung/svær vil da en Voltregulator til dette bruk være ?
                              Og da kobler man ut BEC på begge regulatorene,Castle Creation kan man vel velge vekk BEC i menyen ?
                              Ok mange spørsmål.
                              Vennlig hilsen
                              Roy.

                              2,Biler.
                              1,Leilighet.
                              masse øl i kjøleskapet.
                              + diverse innbo.

                              Comment

                              Working...
                              X