Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten depron F3a model!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten depron F3a model!

    Liten depron F3a model!

    Etter og liggi i skorpa og lurt en stund måtte depron eventyret prøves ut!Vil også med dette lille innlegget vise at det lar seg gjøre og prøve seg selv med blyanten.
    Kjøpte en ”pakke ” fra El-fligth i danmark men syns vel ”shock flyeren” ikke egnet seg til det jeg ville bruke den til nemlig trene F3a bak huset.
    Nå har det seg slik at ”shock flyeren” døde (heldigvis) etter en del turer.
    Nytt prosjekt ble planlagt og noen depron plater ble bestil igjenom jobben ,det ”gamle” utstyret fra danmark skulle kunne brukes her var planen.
    Må jo innrømme at jeg tok litt utgangspunkt i ”shock flyeren” og smug kikka på Kolebrien og div. tegninger på nettet og endte opp med følgende!
    Vinge spenn 72 cm laget av 6mm balanse ror 3mm ,22cm bred i rota og 12 i tippen, Skrog lengde 80 cm laget av 3mm 12 cm fra motor fest til vinge forkant,stabben har et spenn på 32 cm og er 12 og hendholdsvis 9 cm bred, velger og ikke legge ut noen tegninger men med litt fantasi og noe materialer kan man lage en selv ,det er ikke vanskelig men veldig moro.
    Motor en PYTHON 60 børsteløs motor og batteri 640Mah 2 celler lipo en liten yeti 5 kanalers motaker og 3 8gr servoer + regulator dette gir en total vekt på rett under 200gr og har god vertikal vekt med GWS 9x4,3 prop.
    Du kan hovre den men med de små rorene den har er den litt vanskelig og holde i tilleg har jeg plassert tygdepunktet slik jeg vil ha det på en stor 2x2 f3a model og det gjør det vanskeligere, men det kan sikkert gjøres om.
    Tilbake til byggingen , først skar jeg ut vingen den lages av 6mm depron et 4 med mer carbon rør limes ned i et spor på undersiden for og stives opp balnserorene ble tapet på og trimmet litt ned slik at det ble en slags profil forkanten pusset jeg rund, skroget tegnet jeg faktisk rett på plata og alt ligger på samme linje og i null bortsett fra vingen som er gitt 2mm infallsvinkel i forkant.
    Forsterkninger av skroget ble laget av 6mm foran vingen og 3mm bakover til stabben (som også er laget av 3mm) disse er limt rett på skrogsiden på vær side i tilleg la jeg en på skrå mellom skrogsiden og disse!
    Alt limt med Zap og kikker karbon stengene fra ”Shockflyeren” ble flytt over sammen med ror horn og alt ferdig og testflight ca 4 timer etter denne døde!
    Finishen ble gjort med 4 trykk spraylakk (som depronen nesten tålte) litt tape under skroget og det var det !
    Ut og prøve det var ingen direkte hovre model men punkt roller ,looper og rolling circel gikk så det suste ,neste steg var og prøve det nye P07 programmet greit og kunne det til neste år og du kan faktisk fly det med en slik liten sak , går litt forter en ”shock flyeren” og plukker litt mye hastighet nedover men er det stille og fint er den ganske presis og fin og fly . Skulle noen spørsmål mail meg gjerne!

    rungjels@start.no

    Og hva den heter .....ikke veit jeg
    Attached Files
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841
Working...
X