Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å fly multi-stikke-øvelser....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hehe ja jeg må nok trene litt mere først men så en i sommer som fløy med en trainer og flotører. han fløy rundt i storer sirkler på vannet med en flotør nedi.

    tenker jeg venter til det er litt mere en 2cm snø før jeg prøver så kanskje det ikke går så galt hvis vingen tar nedi
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Originally posted by TheBirg
      Vingemutteren:
      Du har så rett så rett om ikke å hvile på laubærene ! (og tolket det som at Jupiteren overlevde )

      Supra25:
      Ja, jeg har en egen deffinisjon på hva som er vanskelig å fly rett...
      Jeg tror en vanlig feil er, ihvertfall for min del at man holder samme avstand til piloten og flyet hele tiden, og da flyr man faktisk i en svak sirkulær "rettstrekke" isteden for å la flyet gå ifra pilotplassen ? Høydeplassering blir det samme, men opp-ned problematikk isteden for ut-inn. Om noen skjønnte den ?

      Og fly mere folkens Eller fyr PC`n om været eller muligheten svikter.

      Birger
      Juppe overlevde med god margin, sa jeg ikke To tabbers høyde.

      Anngående sirkulær flyving, det forklarer hvorfor jeg synes flyet går fra meg når jeg flyr forbi og prøver å fly rett. Jeg min idiot prøver å holde det på tilsynelatende samme avstand hele tiden. Banan flyving med andre ord.

      Forresten noen som kan si hvor stor boksen en bruker å fly acro i er? Lengde, høyde og avstand fra piloten. Om jeg prøver på en half cuban 8 så har jeg inntrykk av at jeg bruker hele min imaginære boks.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #18
        For min egen del så finner jeg stor inspirasjon av å kikke på videoer fra f.eks. DownOnTheDeck etc. og se hvordan de folkene der håndterer høybudsjettsmaskiner...
        Følge med på f.eks. siderors og høyderorsbruken i sammenheng med balanseror, følge med på hvordan flyet oppfører seg, og ikke minst hvordan de går INN i øvelsene...

        Deretter så er det å sparke igang simulatoren for å forsøke å gjenskape herligheten der... Noe som har vist seg at ikke er like lett alltid..
        Men det er iallefall veldig inspirerende....

        BTW... Jeg savner virkelig "space-tasten" ute på stripa... ..

        Comment


        • #19
          Hei
          'Boksen' i F3A er definert av vinkler og avstand. Ideelt skal flyvingen foregå på en linje 150 meter forran piloten, alle øvelsene skal så ligge innenfor 60 grader til begge sider og opp.
          Generelt om rolling circle: Det er vitalt at modellen er korrekt satt opp skal dette være overkommelig å få til. Spesielt må eventuell kobling fra sideror til roll og pitch fjernes, enten med justeringer på modellen, eller via miksere på senderen (eller en kombinasjon ).
          Et eksempel : en sirkel hvor man roller inn og kommer fra venstre. Man starter da å gi venstre sideror og venstre balanseror, når modellen har rollet litt begyner man å redusere siderorsutslaget mens man går inn med litt høyderor osv. For å redusere problemene for hjernen er det ønskelig at man opprettholde en jevn roll-rate ved å holde balanseroret omtrent på samme sted (noe justering er å forvente). Om modellen roller på sideroret vil man måtte justere balanseroret for å kompensere for rolleffekten som sideroret gir, siden rollraten generelt er liten i en slik øvsles og siderorsbruken er ganske markant vil man kunne oppleve å måtte stå med høyre balanseror for å unngå at rollraten blir for stor til venstre! Var dette forståelig.. litt vanskelig å få det ned i ord.

          Som et tips vil jeg si at det er fornuftig å starte med å få med seg sideroret korrekt i en vanlig langsom roll, husk å lær deg å rolle begge veger !

          Trening må definitivt til, både for å lære og å vedlikeholde det man har lært. Det gjelder for oss alle. Ambisjonsnivået får man så legge etter hva man føler for og ikke minst hva man har tid til.

          Lykke til
          Ola
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #20
            Blir helt svimmel bare av å lese dette jeg
            Lærte selv å fly (for over 15 år siden ) ingen som fortalte meg om siderorsbruk da, ble kun brukt til å styre på bakken

            Var først når jeg begynte å fly vingtreff i klubb at jeg skjønte hvorfor sideroret var mer enn bare "kjekt å ha".
            Har ikke drevet det lenger enn å fly vingtreff, men synes det er utrolig artig å lande etter vingtreff programmet, og føle at øvelsene satt ordentlig.
            Nå har jeg to "shock-flyers" og utvider stadig repotearet mitt, uten frykt for å begrave en modell til flere tusen kroner i forsøket. Bedre stikketrening skal man lete lenge etter. Men det beste er å slippe den store "kneskjelven" når nye øvelser testes ut i ikke alt for stor høyde

            Å bare fly, uten mål og mening er artig. Men jeg synes det å fly et på forhånd bestemt program/øvelse gir meg mye bedre trening.
            Må slutte av nå, gutten på 7 uker skriker :P

            Comment


            • #21
              Originally posted by TheBirg
              Vel...
              MicroMac :
              Kanskje jeg slenger meg med når Supra skal oppover, så kan du overraske oss med en Rolling Cicle ? Tro du meg, simulatoren gjuør underverker på denne øvelsen ! (Og korrigerer deg på G3, jeg har ikke måtte betale for noen oppgraderinger, men måtte registrere meg med dataene som fulgte med pakken og da kommer alle oppgraderinger flygende over kabelen)
              Birger
              Undere har jo skjedd før Birger
              Det er bare å slenge seg med, alltid trivelig med besøk.
              Men om jeg stiller med velfrisert rolling circle kan jeg ikke love.
              Få til en anstendig slowroll(i egne øyne) er kanskje ett mer realistisk mål.
              Uansett veien er målet er det noe som heter, vitsen er og ha det artig med hobbyen så får utviklingen komme når den kommer (om den kommer)

              R3 og fri DL over nett etter registrering var jeg ikke klar over. Mente bare jeg hadde sett ett antall diverse mindre oppdateringer til noen lapper pr stk på diverse sider.
              mvh MM

              Comment


              • #22
                Skal bare dra en post off topic. Er ganske ny i gamet, og har derfor ikke så veldig peiling på hva alle disse uttrykkene betyr. Om noen vet om noen sider, med forklaring evt. bilder, så det blir lettere å følge med på de enkelte "triksene"? Har vel eid fly i 2 uker nå, så det største problemet er vel landingen.. Har prøvd meg på roll og loop, noe som gikk overraskende greit, men etter det jeg leser her, så er vel det ganske basic. På simulator går det derimot mye bedri "opp ned" flyging over stripa

                Comment


                • #23
                  VM: Hva Imac boksen angår så ser den helt anderledes ut. Minsteavstand fra pilot og ut til modellen er 30m (150 er forøvrig j**** langt ute!!) og boksen er nå utvidet til 180 grader, altså 90 grader til hver side, og 60 grader opp. Minimumshpyden er 6m. Hvis minnet står meg bi så mener jeg at det ikke lenger er bredde/dybde begrensninger på boksen. Det står i hvert fall ikke noe om dette i reglementet. I praksis så begrenser boksen seg sjøl som regel når man flyr.
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment

                  Working...
                  X