Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å fly multi-stikke-øvelser....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Å fly multi-stikke-øvelser....

    Dette er en vidreføring fra et innlegg om forsiktig begynnelse om rolling circle med 1 roll på i denne tråden hvor den ikke passet seg...
    ( (MFN) ModellflyNytt.no )
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

  • #2
    Og vidrefører mine egene meninger...
    Kanskje vi som er i begynnelsen på mere avansert flygning tenker for mye og lar det stoppe utvikklingen i våres flygning ?


    Et par slagord.... :

    "Man kan hvis man vil"
    "Just do it"
    "skjerpings"

    Og for de som er i antikampanjen :
    "jeg vil, jeg vil, men får ikke til" - Glem det, gjelder ikke før man har prøvet mange ganger og fortsatt ikke vil
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      En tenkt melding hjem fra "lærerne" ville vel for min del ha sett noe slik ut

      "mm møter opp til timene og er ivrig og grei, men har til tider noe vanskelig for og konsentrere seg, har også en tendens til og trekke seg fra vanskelige oppgaver....liker best og pusle med det han føler han mestrer.
      Siden poden har begrenset styring over tottelottene, er det ønskelig at han jobber mere hjemme for og få ønsket utvikling og overkomme ett begrenset talent for faget "

      Hehe selvransakelse er noe dritt.....

      Selvfølgelig er egen forsiktighet en bremsekloss, men er ikke artig og flise modeller hver helg heller.
      Har ikke benyttet simulator siden jeg skulle fly meg inn igjen etter 20 års pause.
      I vinter skal helt klart en god en av arten kjøpes inn.
      Ingen store ambisjoner her i gården, men er bestandig fint med litt progresjon om mulig.

      Utifra det jeg har sett så har jeg ett inntrykk av at veldig mange er i samme båt...det stagnerer etter basic øvelsene. Det flys greit og trygt, kanskje med en eller to spesialiteter, men få kommer noe særlig videre av en eller annen grunn.

      Er det slik at det du kaller multi stikke øvelser er en større terskel og overkomme enn og bli selvstendig airborne....mao er dette ett stadie der talent og naturlig koordinasjon setter en stopper for mange, eller sitter det stort sett i knollen og hvor mye man er villig til og satse for og få det til.
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Originally posted by MicroMac
        Utifra det jeg har sett så har jeg ett inntrykk av at veldig mange er i samme båt...det stagnerer etter basic øvelsene. Det flys greit og trygt, kanskje med en eller to spesialiteter, men få kommer noe særlig videre av en eller annen grunn.
        .
        hmm skjønner godt hva du mener. men har nå klart å få med noen av de andre i den lille klubben vår på at det skal prøves litt mere på konkrete ting når vi er på stripa. Bare sånn i all venskapelighet. og opplever at folk som har flydd i 20år og er veldig stødige piloter som nesten aldrig krasjer, får blokkering hvis de skal gjøre noe mere en en enkel loop eller roll. Samtidig som de "gamle" syntes det var kjempe morsomt med en lokal konkuranse vi hadde, limbo, landingskonkuranse og bombedropp. Flere av dem hadde aldrig prøvd dette og ble faktisk veldig giret Før når jeg har kommet i KE 3m over stripa med ouya`n så bare ristet de på hodet og kom med komentarer om at det er jo ikke noe fly som flyr sånn
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Slik som jeg opplever det så kommer den neste fasen når man begynner å få med venstrestikka også (sideror).

          Da mener jeg ikke bare i KE og roller når man tenker på det, men at det blir like naturlig å dra litt i sideroret når man drifter litt av linjen som det er å bruke høyde/balanseror til å holde flyet rett. Når det begynner å sitte blir plutselig flere øvelser tilgjengelig. Sitter å trener utvendig cuban-8 på simulatoren for tiden for å få inn sideror med flyet opp ned, det begynner å se bra ut, så får vi se til våren om nervene tillater det på stripa også...

          Når man har fått inn det så er jo en rolig rolling circle ikke annet enn en eller flere slow-roller i en buet linje (sånn i teorien ihvertfall )

          Comment


          • #6
            Nå har jeg jo bare flydd siden i vår men på forhånd la jeg ned kanskje opp i mot tresiffret antall klokketimer på simulator. Jeg fikk jo en liten innføring av fatter'n før jeg kom i tenårene så prinsippet med å bruke sideror osv. var jeg jo klar over. Den første turen på ca. 12 år ble gjort uten hjelp og med bruk av sideror i svinger, landinger, takeoff osv.

            3 turen med minifuntana'n startet jeg å eksperimentere med rolling circle osv. De var langt i fra perfekt men pga. simulatoren så viste jeg når jeg skulle gi de ulike rorinputene. Alt som stod igjen var timing/koordinasjon av de.

            Nå får jeg det til så jeg ikke taper eller vinner for mye høyde, det eneste som står igjen er å kontrollere antall roller pr. runde... Det hjalp også veldig mye å få satt opp flyet riktig også.

            Det med nerver er en rar sak. Når jeg fyrte opp arc cessnaen så skalv knea vanvittig mye de første gangene. Så kom turen til en epp modell hvor jeg ikke fantes nervøs i det hele tatt. Deretter var det klart for jomfru tur med minifuntana'n... da kom nervene igjen, men ikke så mye som med cessna'n til tross for at det blåse ganske friskt og jeg var på en plass som vel ikke var 100% egnet mtp. tilgengelig plass og vindforhold.

            Komklusjonen min er ihvertfall at simulatortrening er uvurderlig og at prisen på stasen samt muligheten for at det blir totalvrak i et havari er de viktigste faktorene for hvor lavt, fort og spektakulært du flyr... Og så er det godt å vite at en har en modell i bakhånd en kan fly inntil det andre er reparert f.eks.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Originally posted by MicroMac
              Er det slik at det du kaller multi stikke øvelser er en større terskel og overkomme enn og bli selvstendig airborne....mao er dette ett stadie der talent og naturlig koordinasjon setter en stopper for mange, eller sitter det stort sett i knollen og hvor mye man er villig til og satse for og få det til.
              Ikke nødvendigvis større terskel, men ihvertfall en like stor en.
              Og flygrusing tror jeg Simulator er et bra middel imot, og har hjulpet mange piloter. Nye så vel som vidrekommene spak-folk.

              Må vel også si at når man beveger seg inn på ukjennt område så gjør man jo dette i god høyde hvor finnes tid til å trekke modellen ut om uventede ting skulle skje.

              Og som nevt tidligere flere ganger....
              Sideror er alfa omega.

              Og en fotnote : Jeg flyr for å tilfredstille meg selv og ikke andre. Men da igjen når man blir litt lei det gammle sporet sitt burde man prøve noe nytt.
              Jeg satt (sitter) fast i basic manøvrene. Så likestiller nesten EPP kjerre med simulator, respektløs morro som kan brukes til trening på det man vil. Og går den i bakken kan den hentes og hives opp igjen (stort sett)
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #8
                Får vel slenge meg på her jeg også....

                TheBirg har et veldig viktig poeng - nemlig å fly for å tilfredsstille seg sjøl. Det at en ønsker å utvide sin egen horisont litt og forske litt på den sagnomsuste konvolutten er veldig positivt sålenge det gjøres innnfor hva økonomi, sikkerhet og nerver tillater.
                I tillegg til å øke flygleden med flere faktorer så er det min påstand at man blir en mye flinkere og tryggere pilot.

                Det ble skrevet litt lenger opp noe som kan tolkes i en retning av at hvis man har flydd i 20 år og neste aldri kræsjer så er man en stødig pilot. Ja, stødig kanskje, men sikker? Hvis vedkommende kommer ut at det så fort øvelsen blir mer avansert enn å trekke høyrestikka bakover i en loop, er jeg ikke så overbevist om det. Sikkerhet handler også om å være i stand til å forhandle modellen ned på en forsvarlig måte hvis uhellet skulle være ute.
                Uansett...de om det, og jeg prøver på ingen måte å kritiserer nevnte gruppe av piloter. Vi har alle glede av hobbyen på forskjellige måter. Poenget er at i tillegg til å øke flygleden så øker man sikkerhetsfaktoren, og med dette mest sannsynlig en motsatt proporsonal effekt på det voksende hullet i lommeboka...

                *tok litt av dette...trykker på reset knappen*

                Angående dette med simulator. Micromac spurte meg forrige gang jeg var på Rena om jeg brukte sim til å trene inn øvelsene. Svaret var et uforbeholdent - ja! Hvorfor skal jeg svi av en masse fuel på å lære det grunnleggende, når jeg kan gjøre det vel så godt (opp til et visst punkt) hjemme på kontoret når det er møkkavær ute?! Visst koster sim'ene i dag noen kroner, men det er verdt hver eneste krone hvis man har litt ambisjoner om å øke pilotevnene litt. Jeg tør å påstå at det er verdifullt hjelpemiddel uavhengig av pilotnivå.

                Og sideror? Det er et must. Sideror må brukes i så godt som alle øvelser, og er noe man ikke kommer utenom. Jeg sitter og prøver å komme på en øvelse hvor man ikke har behov for sideror, men neiggu om jeg klarer det her og nå. Noen som har lyst til å prøve?

                Kan forøvrig nevne at TheBirg imponerte stort her forrige gang vi var ute hvor han plutselig og helt uten advarsel dro igang med svært så kapable rolling circles, noe som vel må kunne sies å være et resultat av aktiv og iherdig innsats foran pc-skjermen!

                Micromac - det spørs om vi ikke til våren får ta en dag eller to ei helg og sørge for at den meldinga får en litt annen tone!

                Stå på folkens!! Det er slettes ikke for sent til å lære seg nye triks selv om man har modnet noe mer enn dagens aspiranter som mange fortsatt er i grunnskolen. Selv begynte jeg ikke å trene ordentlig på (lav) 3D (med utendørskjerrer) før i vinter, og det er stadig fremgang å spore. Det burde derfor være håp for noen og enhver.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Er helt enig med Birger. Hva andre får til spiller derfor mindre rolle. Men som tidligere nevnt litt progresjon er kjekt.
                  Tror de fleste trenger noe nytt og trene på for ikke og gå lei etter hvert.

                  Siderorsbruk er selvfølgelig ett ett must, og en stadig kilde til koordinasjonsproblemer. Akkurat DET tror jeg ikke jeg er alene om. En roll som holder sine 2 sekunder er nok til og avsløre det, noe mer avansert trengs ikke.

                  En god simulator SKAL kjøpes inn. Bare sommel som har gjort at jeg ikke har fått bestemt meg for hvilken og handlet inn enda.
                  Siden interessen for heli ligger på samme nivå som interessen for Nigerianske frimerker... så er det utelukkende funksjonalitet innen IMAC/ 3D/ Pattern øvelser som blir avgjørende
                  Slik det ser ut nå ligger AFPD best ann.
                  G3 er sikkert minst like god, men synes forretningsideen med og ta betalt for hver minste oppdatering suger. Korriger meg om jeg tar feil

                  Må legge meg i hardtrening så jeg er klar til Supra kommer oppover til våren og skal holde intensivkurs for en gammel gubbe i Rolling cirkles
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Som reresentant for "søndags" flyverne, vil jeg komme med en liten oppfordring til alle om å trene så ofte som muligt og på alle mulige måter, jeg tenker da spesielt på at man så ofte som muligt legger inn noen øvelser med klart formål hver gang man flyr, og ikke bare tøffer omkring.

                    Hadde oppe Jupiteren for femte gang i år (flydd mest 3 kanals elektro i år), og tenkte at jeg burde sjekke fly ferdighetene mine. Det skal nevnes at jeg er av de som synes det å fly rett frem er fryktligt vanskligt, og at jeg normalt elsker landings trening. I dag prøvde jeg å fly rett frem med loper, stalturns, og halv cuban 8. Syntes ting var akseptable for en på mitt nivå som attpå til ikke har flydd særligt mye i år (nivået er foresten nesten uhyggligt lavt innen acro for min del ). Skremmende ble det først da jeg til slutt kom til helt vanlige roller, en roll gikk ok til høyre, likeså til venstre, og victory rollen satt fortsatt skapligt inne. Prøvde så to påfølgende roller i medium hastighet (juppen min trenger da litt dykk i inverted delen). Resultatet var så ille at jeg nesten ikke tør skrive om det her. Timingen var så ille at om jeg ikke hadde lagt inn to tabbers høyde, hadde gått hjem med en flishaug av ett fly. Flyet stakk av i andre rollen gang etter gang, og enda verre,jeg frøys til ett par tiendelers sekund hvergang. Jeg måtte tenke for å ta flyet ut av døds stupet hver gang .
                    Grunnen til at jeg synes dette var så ille er ganske enkelt at jeg for noen år siden hadde slow rolls som den store morroa, og nå klarte jeg ikke engang to kjappe på rad.
                    Defor sier jeg at en ikke kan hvile på gamle lauber, jevnlig trening må til om man vil vedlikeholde fingrene. Ett er sikkert det flyet skal ut på stripa til dedikert ror trening så ofte som muligt fremover, for dette var flaut.
                    Kansje en simulator burde i hus også?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Det hele bunner vel ut i hva slags konkurranselyst en har. Jeg mener ikke hvor godt en liker å delta i konkurranser, men hvorvidt en liker å konkurrere mot seg selv og sette seg nye mål og hvor langt en er villig til å strekke seg.

                      Noen er sikkert fornøyd med og trives med å fly litt hit og dit uten noen klar målsetting utover å ha det artig mens sikkert andre legger ned massevis av timer for å få f3a/imac maskina til å gå på skinner eller pløye jorder med haleroret for den saks skyld....

                      Jeg er vant til å oppholde meg i et annet miljø/aktivitet og jeg må si at det er lite motsetninger og lite holdninger i rettning "det er mye bedre og artigerte å fly slik enn sånn" innen denne hobbyen det jeg har fått med meg. Alle er liksom like nysjerrige uansett hva slags fly folkt drasser med seg på stripa. Knall! Fortsett slik! Det er ikke alle miljøer som har det slik... det kan jeg love dere!
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        synes det å fly rett frem er fryktligt vanskligt, og at jeg normalt elsker landings trening
                        Fly rett fram ER vanskelig, og den siste delen av sitatet gjør deg til min nye helt!
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

                        Comment


                        • #13
                          landingstrening er kult synes jeg også. stod i over 1 time med cub og ski i dag og bare tok lowpass og tuch and go hele tiden, Også går det jo nesten ikke fuel på den type flyging .

                          Det neste som skal prøves er tuch and go på en ski
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Det neste som skal prøves er tuch and go på en ski
                            Det går helt fint, sjekk ut følgende referat fra bana for noen år siden av undertegnede: "se her karer, bare en ski, stiligt hva?... Jeg tar det engang til, følg med nå karer, trikset er å ikke få vinge tuppen nedi for da KAPOSH....oi...............Uff da (nei nå lyver jeg, for jeg sa nemlig Svar.. F.. og no så inn i ...... og så no så alt gjekk på skinner, helsi.. . Kan vi lime dette?). Ja ja, dere skjønner opplegget. Men nød lærer som kjent naken kvinne at spinde, og en modellflyver med tape og strikk, får det meste til å fly.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Vel...
                              MicroMac :
                              Kanskje jeg slenger meg med når Supra skal oppover, så kan du overraske oss med en Rolling Cicle ? Tro du meg, simulatoren gjuør underverker på denne øvelsen ! (Og korrigerer deg på G3, jeg har ikke måtte betale for noen oppgraderinger, men måtte registrere meg med dataene som fulgte med pakken og da kommer alle oppgraderinger flygende over kabelen)

                              Vingemutteren:
                              Du har så rett så rett om ikke å hvile på laubærene ! (og tolket det som at Jupiteren overlevde )

                              Esmel :
                              Veldig enig med deg, er glad for oppmøte uansett hva som ligger i bagasjen, man ser jo på flyene og snakker med folket !

                              Supra25:
                              Ja, jeg har en egen deffinisjon på hva som er vanskelig å fly rett...
                              Jeg tror en vanlig feil er, ihvertfall for min del at man holder samme avstand til piloten og flyet hele tiden, og da flyr man faktisk i en svak sirkulær "rettstrekke" isteden for å la flyet gå ifra pilotplassen ? Høydeplassering blir det samme, men opp-ned problematikk isteden for ut-inn. Om noen skjønnte den ?

                              Og fly mere folkens Eller fyr PC`n om været eller muligheten svikter.

                              Birger
                              Ønsker dere en god dag på feltet !
                              Birger Mork

                              Mine besittelser :
                              Flygreier (Massevis)
                              Heligreier (En Mini Titan)
                              Bilgreier (Et par stk.)

                              Comment

                              Working...
                              X