Announcement

Collapse
No announcement yet.

Evolution 46 motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Evolution 46 motor

    Har kjøpt en Evolution 46 motor til mitt Calmato sports fly. Under jomfruturen og turen etter det, stoppet motoren. Heldigvis var det ikke jeg som fløy, men en annen erfaren pilot på stripa. Ved kjøp av denne motoren fikk jeg høre at den skulle være ferdig innkjørt fra fabrikken og jeg kunne bare kjøre på. Jeg brukte 5% blanding, men i spekken til motoren står det at man skal bruke 10-15%. Er det noen der uten som har erfaring med slike motorer, og evt. hva jeg kan gjøre for å få den til å gå stabilt, både på lavt og høyt turtall? Guttan på stripa mente at den måtte kjøres inn med i hvertfall 2 tanker. En annen mente at jeg måtte bytte plugg.

    Når motoren gikk, virken den faktisk veldig sprek. Må bare få den stabil...
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com

  • #2
    Hei.. jeg har samme motoren. Hadde litt motor problemet i starten, så prøve jeg med 10% da gikk den helt knall med en gang :P
    Skau

    Comment


    • #3
      Fortsatt dårlige greier

      Har byttet til 10% og en "varmere" plugg, uten at det er blitt noe særlig bedre. Lurer på om det er noe skitt i dysa. Motoren går kjempefint på lavt turtall og mellomregister. Men, når jeg kjører full guffe blir den utrolig mager etter ca. 5-7 sek. Noen forslag?

      Tomas
      -----------------------------------------------
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

      Comment


      • #4
        Øke blandingen hved å skru hoved dysenåla lenger ut. Om du allerede er ute så langt som stopperen tillater, så demonter hovedysenål og bås rent. Merk deg nøyaktigt antall omdreininger til bunn fra max innstillingen så du kan montere sakene rett etterpå. Sjekk også att slanger er tette fra tank til motor og fra eksos til tank (denne motoeren er beregnet til eksos trykk). Har du problemer med tanken/slangene kan slikt skje, sjekk også att du ikke har luftbobler/skum i slangen til forgasseren. Om du har det, vil du oppleve de problemene du beskriver. Faktisk vil jeg anbefale deg å sjekke og dobbel sjekke alt som har med tank og slanger å gjøre før du rører forgasseren.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Det har forekommet et lite negativt rykte og du bør få den sjekket om det kom spon i bakmonterte hovedskrue og forgasseren, det har forekommet bland Evolution motorene.

          Her er linken: http://www.rcuniverse.com/forum/m_29...olution/tm.htm

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Evolution

            Kun dårlige erfaringer med flere av disse pga. "husmor-forgasseren" som liksom er ferdiginnstilt fra fabrikk. Joda: Vi fikk 1stk. Evolution 46 til å fungere helt perfekt, men da hadde vi byttet til OS 46FX-forgasser og lyddemper. Og da var vel vitsen med idiotsikker billigmotor borte?

            Comment

            Working...
            X