Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: EasyGlider fra Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: EasyGlider fra Multiplex

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Svarte Joo, måte på terging!! nå angres det enda mer på at jeg ikke tok med meg en EG hjem når jeg var i byen sist. Jaja, får vel bare ta den kostnaden med postoppkrav da sju..

    Kjempefin artikkel da. Virker som en virkelig morro sak til en utrolig pris!
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Bra artikkel som vanlig Joo. venter spent på en electric versjon i posten
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Hei Joo
        Jeg syns artikkelen var sterkt farget av at du er ihuga MPX fan.
        Det flyet er da virkelig ikke så bra. Neida, som vanlig en meget
        bra artikkel. Jeg har jo sett flyet i luften med deg bak spakene.
        Det er utrolig hva du får til. Det fløy på 1,5 m/sek!!!!!!
        Det virker som et meget bra kjøp!!
        Jeg jobber hardt med å ikke kjøpe et, skal jeg si deg!
        Jeg ser du fremdeles bruker servoer fra Hitec, hehe.

        Sleping i helga??

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Glimrende artikkel (som vanligt fra den kanten), men jeg spottet en sak. Kansje det bare er meg (noen andre som har hatt dette problemet?), men jeg har merket meg at når en skal montere hengslet til sideroret. Så kommer det i konflikt med rorhornet. På Easy glider Electricen min så ble løsningen masse banning med skarp kniv for å få plass til hengslet i sideroret (ca er forbaska hardt å skjære i ). I Gjedda (Easy glider uten E motor, og døpt så av joo ), tok jeg tak i saken på forhånd. Løsningen var å kutte ned litt sporet under rorhornet til sideroret før jeg limte det fast. Monteringen av siderors hengslet gikk glatt på dette flyet etter denne lille modifikasjonen.
          I tillegg vil jeg nevne at god gammeldags sprit tusj fungerer fint til canopy og dekor ellers på kroppen, og ikke veier det noe heller.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Glimrende skrevet om et glimrende fly! Aldri har jeg tørt å gøtse så mye på hangkanten før som med gjedda! Selv om det har resultert i 2 vingebrudd og et brudd i kroppen (ja, det er faktisk mulig å herpe denne og, men først i ca 16 sek/m med påfølgende nose in landing rett i hangkanten...), så flyr den fortsatt og er klar for fin og kald nordavind på Verket snart. Må ha et par timer stille flyving snart, da øra er litt ømme etter for mye FG kjøring.......
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

            Comment


            • #7
              Takk for skryt Insprirerer meg til å skrive flere reviews!

              Men det ER en morsom modell! Skulle gjerne hatt timeteller på denne...

              Først Vingemutteren: Jeg nevnte det dessverre ikke ser jeg, men i byggeanvisningen (pkt 10) står det: "Cut down the T-piece of the horn to a depth of 2mm...." Noe som gjør at siderorhornet ikke stikker for dypt. Og dermed unngår du å komme i konflikt med hengslet. Sa jeg ikke at bruksanvisningen var bra? Men som du antyder det burde jeg selvsagt tatt det med i reviewet mitt! Er bare sideror-hornet som skal kuttes ned...
              Visst kan du bruke sprittusj, men jeg har alltid ymse spraybokser liggende og den sølvblanke gav et vakkert touch på Gjedda mi

              Isak: Det går jo an å vente til neste gang du er i byen...? Men det er et velkjent fenomen at når vi først har bestemt oss for noe så skal man ha det i går! Gjelder vel alle modellflygerne...

              Tyor: Jeg skal sikkert ha meg en electric versjon selv etter hvert. Må bare få trålet noen tråder og finne ut hva slags motor som er enklest å montere (børsteløs da). Siden jeg har utallige LiPo`s og ikke noe NiCd. Hadde jeg hatt mye NiCd/NiMh hadde jeg nok gått for originalmotoren og kanskje ei celle ekstra, men med LiPo er det vanskelig å matche børstemotorer dessverre. 2S er litt for slapt og 3S gir ofte svært kort levetid på motoren. Dessuten er det bare noen få dyre ESC`er for børstemotorer der man kan sette en safe low-cutoff for LiPo.

              RS: Ja det står jo i innledningen at jeg er (og i 18 år ha vært) MPX-liker Og jeg tør å innrømme det. Merkelig nok er det for det meste i seilflymiljøene MPX er "standarden", med en og annen slenger fra Graupner til nød. (Jada, du er velkommen RS!)
              Angående Hitec: selv om jeg (for mange) kan virke som riksdekkende Hitec-hater betyr det ikke at jeg ikke har noe av det merket. Sist jeg mysa i eska det står "servoer" på inne på hobbyrommet var der nok nærmere 15 esker med nye Hitec-servoer i... Og jeg har mange i bruk i ymse fly. Så jeg har prøvd sakene, både de rimelige og de dyre. Som kjent våget jeg til og med å bestykke Funtisen min med bare Hitec-servoer av den digitale typen og hadde ikke problemer med det. Men feilraten på de rimelige har for min del vært hårreisende høy... Og jeg har aldri opplevd servofeil på de andre merkene jeg bruker.
              To av de neste seilflyprosjektene får Hitec (125) i vingene, men det store prosjektet som er på gang blir fylt med Volz og MPX Profier.
              Og du vet jo hvilket merke det var på mottakeren som svikta da jeg skulle klinke ut på slepet for noen uker siden (da du kuska slepeflyet og gav oss flysugne m.o.h.) Var en marerittur ned med slepelina i nesa, og testene hjemme viste at også den ene balanseror-kanalen var i ferd med å svikte. Men Schampusen står flyklar ved siden av ytterdøra med MPX-mottaker i nu, så får dere bensin fram til forgasseren i helga er jeg klar i enden av slepelina!
              Ja, jeg må ta hatten av for at du har klart å la være å kjøpe deg Gjedde tross alt, selv om vi er flere som mistenker deg for å ha en likevel... du vil bare ikke innrømme det. (Skap-Gjedder)

              Widowmaker: Ja, vi skulle gjerne hatt litt video-opptak av alle de vakre parallelle stallturnene vi hadde den ene dagen på hanget! Halfpiper nesten uten klaring mellom modellene i vakker symmetri legg etter legg etter legg var mildt sagt moro! Og om vi toucha i blant gjorde det absolutt ikke noe, Gjeddene går ikke i oppløsning av sånne bagateller Men jeg må si du imponerte stort da du klarte å bryte av en vinge! Og ikke minst at du fløy igjen etter kort tids hurtigfix.

              Jeg ønsker at så mange modellflygere som mulig skal oppdage den herlige delen av hobbyen som går ut på å fly uten motor, og det er ingen tvil om at EasyGlideren (i tillegg til oppstart med sleping) har vært en skikkelig inspirasjon til dette i klubben min
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Flott artikkel. Jeg er overbevist om at Gjedde er ett fly som er morsomt fra nybegynnere til de mest erfarne.

                PS det rykter om at Hobbico vil selge Multiplex og Hitec side by side... Dermed vil det bli Multiplex i mange forretninger fremover.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  Når jeg tenker meg om så var vel den modellen jeg spekulerte i motorisert. Men har man egentlig bruk for motor ettersom denne flyr bra med lite vind likevel?? Har aldri prøvd seil før og lurer på om det vil lønne seg for meg å kjøpe motor? har personlig ikke lyst på motor, men skjønner at det kan være lurt..

                  Har en utrolig lang og brei slak bakke (ca 8-900 meter) like ved huset mitt som ligger midt imot der vinden kommer fra somoftest. Det blir her jeg skal fly seil tenkte jeg. Er det noe spesielt en skal tenke på før en hiver avgårde seilflyet for første gang angående terreng osv ? Området rundt er ganske så åpent og består av åker.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Har du lyst til å prøve uten motor så bør du absolutt gjøre det. Fins ikke noe som er bedre enn å fly uten motor. Selv flyr jeg ingenting annet.
                    Følelsen når du treffer skikkelig løft på hangkanten og modellen skyter til værs er nok et større kick enn hva mange tror. Om du da gir litt dykkror når dette løftet kommer vil du se at modellen din skyter fart fremover isteden.
                    Det er bare å hive seg på å prøve. Jeg lover deg at du ikke blir skuffet om dette hanget du snakker om funker bra.

                    Litt info om hva som er et bra hang finner du nederst på denne siden.
                    Seilfly – Høystart – Cirrus RC Flyklubb

                    Der står det litt om vinsjing og termikkfllyging også.


                    Ellers så kan du titte litt på disse videoene for å se hvordan hangflyging kan være under virkelig gode forhold, og med gode piloter bak stikka.
                    rchomepage.com

                    Mitt råd er. Kast deg ut i det. Hvis den bakken du snakker om funker som hang har jeg en mistanke om at du kommer til å falle for denne typen flyging.

                    Lykke til
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Fine linker der torgust. Men de filmene var bare helt rå da.. der snakker vi hangflyging, eller rettere sagt stupflyging. Er vel ikke så bratt den bakken min, men den har nokså bratt stigning, sikkert over 30 grader og er somsagt lang og brei.

                      Da blir det nok uten motor tenker jeg.
                      En annen ting, ser at joo legger inn ballast i EG`en. Er dette lurt for en nybegynner, eller er det bare å gjøre det først som sist? Hvis jeg har skjønt det rett så gjør mer ballast flyet stødigere i serk vind, men som fersking så flyr en vel ikke når det blåser som verst vil jeg tro ?
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Isak
                        Er vel ikke så bratt den bakken min, men den har nokså bratt stigning, sikkert over 30 grader og er somsagt lang og brei.

                        Da blir det nok uten motor tenker jeg.
                        En annen ting, ser at joo legger inn ballast i EG`en. Er dette lurt for en nybegynner, eller er det bare å gjøre det først som sist? Hvis jeg har skjønt det rett så gjør mer ballast flyet stødigere i serk vind, men som fersking så flyr en vel ikke når det blåser som verst vil jeg tro ?
                        Tror bakken din funker godt til å fly litt hang på ja. 30 grader høres greit ut det. Om hanget er rent eller ikke avgjør også en del for løftet. Det er nok bare å hive ut å prøve. Kan være en fordel å ha med noen som kan hjelpe deg med å kaste ut de første turene så du kan konsentrere deg om å holde flyginga på rett kjøl.

                        Om det er lite vind (3-5 m/s) bør du nok ikke legge i ballast da flyet vil falle gjennom mye fortere. Derimot begynner et seilfly i den vektklassen gjedda er å slite når vinden blir sterkere. Du vil føle at du står å slåss mot vinden for å holde modellen på rett kjøl uten ballasten. I tillegg vil flyet stige og stige. I ekstreme tilfeller vil flyet stige og fly bakover
                        Ballasten skal legges på CG og gjør at flyet ditt vil penetrere vinden bedre. Altså vil du kunne fly mer normalt og slåss mindre mot vinden.
                        Som du sier er det nok ikke så lurt å prøve første tur på hang i 15 m/s vind. 4-5 m/s vil nok være en fin plass å starte.

                        Venter spent på å høre hva du synes når du har fått prøvd.
                        Last edited by torgust; 18-11-05, 20:34.
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no



                        Will fly for food

                        Comment


                        • #13
                          Enig med torgust, har du hang i nærheten er det enkleste (og beste) å ha et reint seilfly uten motormontasje og batterier å holde styr på.

                          Ballast: man velger om man vil ha ballast i flyet når man monterer sammen. Er det lite vind lar du bare være å legge den inn, blåser det mye og når du begynner å få dreisen på sakene legger du inn ballasten.

                          Det er hårreisende vakkert å se de proffe gutta boltre seg med stive F3F-modeller på Bwlch Har en drøm om å ha et par uker ferie i Wales og få prøvd noen av sitene der. Se gjerne innom Knewt`s place Kevin Newton's homepage | Knewt.com from Kevin Newton Der er mange deilige bilder.

                          Hangflyging krever ikke dyre modeller, man kan ha store mengder flyglede med rimelige saker som Gjedda! Jeg har aldri eid noen store F3F`er men har fløyet en del med 60" i sommer. Krever litt mer konsing for å få opp speeden som man kan få ut av sånne fly, man må lete etter beste løftsonen og man skal holde tunga rett når man vrenger rundt i så trange svinger som er mulig. Men så er man mer nervøs for å skade gromsakene... det slipper du med Gjedda.

                          Det som har vært favorittene mine gjennom alle år er skala-seilere/storseilere. Kan ikke beskrives hvor deilig det er når en stor massiv modell passerer på kloss hold mens det hyyyler, eller man har så stort hang at man kan dra looper på størrelse med et fotballstadium Problemet er at man ikke har sånne hang i nærheten. Da er det godt at man har det nesten like mye gøy med enkle saker på små hang. Sitter her og re-redigerer klubb-DVDen for i år, og der er det mye seilflyging. Blant annen en liten sekvens der widowmaker vrenger Gjedda på det lille hanget vi har. Er flott...

                          Store hang er bra, men jeg husker en gang jeg dro opp paraglideren min på en brøytekant på bare knapt 2 meters høyde... og der fløy jeg hang fram og tilbake Utrolig hva man kan finne løft på, bare man tør å hive ut sakene!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Har en drøm om å ha et par uker ferie i Wales og få prøvd noen av sitene der. Se gjerne innom Knewt`s place Kevin Newton's homepage | Knewt.com from Kevin Newton Der er mange deilige bilder.
                            Ferie til Wales har jeg også tenkt en del på. Kanskje vi treffes på hangkanten.

                            Har forresten kjøpt meg 60" racer nå. Skulle egentlig ha banana, men endte opp med en MiniBlade som jeg fant på rcmarked.no. Så nå sitter jeg bare å venter på flyvær for å få trent litt. Fælt så sakte tida går...

                            Bra artikkel om gjedda forresten. Har sett på den en stund nå, og fikk ikke akkurat mindre lyst på en etter artikkelen din.
                            Bra jobba. Mer av den sorten ønskes
                            Last edited by torgust; 18-11-05, 22:21.
                            Mvh
                            Torbjørn Gustafson
                            www.trmfk.no



                            Will fly for food

                            Comment


                            • #15
                              Tror det blir vanskligt for joo å levere så mange slike artikkler torgust. Du må huske at det går år mellom hver gang det dukker opp ett fly som gjør like mye vesen av seg som Gjedda til MPX. Bare tenk over det folkens, hvor ofte kommer det ett fly som er så bra at "alle" føler de må ha det i hangaren, og som har like bra pris kvalitets forhold? Ikke ofte nei, men det er jo lov å håpe på enda bedre utgaver fra MPX eller andre som har like godt pris/ moro/nytte forhold som Gjedda. Kansje vi skulle Starte en annen tråd med Modellfly "mile stones" om fly som alle burde ha / ha hatt i hangaren før en pakker sammen?
                              I den rimlige enden tror jeg Gjedda kommer til å stå seg godt over tid i en slik setting. Jeg vet i hvertfall at jeg ikke hadde prøvd så mye mere hang om det ikke var for den. Rart hvor glad en blir i enkelte modeller, det ser ikke ut som pris har noe med det å gjøre heller. Det er vel den berømte X-faktoren som gjør seg gjeldende tenker jeg (alle som ser BBC`s Top Gear vet hva jeg mener ).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X