Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkilde til lading av Lipo batteri, hva kan jeg bruke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømkilde til lading av Lipo batteri, hva kan jeg bruke?

    Trodde jeg hadde ordna meg elegant når jeg kom hjem med en skikkelig strømforsyning fra jobben som gir 12v og opp til 2A ut, men dette var tydeligviss ikke nok og ladere kutta kjapt. Så nå ligger batteriet og ladere uti billen igjen og tar strømmen fra sigaretteneren. Dette fungerer jo bra, men det er litt tungvindt å måtte gå ut i bilen for å lade, pluss at jeg er veldig usikker på hvor mange laddinger jeg kan ta fra bilen før fruen må dytte meg igang på morningen...

    hva slags kilde bruker folk her? Forbannet tungvindt å måtte anskaffe et bilbatteri og lader for å ha dette stående i kjelleren synes jeg, burde vel finner en litt mer smidig løsning? Noen gode råd? Hvor mange amper trekker egentlig denne laderen?

    Snakker om et 1800mah med 3 celler her om det har noe å si.

  • #2
    Bilbatteri, pc-power, strømforsyning fra Lidl, strømforsyning fra Mascot eller hvilken som helst hobbyforretning gjør susen for mange.

    Comment


    • #3
      Fins gode strømforsyninger å kjøpe fra Graupner (T&K fører dem blant andre) og andre fabrikater fra ca. 700kr. og oppover, beregnet på å forsyne computerladere med rippelfri spenning (som dem vil ha i følge manualen..)
      Gode stabile saker som leverer opp til 13,8 Volt og ikke tar knekken på laderen din. De mindre forsyningene duger greit for å lade 5-6S LiPo på 5000mAh uten å knele, og jeg vet Griffin får inn et par med skikkelig kapasitet nå. Skal ha en av de store derfra, da kan jeg kjøre to Schulse ladere i parallell og lade to 5S-pakker samtidig uten å behøve være redd for å kjøre poweret i kne... (Grunnen til å lade dem som 2x5S istf en 10S er at selv Schulse 6-330 ikke klarer å levere mer enn ca. 3Ampere på en 10S pakke...)

      (Dessverre kommer sikkert noen hjemmesnekreguruer her etterhvert og anbefaler å kjøpe rimelige uglatta forsyninger fra Claes/Biltema, eller begynner på snakket om å bygge om de evindelige PC-powerne... Dette er saker som IKKE anbefales av leverandørene av ladere, sannsynligvis ikke uten grunn)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Den 2A laderen din kan sikkert brukes hvis du lader med svakere strøm. Å lade et 1800mAh batteri ved 1C trekker nok over 2A fra strømforsyningen. Hvis du lader med 1/2C så burde den holde med den du har.
        Selvfølgelig er det beste å investere i en kraftigere strømforsyning....
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          Hei.
          Jeg bruker omformer fra mascot. Fra 230/12 volt.

          Tekniske data
          fra 230 til 12 volt.
          Kan enkelt reguleres fra 11,5 til 15 volt.
          Leverer 20A
          Leverer ripperfritt.
          Denne omformeren koster nærmere 2500 kr. Finnes en mindre utgave også som leverer 10A ellers er dataene de samme. Denne koster ca 1900 kr.

          Jeg kan skaffe begge hvis du er interrisert. Siden jeg får tak i de gjennom jobben.
          Er kjempe fornøyd med denne omformeren. Den store omformeren har tilkoblings mulighet for 2 ladere samtidig.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Fins gode strømforsyninger å kjøpe fra Graupner (T&K fører dem blant andre) og andre fabrikater fra ca. 700kr. og oppover, beregnet på å forsyne computerladere med rippelfri spenning (som dem vil ha i følge manualen..)
            Gode stabile saker som leverer opp til 13,8 Volt og ikke tar knekken på laderen din. De mindre forsyningene duger greit for å lade 5-6S LiPo på 5000mAh uten å knele, og jeg vet Griffin får inn et par med skikkelig kapasitet nå. Skal ha en av de store derfra, da kan jeg kjøre to Schulse ladere i parallell og lade to 5S-pakker samtidig uten å behøve være redd for å kjøre poweret i kne... (Grunnen til å lade dem som 2x5S istf en 10S er at selv Schulse 6-330 ikke klarer å levere mer enn ca. 3Ampere på en 10S pakke...)

            (Dessverre kommer sikkert noen hjemmesnekreguruer her etterhvert og anbefaler å kjøpe rimelige uglatta forsyninger fra Claes/Biltema, eller begynner på snakket om å bygge om de evindelige PC-powerne... Dette er saker som IKKE anbefales av leverandørene av ladere, sannsynligvis ikke uten grunn)
            Sukk, så er vi i gang med hetsinga av pc power igjenn (men resten er jeg enig i).
            Ett pc power leverer rippelfri strøm, bare så det er sagt (en pc er vel noe av det mere følsome som finst i så måte).
            Men vi vil aldri se en lader produsent anbefale at noen selv skal leke med strøm og ombygginger av t.d. ett pc power. Grunnen til slike utsagn aldri vil bli observert er såre enkel. Nemlig muligheten av å bli saksøkt (som også øker i europa, og ikke bare i usa). Enhver fornuftig produsent vil kun ta på seg ansvar med å anbefale godkjente ferdige løsninger til slutt brukere, alt annet er og vil forbli direkte uansvarligt.
            At vi som er hobby elektrikkere og har en viss utdannelse/erfaring med å skru på denne type elektriske reodor felgen løsniger bruker nevnte løsninger, er ikke noe problem for laderne våre så lenge vi ikke overbelaster pc poweret.
            Å si at denne løsningen ikke er bra nok/ er farlig / ubruklig. Er etter mitt skjønn en hån mot den vanlige driftige personen innenfor hobbyen vår. At personer uten nødvendig erfaring / hjelp gir seg i kast med denne typen ombygginger for så være, de er advart om farene og må selv bedømme om de mener seg kapable til oppgaven (som streng tatt er meget enkel i dette tilfellet). Det å utgi informasjon om at denne typen strømforsyninger ikke egner seg er ikke helt ærlig spill, for så sant en ikke overbelaster de, fungerer de helt ok. Jeg lader for tiden med maks 5A på mine ladere, og har mye å gå på på "mitt" pc power. Om en skal til med tøffere belastninger, er en fort over på bil batteri og separat bil lader (som en kun bruker når laderne til våre batteri pakker ikke er tilkoblet), eller godkjente ferdige stømforsyninger som joo nevner.
            Egentlig vil jeg anbefale alle som har råd, til å gå for nevnte strømforsyninger da reodor felgen løsninger som oftest ikke er like godt sikret mot kortsluttning og brann som de ferdige løsningene.
            Som eksempel ett bilde av mitt pc power i dag.
            Som dere ser av bildene er dette ett perfekt eksempel på hvordan det ikke skal se ut. Og så kan dere tenke dere dette pc poweret bygd inn i en liten kasse med god lufting og med bananstikk utganger/ klemme fester på utsiden og hengt opp på veggen (slik det før eller senere skal se ut ).
            Attached Files
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Ja, sukk sier jeg også...
              Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å informere om både hva som er på markedet og hva som frarådes av leverandører av ladere...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Ja, sukk sier jeg også...
                Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å informere om både hva som er på markedet og hva som frarådes av leverandører av ladere...
                Det sukket skjønner jeg ikke joo, personlig så synes jeg infoen om strømforsyningen hos griffin var meget ok å få, og om du hadde lest skikkligt ville du ha fått med deg dette.
                Egentlig vil jeg anbefale alle som har råd, til å gå for nevnte strømforsyninger da reodor felgen løsninger som oftest ikke er like godt sikret mot kortsluttning og brann som de ferdige løsningene.
                Samt grunngivingen min for hvorfor vi ikke vil få anbefalt ett pc power om vi så står på hodet.

                Og tilslutt det første jeg skrev.
                Sukk, så er vi i gang med hetsinga av pc power igjenn (men resten er jeg enig i).
                Utifra disse klare begrunnelsene fra min side, kan jeg altså ikke skjønne hvorfor du tar innlegget mitt så ille opp. Om du ønsker å bevise brukbarheten til ett normalt pc power, så se om ikke noen som bor i nærheten kan låne deg ett til testing (du har jo tilgang til ociliscop fra tid til annen). Så kan vi få det svart på hvitt.
                P.s. Ikke ta ett gammekt bittelite pc power da.
                Last edited by Vingemutteren; 28-11-05, 18:15.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Enig med Vingemutter her. Den vanlige person innenfor hobbyen vår er ikke uerfaren med reodor-løsninger, og en powersupply er heller ikke særlig komplisert.
                  Og når en ny, god pc-powersupply leverer en tilnærmet rippelfri spenning (den skal jo i en pc, de liker ikke akkurat ustabil spenning) ved høy strøm til 500 kroner, da kan jeg gledelig anbefale det framfor en powersupply fra Mascot til flere tusen kroner.

                  Hvis du derimot ikke er kyndig med basic elektro/elektronikk, da kjenner du garantert noen som er det, og som kan hjelpe deg. Og faren for kortslutning/brann og slikt er minimal hvis det gjøres litt skikkelig. Etter å ha fjernet de ledninger som ikke trengs sitter jeg igjen med en powersupply i boksen sin, lagt den i en verktøyskasse, med to ledninger ut til bananplugger på framsiden. Neste fool-prof, sålenge ingen korstlutter bananpluggene. Og tilogmed da vil sikringen i powersupply'en gå før det skjer noe skade.
                  Last edited by Psyko-lefse; 28-11-05, 19:31.
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=Psyko lefse , da kan jeg gledelig anbefale det framfor en powersupply fra Graupner til flere tusen kroner.

                    Graupner strøm forsynung koster 700 kr da

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=Olavjoergensen][QUOTE=Psyko lefse , da kan jeg gledelig anbefale det framfor en powersupply fra Graupner til flere tusen kroner.

                      Graupner strøm forsynung koster 700 kr da

                      Mvh OJ[/QUOTE]

                      Vet ikke hvordan jeg blandet Graupner inn der, tenkte på Mascot'en i inlegget over...
                      Morten Smøraas

                      Comment


                      • #12
                        Vel, bare må blande meg inn her.

                        Tror de fleste som driver innen denne hobbyen har ganske god peiling på det de driver med, nå snakker jeg for meg selv, men jeg liker veldig godt å gjøre noe selv. Det gjelder også elektronikk, enten det er snakk om å lage en krets for styring av lys ombord eller å fikse en strømforsyning til en lader.

                        Når da noen kan forsvare det å bruke 2500,- på en strømforsyning så må jeg si at jeg lurer litt...

                        Nå er det da ikke snakk om noe billig dritt på noe punkt, Mascoten er nok kjempebra og da må man sette en brukbar PC-power til å sammenligne med.

                        Selv bruker jeg en forsyning som ble pensjonert fra PCen min, 450W peak. Q-tec, absolutt ikke noen bra forsyning. Men så har ikke jeg noen avansert computerlader heller, men den funker alldeles utmerket sammen med min Swallow Advance. Når jeg er hjemme bruker jeg 12V-batterier (MC-batterier) som ellers står i et par store modellbåter. Får ikke noe mer strøm inn på batteriene av den grunn... Det blir jo selvsagt noe annet når man begynner å snakke ladestrømmer opp mot 8-10A 5S og enda høyere. Samme når det går på Schulze-ladere og sånn.

                        Velger her å ta utgangspunkt i Microplex's Mist 500W. Det er en høykvalitets PC-forsyning. Koster 895 kroner.
                        Kan jo liste opp spesifikasjonene:
                        Originally posted by Microplex om maks strøm
                        +12V1 = 18A
                        +12V2 = 18A
                        +5V = 45A
                        +3,3V = 30A
                        -12V = 1A
                        Som man kan se så har denne forsyningen to adskilte 12V-kanaler, altså en kanal med 18A på for hver lader.
                        I tillegg har man jo mulighet for å ta ut f.eks. 3,3V eller kanskje ta ut mellom 3,3V og 5V som gir oss en spenning på 1,7V. Perfekt for å kjøre inn en børstemotor!
                        +5V kan være kjekt når man driver å designer elektronikk-kretser. TTL trives best omkring 5V f.eks.

                        Men uansett, det vi vil ha er noe som leverer stabil spenning til laderen vår.
                        Mist-forsyningen opererer innen ATX 2.01 standarden. Innen der er det satt veldig strenge krav for hvor mye spenningen får variere.
                        Også, jeg er ikke sikker på hvor følsomme computerladerene er for spenningsvariasjoner, men jeg kan garantere at en high-end PC er mye mye mer følsom. Dette er også basiskunnskap for folk som driver med overklokking. Selv den minste spenningsvariasjon er fy fy.


                        Uansett, på sidene til Microplex ser man hvordan spesifikasjonene for både ripple og spenningsfall under last er:
                        Originally posted by Microplex om ripplespenning
                        +3.3V : 50 mVpp
                        +5V : 50 mVpp
                        +12V(1) : 120 mVpp
                        +12V(2) :120 mVpp
                        -12V : 120 mVpp
                        +5Vsb : 50 mVpp
                        Det vi ser her er at på en dårlig dag når man trekker 18A på en av +12V kanalene så vil vi få en ripplespenning på 120mV. Det er merkbart, ja. Men så kresen tror jeg nok ikke laderene er. PCer lever fint av det, og der er det som sagt snakk om mye høyere toleranser.

                        Originally posted by Microplex om spenningsfall under maks last
                        +3.3V : 5 ±%
                        +5V : 5 ±%
                        +12V(1) : 5 ±%
                        +12V(2) : 5 ±%
                        -12V : 10 ±%
                        +5Vsb : 5 ±%
                        Dette vil si at vi får en lavere spenning ved last, men samtidig er forsyningen utstyrt med korreksjon av spenningene. Prøvde dette på min 480W Mist (som jeg bruker i PCen nå), å øke belastningen med variabel effekt-motstand (sånn varmetrådsak for høye strømmer). Etterhvert som strømmen økte så korrigerte forsyningen strømmen, og da jeg nådde taket på 22A (spesifisert maks på min forsyning, kun en 12V-kanal) så kunne jeg fortsatt måle 12,03V med Fluke-multimetret.

                        Også var det dette med kortsluttninger. Jeg har selv greid å kortslutte både Q-tec og Mist-forsyningene mine. Blir en poff, også må jeg ta ut stikkontakten og sette den inn igjen. Alt er da i utmerket form igjen.

                        Kabel-salaten som kommer ut av dem må også fikses. Skal man lage seg en forsyning for å bruke til laderen(e) så tar man av dekslet, klipper/lodder bort alle ledningene vi ikke har bruk for, bestiller bananplugger fra Elfa og borrer hull i toppdekslet å monterer disse. Så lodder man en ledning fra hver av disse ned på printkortet.I tillegg kjøper man seg en vippebryter (eller hvilken som helst bryter) og borrer fast en plass. Bare for å gjøre det litt ekstra bra så kjøper man en diode med passende motstand og setter mellom grå ledning på ATX-pluggen og jord. Dette er "power-good" signal, tennes når spenningene er stabilisert slik at datamaskinen kan fortsette oppstarten.

                        Når alt dette er ferdig så har man kommet på kanskje 1100 kroner, har da en professjonelt utseende forsyning, stillegående som bare det (tilnærmet lydløs) og som kan levere 36A 12V.


                        Hmm, ble litt langt dette, men håper det skulle klare opp litt at PC-powers ikke er farlig, eller dårligere å bruke for å levere ladestrøm!

                        Edit: fikset en skriveleif.. Blir sikkert flere.
                        Last edited by Explorer; 28-11-05, 20:19.
                        -
                        Jan-Ove Sandnes

                        Modeller:
                        Align Trex 600E Pro (Vbar)
                        Align Trex 450 Pro (Vbar)
                        MPX Funjet
                        MPX Dogfighter
                        Hotliner i bestilling...

                        Comment


                        • #13
                          Ja, det skulle vel overbevise de fleste.
                          Flott innlegg!
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            Med 895kr som utgangspunkt for ett nytt PC power (jada rimligere funker de også og 2x18A er mye mere enn de fleste trenger). Men en må alikevel spørre seg om hvilke data og pris Griffin sine store "godkjente" strømforsyninger kommer på. Med tanke på at det er greit med ferdige varer om kostnad / effekt er noenlunde lik. Har altid vært lat, for ikke å snakke om alle som aldri burde nærme seg en kabel.

                            joo/Griffin@ har dere data på de store strømforsyningene som Griffin skal få inn?

                            P.s. Alle sammen når vi nå snakker om å mekke strømforsyninger av pc power, så husk at dette er høykvalitets deler og ikke noe claes/biltema skitt (som aldri, aldri, aldri, bør komme i nærheten av en seriøs lader med automatikk). Dagens informasjon til nevnte personer som ikke burde få komme nær en ledning, og helt i joo`s ånd.
                            Last edited by Vingemutteren; 28-11-05, 22:35.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Ja, sukk og atter sukk....

                              Vel, når det gjelder pris så snakker vi ikke om 2.500.- for noen av supplyene det er snakk om i utgangspunktet, selv om Olav tydeligvis har anskaffet seg skikkelige saker for sin del. (Vet han er glad i sikker strøm) Som nevnt fra drøyt 700.- for et som gjør at Schulsen min i alle fall kan levere max-strøm inn på batteriene ved 6S LiPo og klarer å kjøre DC-cykler på NiXX.

                              Mener Griffin antydet ca. 1.400.- for det største av de to supplyene han skal ha inn etter hvert, men dette er ikke 100% bekreftet. Har bare sett hans egen demo-versjon. Men kjøper man et av disse eller et av Graupner sine har man både strøm- og spenningskapasitet nok til å utnytte laderen fullt ut. (Spec på den lille Graupneren: 13,8V, 20/22 Amp)

                              "Utnytte fullt ut"? Ja: Leser man bruksanvisningen (som jeg har prøvd meg på) sier både Schulse og Astro at laderne deres kan handle max antall celler oppgitt hvis input spenning er 13,8 Volt... Ikke ved 12 volt. I tillegg er det advarsler om at når man kjører auto DC-programmer på NiCd/NiMh der strømmene ofte er store kan man risikere at man får feil ved deteksjoner av full/tom pakke når spenningen kommer ned mot 12 volt (altså et flatt bilbatteri som supply) Og PC-supply leverer 12Volt, ikke 13,8...

                              Ja, kanskje man for samme prisen kan mekke noe hjemme som tilsynelatende vil gjøre jobben, men i praksis risikerer du at når du skal utnytte laderen fullt ut får du bugs... Altså, man lader sine 3S3000 LiPo og er fornøyde, men opplever at man får lav ladestrøm om man smekker på en 10S6000-pakke... Da må man plutselig ut og kjøpe seg skikkelig supply likevel

                              Nei, jeg regner ikke PC-supplyer som kvalitet. Har bytta for mange sånne til å ha ønske om å legge noe arbeide i å ha noe basert på det til eget bruk i ladekroken min... (Men det er nå MEG det da ) Og Explorer har tatt utgangspunkt i et nytt 500W power, mens det ofte er snakk om å hente ut powre fra utrangerte PC`er når folk bygger. Gamle slitne saker på 300W...

                              Explorer: Ja nu har du blanda deg inn... Siden du har tatt deg tid til å skru på sakene; vet du om der er glatte-kretser og regulatorer etter inngangen på kort etc i PC`ene, eller om alle komponentene og korta sluker forsyningen inn fra poweret rått? Siden spenningene er så direkte på 3,3, 5 og 12 volt regner jeg egentlig med at dem brukes rått... ? Da bør dem være ganske glatte.

                              Joda, ser fordelen av å ha ymse spenninger tilgjengelig når man mekker med elektronikk. Men jeg ser også fordelen av å ha et godt dimensjonert supply som har som oppgave å forsyne laderne mine med tilstrekkelig spenning/strøm så jeg kan bruke alle fascilitetene mine dyrekjøpte ladere skal brukes til.

                              PS: Vingemutteren. Ikke vits å spørre noen av annonsørene om priser her... dem har ikke lov å oppgi sånt i diskusjoner... Strenge regler skjønner du

                              Så mitt sukk går både på det at man like gjerne kan kjøpe gode saker ferdig i lukket boks med bananplugguttak, og at man skal vite hva computer-laderne gjerne krever av effekt inn for å klare å fylle alle sine funksjoner.

                              PPS: Har igjen lyst til å minne folket om at man skal bruke KORTE og KRAFTIGE ladekabler når man skal cykle batterier på avanserte ladere. Tynne og lange kabler gir så store spenningsfall at laderne ikke klarer å detektere korrekte spenninger osv. Har vel nevnt et forsøk jeg gjorde en tid tilbake: Brukte noen lange, tynne og gamle ladekabler og satte en NiCd-pakke til DC-syklus. Da fikk jeg beskjed om at kapasiteten var 220mAh... mens den med ordentlige kabler var 2.400mAH. Det siste stemte litt bedre med det som var stempla på cellene

                              PPPS: Hva var egentlig topic her...?
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X