Announcement

Collapse
No announcement yet.

stor avstand mellom hver artikel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    torgust: "At forumet ikke flommer over av seilflystoff får så være" ...

    Er vel bare en person i "redaksjonen" som er spesielt hekta på seilfly, og han burde kanskje slutte med disse elektrosakene og konse mer på seilfly
    Men det blir mere seilfly-stoff! Lover lover lover
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Originally posted by joo
      torgust: "At forumet ikke flommer over av seilflystoff får så være" ...

      Er vel bare en person i "redaksjonen" som er spesielt hekta på seilfly, og han burde kanskje slutte med disse elektrosakene og konse mer på seilfly
      Men det blir mere seilfly-stoff! Lover lover lover

      Hehe. Har fått med meg at du har handla litt ja. Gleder meg til å se/høre mer

      Må bare si en ting. Misforstå meg rett når jeg sier det jeg sier det du siterer meg på. Vet jo at seilfly/hang ikke er det de fleste driver med og forventer derfor ikke at "alle" skal skrive om det her inne heller. Blir selvsagt ikke lei meg om du skrur opp andelen seil selvsagt
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #18
        Om jeg får legge til, så blir der nok flere som lurer seg bort på hang og annen seilflyving etterhvert som det skrives mere om det. MPX EG/EGE flyene er vel ganske perfekte begynner saker for den som vil prøve. Samt at de er den modellen som de mere "proffe" kan sjangse med for å teste forholdene.
        Artikkler som den om EG flyet, kombinert med mye stroff rundt dette med å bruke flyene. Tror jeg vil lede flere inn i hang/seilfly miljøet enn på mange år (var oppe med EGE`n i går ). Så konklusjonen må bli at her har joo med kompani skjerpet apetitten vår, jeg gleder meg i hvertfall til å se mere fra disse raringene som sverger til naturlig (Øh vinsj, strikk, slep ?) oppdrift som frendrifts middel. Begynner å bli bra dette her.

        Ett lite forslag til noe en kan ha som en eneste lang og samenhengende test over årene, er trainere. Tenker da på å prøve å finne de beste kombinasjonene av utstyr til en trainer i litt forskjellige prisklasser.
        Alt en trenger er å sette opp en fast mal over test kriteriene, og så sørge for at alle fly som kommer innom i trainer klassen blir testet etter denne malen.
        Kansje jeg endlig kan få bevist at en lett glidelagret motor som en OS LA 46 er tingen i en trainer?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #19
          Testing av trainere er et must spør du meg, da det er nettopp det som skal trekke folk til denne hobbyen. Kanskje en (et par) med konvertering til elektro. Tror det går en del nybegynnere der ute som kanskje foretrekker elektro på grunn av at det er ukomplisert.

          Ellers kan jeg ikke huske at noen har hatt ne review av såkalte "scratch built" fly, altså fly bygget ut fra tegninger hvor man må lage byggesettet selv. Finnes utrolig mange gode gratis tegninger på nettet som er mer enn detaljert nok (finnes fortsatt flest av den andre sorten). En slik artikkel hadde vært moro. Kanskje sammenlignet resultatet med en lignende ARF-modell eller byggesett (eller kanskje begge). Har flere tegninger på spitfire, cub, tiger moth og andre klassikere som er meget detaljerte og med størrelse opp mot 40-50 size. Også seilfly. DET hadde vært noe det.

          Comment


          • #20
            Testing av trainere er en bra ide. For å få til dette må man nesten ha forhandlere med på banen med supplering av utstyr (og retur etter endt test). Slik det er i dag så kjøper skribentene inn utstyret selv (i hvert fall for det meste). Dette er jo egentlig i prinsipp helt baklengs med tanke på den gratisreklamen forhandler får, og hvordan slikt gjøres i utlandet. Men nok om det..slik er det en gang. Jeg tror dog neppe at noen i redaksjonen er særlig gira på å legge penger i trainerprosjekter. Til det har vi for mange andre jern i ilden som våre hardt innarbeide penger er brukt på.
            For å få en egen trainertestseksjon oppe å gå tror jeg nok at aktørene her til lands må trå til litt ja...
            Ideelt sett så burde en slik serie med tester bli unnagjort av samme person for at sammenligningsgrunnlaget og konklusjonene skulle bli mest mulig rettferdig. For jeg tolker litt av tanken bak at man setter modellene opp mot hverandre, eller hva?
            En mal med kriterer er i og for seg enkelt å få til, men de viktigste aspektene ved modellen (flyegenskaper og muligheter) blir veldig subjektivt og umulig å sammenligne med mindre man har testet de andre modellene også.

            Man måtte kommet fram til et slags kompromiss som ga en vettugt og seriøst nok slutning. Uansett så er nok det største hinderet ikke dette med god nok sammenligning og "rangering", men anskaffelse av utstyret(og tid til å gjøre det)...

            Artikkel på scratch bygging, ja....bare å hive seg på det gutter og velkommen skal få, som det heter..! Realiteten er vel at det nesten ikke er noen lenger som bygger fra scratch. Andelen er i hvert fall synkende. Det finnes mange dyktige byggere der ute, så da handler det om å få påvirket de til å sette litt erfaringer på papir!
            Last edited by Supra25; 06-12-05, 11:32.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #21
              Elektro trainere er ett must ja, ingen tvil der.
              De andre testene med scratch build sakene kommer vel etterhvert opp i byggetrådene her skulle jeg tro. Samenligning av arf versjon og byggesett utgavene var ikke dum, men resultatet vil vel fort avhenge av hvem som bygger skulle jeg mene. Om jeg skulle bygge noe annet enn en arf, ville resultatet blitt både vindskjevt og banan formet (har prøvd ). En annen ting er at en må bruke samme radio og motor (running gear) i begge flyene for å kunne få en rettferdig evaluering. Kan ta ett eksempel på hvor lite som kan gjøre ett fly ubruklig kontra helt fint. På Søndag var vi ute noen timer med elektro fly på den lokale fotball bana (T-Hawk og EGE). Da motakeren i demo T-Hawken hadde tatt kvelden etter 35+ krasj (så rart ), ble det til at jeg lånte en nybegynner sin T-Hawk. Resultatet var fryktligt, det blåste litt og med alle mastene og trærne rundt bana ble det endel turbulens. Normalt ikke noe problem for flytypen, men denne gangen holdt det på å ende galt avsted. Grunnen? Ja den var så enkel som at flyet var satt opp med så små utslag som muligt (ytterste hull på rorhornene). Jeg kjempet meg rundt til en landing, men alle som så på fikk inntrykk av at flyet var ubruklig i den lille vinden. Jeg satte så opp utslagene (innerste hull på rorhornene), og hev den opp igjen. Hei hei, så fint det gikk, flyet gikk på skinner og jeg kunne slappe av. Der var endel rc bil karer som bemerket at forskjellen på flyets oppførsel var utrolig stor. Når bare litt forskjell på utslagene kan utgjøre så stor forskjell i ett flys oppførsel, må man nok være veldig nøye når man samenligner like fly.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #22
                I tillegg tar jo bygging av en god del lengre tid enn ARF så avstanden mellom slike artikler blir jo stor også av den grunn. Har bygd 3 stk slike fly selv (enkle elektromodeller) og de fungerer over all forventningselv med simple børstemotorer. Det jeg liker med denne typen fly er at en kan forandre måten de bygges på og tilpasses det utstyret en har for hånden. F.eks. Skal kroppen være en kasse eller skal den være stick built? Vinger av isopor eller spant osv. Utrolig interessant, men krever en del tålmodighet. Men så er jeg av den typen som synes å ha like mye igjen for å bygge modellen som å fly den. Synes generellt ARF-review er litt kjedelige fram til hardware, flybiten og hva so er endret på modellen i reviewet. Begynner å bli langt mellom byggereviewene. Derfor synes jeg slike tråder som "Tor Erik" og en annen kar har her om en 1/2 skala Pitts her på forumet er interessant og gir meg mye leseglede og en god porsjon info.

                Comment


                • #23
                  Trainer-test...
                  Vel, tror Supra har satt fingeren på et problem når det gjelder "den faste gjengen" som skribler; vi sikler alltid på noe nytt og fascinerende. Blir unaturlig å legge mye penger og tid i en trainer. (Selv om jeg gjerne skulle satt sammen en Ready og kjent på om den var bra!) Tror nok jeg må sponses en del for å teste noe sånt siden man stadig krever litt utfordrende/sære/sjeldne/vakre nye saker... I alle fall få motorsiden.

                  På seilflysiden finner jeg derimot masse glede i enkle modeller. Kanskje derfor jeg har en liten søt HLG/DLG fra ArtHobby i eske og gleder meg til å bygge den søte 1-meteren Seilere er liksom bare ... så mye mere for seilfly-likere! Så enkle og så avanserte saker på samme tid! (Vanskelig å forklare, gakk ut og opplev det beste med modellflyging selv; seilfly )

                  Vi vet at der er et par artikler til som burde ligget i grunnmuren på MfN; Scratchbygging, betrekning etc... Har faktisk noen tegninger selv (merkelig), og en av disse modellene blir bygd snart som resultat av nostalgi-spasmer! Min første lavvingete modell, fra ca. 1977...? Kanskje det er interessant om man tar noen bilder, lager en artikkel og så bruker den som grunnlag for utveksling av scratchbygg-erfaringer og idèer?

                  Jeg tar et bilde i blant når jeg lodder sammen ting, håpet er at det skal bli en artikkel av det etter hvert. Men ting tar fort flere år Vet ikke om det kommer av mangel på tro på egne evner, liten målretting og planlegging eller tvil om noen gidder å lese det...

                  ØB&J: Mange velger korteste veg til å bli airborne. Derfor selger ARF`er så godt for tiden. Og derfor "testes" så mange av dem også. Heldigvis er der ennå noen som fascineres av å bygge, og jeg tror faktisk at folk vil fascineres av det lenge ennå. Selv om det kan virke som ekstremsport å bygge en modell snart... Tidsklemma har blitt et motebegrep, men jeg tror en del vil gjenoppdage sjelefreden (og bainnskapen) man får av å pusle sammen små trebiter fra grunnen av fram til et mesterverk som attpåtil kan fly! Selv om det tar mange måneder så lenge det er kosen som er viktig. Min juleferie-kos ligger forlengst klar: balsabyggesett av en liten Cap, SoLite-film og lim, knappenåler og nyinnkjøpt byggeplate. Her skal det spantes vinger og jigges
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Mye av denne apetitten vi har på stoff om scratch-bygge og slikt kan stilles ved at vi brukere er flinkere til å dokumentere hva vi gjør og lage byggetråder her på forumet. En byggetråd vil jo leve sitt eget liv da andre kommer med innspill og spm til trådens innhold etterhvert som tråden skrider frem. På den måten kan det komme mye ut av en slik tråd som ikke var "planlagt" lagt inn når den startet.

                    Kanskje en ide å legge opp egen kategori for slike byggetråder. Vi har jo BrukerProduktReview men føler at det kanskje ikke blir helt det samme. Mange andre forum har slike byggetråder side opp og side ned, og der er det svært mange små detaljer å snappe opp. Selv elsker jeg å lese slike laaaange og ultradetaljerte byggetråder.

                    Om alle vi brukere blir flinkere til å legge ut slikt vil dette etterhvert utgjøre en betydelig ressurs.
                    Tror også at terskelen for å starte en byggetråd er betydelig lavere enn å skulle lage en artikkel om et eller annet, dermed burde det være mulig å få med flere enn dagens redaksjon, som forøvrig gjør en glimrende jobb som det står stor respekt av
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by joo
                      )Tidsklemma har blitt et motebegrep....
                      Hør på han'a! Skulle likt å høre deg komme med den uttalelsen med huset fullt av samboer, unger og bleier!
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #26
                        Hør på han'a! Skulle likt å høre deg komme med den uttalelsen med huset fullt av samboer, unger og bleier!
                        Hadde du vært så mye på reise i jobben som andre hadde det ikke vært tid til å lage hverken sambo eller bleieforbrukere

                        Hører du fant dok til RS på OptoKillern
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        Working...
                        X