Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassing

    Morn dere.

    Driver nå å restaurerer min eldre DG 500 storseiler. Vingenne skal glasses. Så er spørsmålet. Jeg ønsker å være så avansert at jeg glasser vinge og ror i ett og får hengslingen til rorene i glassingen.

    Noen som har en fornuftig fremgangsmåte ?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

  • #2
    Hei
    Ta kontakt med Gunnar Neslein i IGG. Mener han har gjort dette på
    et av sine seilfly.


    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb
      Bytt ut tape`n med glassfiberen du skal glasse med i det eksemplet i midten.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Jeg går utfra at du mener slike hengsler som F3F/F3B seilere har da?

        Hvis du glasser vingen og roret og så "knekker" hengslelinjen, så vil sannsynligvis hele roret komme av. Dette har jeg prøvd et par ganger.
        Det man gjør er å legge inn en stipe med enten tynn kevlar duk, eller peel-ply langs etter hengslelinjen under glassfiberen. Du bør da slipe litt ned akkurat her for å få det flush. Deretter glasser du hele greia, og når det er ferdig så lager du et riss med en stanleykniv der hengslelinja skal være. Så gjelder det å forsiktig knekke hengslet, og vips så har du et profft fiberhengsel.
        Gjør noen små forsøk først, så du vet hva du ikke må gjøre når det er alvor.
        Jeg har blandt annet laget noen spoilere på denne måten med kevlar, bare for å sjekke at det virker.

        Kevlar har den egenskapen at om det ligger i et plastlaminat, og laminatet knekker, så brytes ikke fibrene. Dette sammenhenger antageligvis med at kevlar som regel ikke binder så bra til epoxyen. Peel ply er en nylonduk, og skal visstnok ha samme egenskaper, men det har jeg ikke testet selv. Dette er i utgangspunktet en duk vi i plastindustrien bruker på overflaten, og som rives av igjen etter herding, derav peel ply.

        Jeg fant denne fremgangsmåten i en artikkel på nettet, men jeg kan ikke huske hvor.

        Comment


        • #5
          Høres fornuftig ut det der. Regner med dette blir fremgangsmåten. Resultat blir lagt ut her.

          Så skulle rorene løsne, blir det å spore opp Playm
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Hjelp!

            Som sagt, du bør prøve på noen småstykker før du gjør det på vingen, bare for å få en følelse for hvordan det fungerer, og hvordan det er lurt/ikke lurt å knekke for å få et pent resultat.

            Uansett kommer de ikke av med mindre du fluttrer vingene dine til hekkan, eller prøver å fly gjennom terra firma, og da nytter det ikke skylde på meg

            Lykke til!

            Comment

            Working...
            X