Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Shockflyer F3A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Shockflyer F3A

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Finfin indoor-leke ser det ut som
    Ser du bruker litt stor propell (8x4,3) til motoren, har du sjekket strømtrekket på oppsettet? Har selv 8x3,8 på den typen motor på 3S, men må innrømme at jeg ikke har sjekket strømforbruket.
    Dessuten så batteripakken liten ut til å være 800mAh. Er det mye vekt å spare om man bruker 3S450?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei,
      NEi har ikke sjekket strømtrekket da jeg ikke har noe å sjekke strømtrekket med enda...men skal ikke se bort fra at julenissen har lagt et lite emeter under juletreet til meg

      Det er et flightpower 3s800mah batteri og det er ganske lite...det er i grunnen ikke noe vits å gå til noe mindre batteri hvis man skal fly med 3s, flyet flyr veldig sakte og kontrollert med denne vekten, husk at det er et fly med ganske mye vinge...Har og flydd flyet med 2s pakke og det går og veldig fint om man ikke skal drive for mye med propell dingling
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Originally posted by flypilot
        Hei,
        NEi har ikke sjekket strømtrekket da jeg ikke har noe å sjekke strømtrekket med enda...men skal ikke se bort fra at julenissen har lagt et lite emeter under juletreet til meg

        Det er et flightpower 3s800mah batteri og det er ganske lite...det er i grunnen ikke noe vits å gå til noe mindre batteri hvis man skal fly med 3s, flyet flyr veldig sakte og kontrollert med denne vekten, husk at det er et fly med ganske mye vinge...Har og flydd flyet med 2s pakke og det går og veldig fint om man ikke skal drive for mye med propell dingling
        Her er jeg litt uening med deg Håvard.

        Jeg har selv en F3A shocky som jeg har brukt denne innendørssesongen. Jeg flyr den med Etec-450 og PQ-600 pakker. Det er 12 grams forskjell på pakkene og det merkes godt på flyegenskapene. Mitt fly veier rett under 200g med Etec pakkene. Er man ute etter de beste innendørsegenskapene betyr 20g (i dette tilfelle 10% av vekten) veldig mye. Skal man fjase utendørs er det helt greit med noen gram ekstra.

        Comment


        • #5
          Fin artikkel

          Ideelle fly for inndoor dette. Enkle å bygge, ganske solide sammenlignet med andre depron-modeller og det viktigste er jo at de flyr veldig bra!

          Men du burde prøve å skifte til et lettere batteri. Hvis du for eksempel prøver 3s 300mah etec celler fra moss-hobby. da vil du spare 30g (sånn ca). Og du vil merke at flyet flyr mye bedre. selv om det flyr "lett" og bra på 220g, så flyr det bare enda bedre på 190g

          edit: var litt seint ute her ja
          Eirik B Bjerknes
          Larvik

          Comment


          • #6
            Hei,
            Joda har som sagt også prøvd å fly flyet med vesentlig lettere batteri og har ikke sagt at den ikke vil fly bedre, bare at til innendørs bruk kunne ikke jeg merke en vesentlig forskjell på flyegenskapene selv om batteriet var endel lettere...Flyet oppfører seg bemerkelsesverdig bra i begge tilfeller Så i mit tilfelle bruker jeg 3s pakkene til hovertrening og 2s pakken til mer FAI flyging..
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              hmm..

              Å bruke 2s på dette oppsettet er etter min mening ikke noe poeng.
              Det er bare å bruke mindre throttle hvis man ønsker mindre krefter. Og flytiden i forhold til vekt blir tilnærmet det samma, hvis man flyr likt.

              Så det er bare å fly med 3s hele tia, så har man muligheten til å gjøre det meste.
              Eirik B Bjerknes
              Larvik

              Comment


              • #8
                Vel EirikB... 3S er ikke det som gir mest effektivitet på den motoren. 2S gir nok bedre effektivitet hvis man skal bruke LiPo (men ikke mest effekt selvsagt!). Så optimalisert er man kanskje på små 2S og 8x3,8SF...
                Hadde man bare fått tak i 20C LiPo på 350mAh...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Ja, vel det er ikke 350mah men ganske nærme

                  Polyquest XP 2s400mah hos elefun

                  Er det APC propell du bruker Joo? Eller får du GWS i den størrelsen og?
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Ja, ser at de første 20C FP også er levert til Norden nå. På tide å bytte ut mine 1.generasjons E-Tec i nytt snacks til Shockies etc!
                    Jeg bruker APC SF til slike små fugler, GWS er litt tvilsomme når det gjelder å holde formen og effektiviteten. Kutta dem ut ganske tidlig pga egne og andres dårlige erfaringer.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Har du prøvd de GWS HD (som de heter hvis jeg ikke husker helt feil) prop'ene Joo? De er ganske solide, og effektiviteten er bedre enn med APC.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Nei, men hvis dem er mer effektive enn APC må jeg vel bare bestille et knippe
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Ja, ser at de første 20C FP også er levert til Norden nå. På tide å bytte ut mine 1.generasjons E-Tec i nytt snacks til Shockies etc!
                          Jeg bruker APC SF til slike små fugler, GWS er litt tvilsomme når det gjelder å holde formen og effektiviteten. Kutta dem ut ganske tidlig pga egne og andres dårlige erfaringer.
                          For min del har jeg satt opp/utviklet testustyr hvor motormålinger også kan lagres på "data'n". Utfra mine målinger fra en tid tilbake var det en ikke ubetydelig forskjell på APC SF 8 x 3.8 og GWS 8 x 4 HD/EP serien (den rette/kvadratiske, ikke gearversjonen for all del!).

                          Både strømtrekk og statisk thrust var bedre på GWS. En visuell observasjon av "flexing" viste ikke noen unormal oppførsel, heller ikke ved ca 10K RPM.
                          Jeg har desverre ikke noe stroboskopp tilgjengelig for å kunne observere bladenes mulige flexing i pitchplanet. Siden thrustkurven virket rimelig lineær virker det som om flexingen er "under kontroll" opp til 10K RPM i alle fall.

                          En testbenk og praktisk flyging er to forskjellige ting.

                          Hos oss konverterte mange til GWS, men vi har også noen som liker APC'n godt i flysituasjonen. En god ide kan være å ha et eksemplar av begge og gjøre sine vuderinger utfra sin personlige flystil og preferanser.
                          Uten at det trolig betyr noe i praksis hevdes det (bl.a. av folkene som har testet propellere og laget "tabellen" til E meteret fra Hyperion ) at pitchmålene kan variere ganske mye fra propell til propell selv innenfor samme merke. Som sagt, jeg tror ikke dette merkes i den praktiske hverdagen.

                          Dette som en liten kommentar til en ellers flott og velskrevt artikkel om et fly som kommer i hus her i løpet av noen timer. Jeg gjør meg litt usynlig i "julefeiringen" for å ha den klar til neste indoor 8.januar...................

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Vel EirikB... 3S er ikke det som gir mest effektivitet på den motoren. 2S gir nok bedre effektivitet hvis man skal bruke LiPo (men ikke mest effekt selvsagt!). Så optimalisert er man kanskje på små 2S og 8x3,8SF..
                            Jeg kan lite om hvordan regulatoren fungerer, og hva som blir forskjell på 3s og 2s her.
                            Men hvis man tenker energi:
                            2s 450mAh og 3s 300mAh veier ca det samme.
                            2s 450mAh = 12kJ (0,450A * 7,4v * 3600s)
                            3s 300mAh = 12kJ (0,300A * 11,1v * 3600s)

                            Det vil si at hvis det ene skal være mer effektivt enn det andre må det i det ene tilfelle gå bort mer energi enn i det andre (varme til omgivelsene). Og jeg tviler på at det blir så mye mer varme fra regulator når man bruker 3s.
                            Så hvis man flyr med samme turtall på propellen, vil man fly like lenge med 3s 300 som med 2s 450. men man vil ha mye større muligheter med 3s.

                            Eller er det noe jeg ikke tenker på her? Noe jeg glemmer?
                            Last edited by Eirikb; 22-12-05, 12:50.
                            Eirik B Bjerknes
                            Larvik

                            Comment


                            • #15
                              Yepp, er bare "S"-GWSer i samlinga mi, ingen kvadratiske eller HD-merkede. De jeg har i hus har bare ligget etter skuffelsene, men kunne vært artig å sjekket HD-typene.

                              Eirikb: Neida, du er ikke på jordet men misforstod det jeg antydet om effekt og effektivitet. Jeg snakket om effektiviteten. Motorer har gjerne ei innspenning som gir best effektivitet (ikke max effekt, igjen) i den forstand at størst mulig %-andel av "watt inn" kommer ut som effekt på propellen. For den aktuelle motoren er det området rundt 7xNiXX som er mest effektivt. Men det er gjerne flisespikkeri, bortsett når man skal sette sammen det optimale og kan velge fritt blant gadgets
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X