Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sølvlodding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Tom Erik
    Nils og jeg har nettopp sølvloddet riggetrådene fast til sine respektive loddehylser på Pitts`n vår......Jeg vil anta et det er for varmt når flussmiddlet "brenner" seg fast?
    Det er nok slik jeg har opplevd det ja. Dessuten mister sølvloddingen sin riktige glans og blir noe kornet når varmen blir for heftig. Jeg har også opplevd at loddehylsen ble SVÆRT myk etter en røff varmebehandling engang.
    --------
    Slike store maskiner som dere bygger må velg godkjennes av Luftfartsverket eller noe større - inkl. strekktest av loddinger kanskje HE HE HI! (Jeg følger NØYE med på det flotte prosjektet.........Nils Olav er visst overivrig, for jeg har aldri sett maken til rask truckkjøring på havna i Larvik som det er nå om dagen! ....der visst både antispinn og trackingcontroll godt å ha.....)
    --------

    Det er nok også riktig at varme fra utløpet i motoren neppe vil smelte sølvloddingen.
    Motoren går først!.
    Det har jeg aldri sett noe av selv.
    Men det blir gjerne noen bruddanvisninger der loddingen slutter hvis kombinasjonen varme og vibrasjoner oppstår og materialt er tynt f.eks. laget av messingholk. (Metallet " mykner" litt).

    Jeg skal lure på om ikke arbeidstemperaturen for "rosa" Castolin er noe lavere, kanskje rundt 500 grader?

    Comment


    • #17
      Hei. Her var det mange gode tips om sølvlodding.
      Har selv brukt litt sølvlodding, og kjenner til to typer Castolin sølvlodd.
      Den ene heter castolin 157 som er et bløtlodd som kan loddes med vanlig loddebolt, da den har lav smeltemp. Egner seg nok ikke til eksosrør, men er fin til f.eks. rustfritt stål, kobber, messing etc.
      Den andre heter Castolin 1802 er som er et hardlodd som er veldig tyntflytende og krever derfor god tilpasning av delene som skal loddes. Den har som Tom Erik skriver en arb.temp mellom 600 og 800grader C. Den siste er så vidt jeg kan se den som er mest omtalt i denne tråden.
      Begge typene krever god rengjøring av delene samt egnet flussmiddel.
      Til Castolin 157 tro jeg flussmiddelet heter 157S. Til 1802 heter det
      1802 Atmosin. Sølvlodding er forøvrig ingen kunst å lære, men det er lurt med litt tålmod. Stikkord: Tilpasning. Rengjøring. Rett flussmiddel og riktig temperatur.

      Hilsen H.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Razzle
        Hei. Her var det mange gode tips om sølvlodding.
        Har selv brukt litt sølvlodding, og kjenner til to typer Castolin sølvlodd.
        Den ene heter castolin 157 som er et bløtlodd som kan loddes med vanlig loddebolt, da den har lav smeltemp. Egner seg nok ikke til eksosrør, men er fin til f.eks. rustfritt stål, kobber, messing etc.
        Den andre heter Castolin 1802 er som er et hardlodd som er veldig tyntflytende og krever derfor god tilpasning av delene som skal loddes. Den har som Tom Erik skriver en arb.temp mellom 600 og 800grader C. Den siste er så vidt jeg kan se den som er mest omtalt i denne tråden.
        Begge typene krever god rengjøring av delene samt egnet flussmiddel.
        Til Castolin 157 tro jeg flussmiddelet heter 157S. Til 1802 heter det
        1802 Atmosin. Sølvlodding er forøvrig ingen kunst å lære, men det er lurt med litt tålmod. Stikkord: Tilpasning. Rengjøring. Rett flussmiddel og riktig temperatur.

        Hilsen H.
        Stemmer, det er 1802 jeg har brukt når jeg tenker etter. Jasså, det var så varmt ja, allikevel er det jo en grei temperatur for de fleste brennere.

        Se det: da er det bare å sette igang - lykke til

        Comment


        • #19
          Sikker på at det kreves så høy temp?
          Man sølvlodder vel vannrør?
          Denne tanga gjør susen og har en temp på 520 grader.

          Clas Ohlson

          Clas O's tinn med sølv smelter på 221 trot jeg det var, Castolingreia
          SMELTE/FRYSEPUNKT: >300°C (flux) 595 - 630°C (legering)
          Last edited by Tintin; 03-01-06, 14:07.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Tintin
            Sikker på at det kreves så høy temp?
            Man sølvlodder vel vannrør?
            Denne tanga gjør susen og har en temp på 520 grader.

            Clas Ohlson
            Kobberrør til varmt&kaldt vann som brukes i boliger osv, loddes som regel med vanelig loddetinn som har lavere smeltetemp, men rørleggerene bruker turboprop brenner til å lodde disse med.

            -Exlex-
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #21
              Ja se det, masse god info..Takk for alle svar...

              Så det siste spm, i hvilke butikker får man kjøpt disse sakene...
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #22
                og hvis du går til rørleggeren og kjøper loddetinn til vannrør så er det litt sølv men mest tinn. det har noe høyere smelte temp en vanlig loddetinn. men det som brukes her til eksosrør er vel reint sølv. eller mere sølv i hvertfall


                edit du får kjøpt det der de selger sveise utstyr osv. og sikkert bilteme/clasern
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Originally posted by -Exlex-
                  Kobberrør til varmt&kaldt vann som brukes i boliger osv, loddes som regel med vanelig loddetinn som har lavere smeltetemp, men rørleggerene bruker turboprop brenner til å lodde disse med.

                  -Exlex-
                  Bruker nok ikke vanlig tinn, eller burde ikke da det inneholder bly og leggern som var her brukte tang som den jeg linket til som faktisk egner seg bra til rør (har brukt den selv) men ja det er en annen legering med annen smeltetemp.

                  Comment


                  • #24
                    vanlig loddetinn blir for svakt også til vannrør, ikke spørr hvordan jeg vet

                    men nå drar det litt vel off topic her igjen
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tyor
                      og hvis du går til rørleggeren og kjøper loddetinn til vannrør så er det litt sølv men mest tinn. det har noe høyere smelte temp en vanlig loddetinn. men det som brukes her til eksosrør er vel reint sølv. eller mere sølv i hvertfall


                      edit du får kjøpt det der de selger sveise utstyr osv. og sikkert bilteme/clasern
                      IKKE kjøp det sølvloddet som Claser'n har, det har ikke flussmiddel, og er langt fra den typen vi skal ha (det er mykere).
                      Alle som selger gass/sveiseutstyr selger sølvlodd, sist betalte jeg 70 kroner for tre tråder (regnes etter vekt).
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by tema95
                        IKKE kjøp det sølvloddet som Claser'n har, det har ikke flussmiddel, og er langt fra den typen vi skal ha (det er mykere).
                        Alle som selger gass/sveiseutstyr selger sølvlodd, sist betalte jeg 70 kroner for tre tråder (regnes etter vekt).
                        Yepp det sølvloddet som claser´n har er vel nettop slik som rørleggerene bruker.

                        Tema95 er det slike som ser ut som elektroder til sveising du mener også, finnes i forskjellige farger. er vel det de kaller slaglodding også.

                        Vet det også finnes i pastaform som du smører på delene som skal loddes også vamer du opp og det blir loddet fast.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by tyor
                          Yepp det sølvloddet som claser´n har er vel nettop slik som rørleggerene bruker.

                          Tema95 er det slike som ser ut som elektroder til sveising du mener også, finnes i forskjellige farger. er vel det de kaller slaglodding også.

                          Vet det også finnes i pastaform som du smører på delene som skal loddes også vamer du opp og det blir loddet fast.
                          Ser ut som elektroder ja, en tynn sølvfarget tråd (surprise) med et hvit belegg utenpå. Ca 50 cm lange.
                          Tror du har rett, slaglodding er en annen betegnelse.
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Tintin
                            Bruker nok ikke vanlig tinn, eller burde ikke da det inneholder bly og leggern som var her brukte tang som den jeg linket til som faktisk egner seg bra til rør (har brukt den selv) men ja det er en annen legering med annen smeltetemp.
                            Bare for å flisespikke litt, vanlig tinn kan vel være så mangt ... Det er riktig at det "loddetinnet" man bruker på vannrør ikke er det samme som man bruker å lodde elekronikk med osv, det er egentlig sølvlodd som er svært tyntflytende , kadmiumfritt med eller uten fluss. Loddetinn finnes i masse varianter når det gjelder legering , med og uten forkjellige fluss typer osv. alt etter hva det skal brukes til.
                            Sånn er det med Sølvlodd også , mange typer. man har også noe som heter bronselodd som duger godt på alle slags stål, galvet stål, bronse, kobber og kobberlegeringer. Ofte billigere enn Sølvlodd.

                            -Exlex-
                            ____________________
                            : -Exlex-
                            : Thor Arne Jensen
                            :::::::::::::::::::::::::::

                            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                            Comment


                            • #29
                              Det vite (kan av og til være gult) er vel om jeg ikke husker feil ett fuss middel, eller?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Vingemutteren
                                Det vite (kan av og til være gult) er vel om jeg ikke husker feil ett fuss middel, eller?
                                Ja! (for kort svar, minst 10 tegn)!
                                Mvh Terje Martinsen
                                leder Modellflyseksjonen/NLF
                                www.modellfly.info

                                Comment

                                Working...
                                X