Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sølvlodding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sølvlodding

    Noen som har noen gode tips om hvordan man bør gå frem når man skal starte med sølvlodding? Har aldri vært borti dette tidligere og lurer litt på om det er så vanskelig som folk skal ha det til?

    Kanskje det finnes noen gode sider på nettet på hvordan man skal gå frem?
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Det gjør det sikkert.

    Hvis du har en god lokal verktøyhandler med noen "industrikunder" har han sikkert også CASTOLIN sølvlodd. Da velger du 2mm sølvtråd med flussmiddel på, den rosa. (Koster noen kroner, men varer lenge)

    Så må du ha en god varmekilde, og dette er ofte problemet.
    Den røde propanflaska med den nye brennertypen på koster ikke allverden, men det er nok en liten investering ja, sant nok.

    Selve loddestedet må være godt rengjort.

    Varm opp loddestedet, før tråden inn slik at litt flussmiddel smelter ved berøring av loddestedet. Flussmiddelet skal flyte på loddestedet. Når du har god temperatur (obs ikke for varmt!) vil loddetråden også smelte og flyte pent inn på loddestedet.
    Det er sølvloddet som flyter inn mellom objektene du skal sammenføye som er sentralt, ikke en masse klatting.

    Jeg vil understreket at sølvlodding krever noe øvelse/trening, dels i å preparere loddeobjektene riktig, dels å ha en følelse for riktig temperatur.

    Når man blir fortrolig med dette er sølvlodding ingen heksekunst.

    Et yndet sted å sølvlodde er loddehylsene vi bruker til linkene våre. De bør sølvloddes og ikke tinnloddes. Det er fort gjort å "overvarme" disse, men med erfaring finner man fort ut hvor mye (lite) varme som må til.

    Dette er min erfaring utfra "slik jeg gjør det", andre her på forumet har kanskje andre erfaringer å dele med deg.

    Comment


    • #3
      Hva er det som skal loddes?

      -Exlex-
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Skal lodde et bend til en bensinmotor som beskrevet i denne tråden her: Hangar9 Extra 260 27%

        Huff, synes det høres vanskelig ut jeg Hvor mye skal du ha for og gjøre jobben for meg Per?
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Har selv brukt sølv lodding på en del vnnrør (kobber) og det er vel egentlig de samme reglene som gjelder ved vanlig lodding, men man bruker en gassbrenner i stedet for loddebolt. Ikke så vanskelig hvis man har loddet en del. men det kan jo lønne seg å prøve på noe annet først.

          Men blir ikke ett sånt pipebend for varmt til å holdes sammen med sølvlodd, bare lurer da jeg tenker på å lage custom anlegg til noe fly selv.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Å man kan da bruke loddebolt til rør også.....en som egner seg da...

            Ellers hadde jeg nesten trodd varmen fra motoren vil smelte loddingen igjen jeg også ja.

            Comment


            • #7
              Originally posted by flypilot
              Skal lodde et bend til en bensinmotor som beskrevet i denne tråden her: Hangar9 Extra 260 27%

              Huff, synes det høres vanskelig ut jeg Hvor mye skal du ha for og gjøre jobben for meg Per?

              He he, tror du ikke det er noen i Sandnesmiljøet som kan fikse dette for deg?
              Problemet mitt er at min brenner feilet sist jeg brukte den - den tok faktisk fyr i hånda - og jeg fryktet en eksplosjon og kastet skiten fra meg og fikk ytterligere ødelagt brenneren............minner meg på at jeg må få meg en ny.

              Jo, eksosbend kan være en prøvelse.
              Aluminium kan ikke sølvloddes, men noen bend lages jo også i messing. Problemet er at eksosvarme kombinert med vibrasjoner lett lager brudd like ved loddingen hvis materialet er for tynt (noe som det oftest er - for å spare vekt).
              Tykkere messing krever mere varme ved loddingen og stiller større krav til brenner.

              Jeg har ikke sett det aktuelle bendet, så min refleksjon ovenfor er generell.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Å man kan da bruke loddebolt til rør også.....en som egner seg da...

                Ellers hadde jeg nesten trodd varmen fra motoren vil smelte loddingen igjen jeg også ja.
                Jeg har kappet, vinklet om og loddet utløpsrøret fra en SC90 firetakt, og loddet utallige eksosbend til paulsenpotter, selv flensen helt inne ved utløpsporten. Har aldri opplevd at varmen er noe problem. Tvert om tror jeg det går veldig galt med motoren før utløpsvarmen er høy nok til å smelte sølvlodd.
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

                Comment


                • #9
                  Per
                  Nils og jeg har nettopp sølvloddet riggetrådene fast til sine respektive loddehylser på Pitts`n vår. Vi brukte en slik rød engansbrenner som har beskrevet, samt en sølvtråd med flussmiddel. Fremgangsmåten var å rengjøre riggetråden godt før den fikk smeltet ett tynt lag med sølvtråd på seg. Så varmet vi loddehylsen godt opp og dyttet riggetråden nedi slik at vi kunne se at at sølvet "rant" ut av hylsen. Men, så er utfordringen: hvordan ser man om det har blitt for varmt? Jeg vil anta et det er for varmt når flussmiddlet "brenner" seg fast?
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Apropos varme: det sto nevnt ett sted at ca. 600 grader C smeltetemperatur for sølvtråden og at passende arbedstemperatur er mellom 600 og 800 grader C.

                    Så varm vil aldri motoren bli!
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      Hva er det man rengjør med først? Kan man f.eks bruke rødsprit?

                      Bendet som skal lodde er følgende : http://www.krumscheid-metallwaren.de/

                      Der står det at det er laget av stål, så da burde det vel ikke være noe problem med og få sølvloddet til å bite?
                      Last edited by flypilot; 03-01-06, 12:55.
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tema95
                        Jeg har kappet, vinklet om og loddet utløpsrøret fra en SC90 firetakt, og loddet utallige eksosbend til paulsenpotter, selv flensen helt inne ved utløpsporten. Har aldri opplevd at varmen er noe problem. Tvert om tror jeg det går veldig galt med motoren før utløpsvarmen er høy nok til å smelte sølvlodd.
                        Ja her må jeg nok si meg enig med deg tema95 , for søvlodd har en smeltetemp på mellom 650 - 800 grader alt etter merke på sølvlodd.

                        Derfor Kan Turbopropan brenner bli i kaldeste laget til sølvlodding, spesielt hvis det er snakk om litt større mengde materiale som skal loddes. Autogen brenner (acytelen&Oxygen) eller (Propan&oxygen) er å anbefale da. Ved tynne messing/kobber rør som skal loddes sammen kan man klare det med de nyeste turbopropan brennerene. Gikk i allefall greit for meg ved sølvlodding av 2 tynnveggede kobberrør til eksosbend.

                        Når man skal f.eks skjøte rør bør man helst ikke "butt lodde" disse, men heller flense ut det ene røret slik at det ene røret ligger utenpå det andre i loddesonen. Sølvlodd er ikke ment å være sveis , men lodd .. dvs ett slags "lim" om man setter det litt på spissen, mellom de to materialene som skal samenføyes. Jo større flater av de 2 materialene som skal loddes sammen som ligger mot hverandre , jo bedre. Sølvlodd har den evnen at den "kryper" imellom ganske tette flater av 2 materialer som skal loddes.

                        Ellers gjelder som nevnt tidligere , at flatene skal være rene og fri for oksyd før oppvarming.

                        Viktig også som Per nevner , at Fluss middelet smeltes på og kryper foran før selve sølvloddet smelter . Fluss beskytter bl.a metallet fra oksydering under oppvarmingen.

                        Sølvlodding er ikke mye vanskeligere enn vanlig lodding , med rett utgangspungt og riktig varme, men kan hende det skal litt erfaring til for å "se" når riktig temp er oppnådd ved lodding.



                        -Exlex-
                        ____________________
                        : -Exlex-
                        : Thor Arne Jensen
                        :::::::::::::::::::::::::::

                        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flypilot
                          Hva er det man rengjør med først? Kan man f.eks bruke rødsprit?

                          Bendet som skal lodde er følgende : http://www.krumscheid-metallwaren.de/

                          Der står det at det er laget av stål, så da burde det vel ikke være noe problem med og få sølvloddet til å bite?
                          Beste er å Pusse rent flatene med f.eks stålull (uten såpe) eller fint smergelpapir, Rødsprit tar ikke metalloksyd.

                          -Exlex-
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            Jeg loddet for en tid tilbake siden to bend av merket Krumscheid i metall, det jeg opplevde var at det var fort gjort at det ble for varmt siden dette er veldig tynnvegget med tanke på vekt. Har dessverre ikke fått prøvd oppsettet ennå men regner med at det skal gå veldig bra.
                            Jeg er ikke noen dreven sølvlodder men jeg skjønnte at det ble litt varmt når hele greia ble rødglødenede, fikk vel problem med høy oxydering tror jeg.
                            Så ta det pent på så tynne matrialer, jeg brukte propan.
                            Tor Henrik Hernes

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tom Erik
                              Per
                              Nils og jeg har nettopp sølvloddet riggetrådene fast til sine respektive loddehylser på Pitts`n vår. Vi brukte en slik rød engansbrenner som har beskrevet, samt en sølvtråd med flussmiddel. Fremgangsmåten var å rengjøre riggetråden godt før den fikk smeltet ett tynt lag med sølvtråd på seg. Så varmet vi loddehylsen godt opp og dyttet riggetråden nedi slik at vi kunne se at at sølvet "rant" ut av hylsen. Men, så er utfordringen: hvordan ser man om det har blitt for varmt? Jeg vil anta et det er for varmt når flussmiddlet "brenner" seg fast?
                              Tinning av tråden først kan være ok, men jeg ville kanskje pakket tråden ned i hylsa, ( det skal være så trangt som mulig inne i hylsa ved bruk av sølvlodd) , varme opp hylsa til fluks smelter og renner inn i hylsa mellom tråd og hylsevegg, varme opp vidre akkurat til sølvloddet smelter og flyter inn i hylsa og fyller .. så vekk med varmen ...
                              Loddinga skal være glatt på de synlige flatene , blir den boblete , så har det vært for kaldt eller varmt.

                              -Exlex-
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment

                              Working...
                              X