Announcement

Collapse
No announcement yet.

skjæring av isopor vingekjerner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • skjæring av isopor vingekjerner

    Vurderer å skjære litt men hva slags strøm/spenning må til og hva slags kabel/wire skal man bruke?

    Det slo meg at power-supplyet kanskje kan brukes? 12v, 10 ampere? Eller blir det for voldsomt?
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    iCharger 106B-plus som du får hos Hobbycity har foam-cut program!
    I tillegg er det en meget bra lader!
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Men jeg må fortsatt ha en slags glødetråd, hva slags diameter og lengde snakker vi om?
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Jeg bruker 0.5mm kanthal-tråd. Andre typer kan også brukes, bare de har nok motstand. Rustfri og syrefast ståltråd vil helt sikkert fungere bra.

        Til å skjære vanlig isopor bruker jeg ca 40W/m. Det er mye en smakssak, men det kan være et greit utganspunkt.
        Jon

        Comment


        • #5
          Takk! Hvor kjøper du sånt?
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Elfa har jo et rikt utvalg av sånt (ShieldSquare Captcha)
            Jon

            Comment


            • #7
              Hotwire med Rc utstyr

              Nå har jeg bygget og fått testet ut Hotwire oppsett, som består av RC utstyr.
              Jeg venter enda på skjære tråden så jeg har bare testet oppsettet med 1 mm piano tråd, og den skjærer som bare det men en strømstyrke på ca 4 amp.

              Anbefales på det varmeste

              link til oppsettet mitt:
              Loading...
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #8
                Her er Hotwiren min i gang Funket som bare det, men jeg trenger en litt bedre "jigg" og lit mer øvelse så blir dette veldig bra.
                Attached Files
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #9
                  Og skal du ha ei sag som kan brukes på alt, så gå på matbutikken og kjøp et sånt moppeskaft. Det er teleskopisk og kan brukes på omtrent hvilke lengder som helst.. Bare husk at jo lengre tråd, jo mere alt, spenning og Ampere.
                  Jeg bruker et bilbatteri når jeg holder på med slikt. Koble rett på og en lampettbryter på handtaket en har lagd på saga.
                  Og bruk negative maler ja, mye lettere å få inn- og utgang korret og.

                  Lykke til, jeg savner det faktisk!
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    når jeg kutta viner sist gang så fikk jeg ikke TE ben nok, fikk liksom en slakk bue, er det symptom på slakk tråd? btw, jeg brukte sykkelwire, om du skal ha lengde, så kan du øke tykkelsen på tråden, og sykkel wieren tok jeg bare å "opna" så snurra jeg den rundt et stål rør, og etter et par runder der du drar fram og tilbake, så blei tråden ganske bra ben igjen.

                    Comment


                    • #11
                      Slakk tråd, anelsen for lite varme, du presser for hardt, det kan legge seg skjit på tråden inni, osv. Flere muligheter for at det blir skakt.
                      Og slett ikke all isopor er like lett å skjære. Noen typer har stor variasjon på perle-størrelsene og hardheten på perlene, slik at det blir ujevnt.
                      Jeg lagde kutter av den typen som ligner gamle sager av typen med et dobbelt tau på motsatt side av tråden, der man strammer med å snurre en trebit mellom tauene.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Gitarstreng strammer fungerer ypperlig til å holde tråden stram...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Da er jeg også godt i gang med å skjære vinger. Kjøpte icharger 106b+. Fungerer meget bra. Har kopiert metodene fra filmsnutten under her... Bortsett fra at jeg bruker ikke buen til å skjære vinger. Kun et håndtak i andre enden av tråden.

                          Bruker nichrome tråd kjøpt på ebay. Men denne har ganske høy motstand, 19 ohm pr meter. Har bestilt en annen tråd som har kun 7,5 ohm pr meter. Trenger da ikke så høy effekt på tråden for at den skal bli varm. Har kun 5A strømforsyning til laderen foreløpig...



                          Noen bilder...
                          Attached Files
                          Last edited by AudunN; 18-06-10, 13:34.
                          ______________________________
                          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                          Comment


                          • #14
                            flotte vinge kjærner det derre.,. har du noen mål og slik . kanskje noen tegninger..

                            Kikket litt på Assain 36", skulle hatt tak i tegningene til den, likte veldig godt at de flyr uten finner.. jeg har prøvd vinger uten finner men de har ikke flydd . så er det noen som vet hvorfor dette funker med den assassin vingen?

                            *** ASSASSIN vs WIDOWMAKER - Toughest plane on the planet!*** - RC Groups
                            Min Hjemmeside..

                            http://sveininge.iflogg.com

                            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                            Comment


                            • #15
                              Har ikke tegninger til assasin 36... Her er målene jeg brukte : 404 Not Found

                              Dette er den første vingen jeg bygger, så jeg vet ikke hvordan resultatet blir til slutt....
                              Jeg skar ut av blå styrofoam. Den er litt stivere, men plata har skjøtekanter så den blir ikke fult 60cm når kantene er fjernet. Derfor ble vingene litt annerledes enn de skulle vært. Burde også laget litt større mal til vingeprofilen. Men jeg får la dette være et prøve og feile prosjekt og se om den vil fly :P Har uansett funnet ut at det er bra med mye sweep på vingen for å få balansepunktet bakover, og den blir heller ikke så følsom når det gjelder balansering. Jeg kommer til å få problemer med å få nok vekt i nesa uten å legge i bly på denne vingen...

                              Uansett morsomt at andre også prøver seg på dette Tips og triks mottas med takk.
                              ______________________________
                              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                              Comment

                              Working...
                              X