Denne bloggen er delt i to tråder «Byggeblogg: NG-UAVP – neste generasjon multicopter» hvor selve prosjektet og fremdriften presenteres – DENNE SKAL KUN BRUKES AV TRÅDEIER.
Det finnes en parallell en tråd «Byggeblogg: NG-UAVP – diskusjon» som er åpen for alle og hvor man kan komme med innspill og kommentarer.
Starter opp mitt største UAVP byggeprosjekt og ønsker å dele noen av mine erfaringer med dere slik at det kanskje vil spire noen nye multicopter prosjekter rundt om i landet.
Målet mitt med denne prosessen er å bli med på å utvikle den mest avanserte sveveplateformen som er tilgjengelig for det ikke kommersielle markedet.
Intensjonen min er også å få bygget denne innenfor en ramme på 7000.- kroner.
Hva er et Quadrocopter:
Et Quadrocopter (Quadrum fra latin, firkant) er et luftfartøy som benytter fire rotorer eller propeller arrangert horisontalt til å generere løft, ved å vinkle rotoren vil flyet også kunne generere fremdrift.
Quadrocopteret hører til i helikopterfamilien, og kan utføre VTOL (ta av og lande vertikalt)
Andre betegnelser på farkosten er quadrotor, multikopter eller sveveplattform.
Historie:
I helikoptrets barndom ble det ofte brukt flere rotorer istedenfor en, grunnen til dette var at «swashplate» ikke var fysisk mulig å konstruere. Den franske fly pioneren Étienne Oehmichen hadde eksperimentert med roterende vinger siden 1920. Ut av 6 design valgte han å gå videre med «Oehmichen No 2» og den 11. November 1922 hadde Oehmichen No 2 sin første jomfrutur. (bilde 1)
På dette tidlig Quadrocopter stadie var vingene elastiske og angreps vinkelen ble justert v.h.a. reimer å liner. Oehmichen 2 var trolig den første maskinene som kunne utføre en «kontrollert» vertikal takeoff.
Den hadde mer en 1000 flyturer og satte i 4 mai 1924 rekord med 14 minutters flytid.
Multicopter har senere vørt i bruk i det amerikanske forsvaret men har aldri fått et kommersielt gjennombrudd.
Det er først i nyere tid at Multikopterene har fått en renessanse, da som overvåkning og foto-inspeksjons plattform, dette takket være moderne gyro og mikroprosessor teknologi.
Andre kjente Quadrocoptere er:
Hva er et Multicopter:
Et Multicopter som vil bli presentert i denne tråden er en en VTOL sveveplattform som drives av 3 til 16 rotorer
Manøvrering skjer ved å endre hastighet individuelt på et sett med CW og CCW roterende rotorer (bilde 2)
Siden Multicoptere av natur er totalt ustabile så kreves det en kraftig gyro/accelometer styring for og få det til og fly kontrollert.
Er denne teknologien på plass så er sveveplattformen urolig stabil og manøvrerbar. Den brukes derfor i mange ubemannede autonome løsninger.
Hvem lager – hvor får man kjøpt Multicopter:
Multicoptere finnes i dag i alt fra hobby prosjekter til kommersielle/militære løsninger.
Etter at Silverlight laget sin første X-UFO har utallige person blitt bitt av basillen å konstruerte egne løsninger.
Det var to prosjekter i Sveits/Tyskland (UAVP og Mikrokopter) som for en 3-4 år siden virkelig satte fart på utviklingen, i senere tid har det komme svermer av Multicoptere på markedet.
UAVP plattformen som var den første har nå konvertert over i UAVX og et spinn-off av dette prosjektet er NG-UAVP som er basis i denne bloggen.
Den største aktøren i markedet i dag er Mikrokopter. Dette er også den enkleste plattformen å komme i gang med siden modellene selges som ARF.
Skal du skaffe deg en oversikt av hva som finnes der ute så gå til RCG sin mega link.
NG-UAVP - byggeblogg: (bilde 3 og 4)
Forkortelsen U.A.V.P. står for Universal Aerial Video Project.
UAVP er et flygende objekt ideelt for å lage videoer og bilder (flyfoto), men passer også som moro fly uansett om en er innendørs eller utendørs.
Prosjektet bruker hovedsakelig standard RC modell komponenter, så det er egentlig et modellfly. Utformingen av UAVP prosjektet er ganske løssluppen, det er nesten ingen begrensninger i størrelse og løftevekt. Siden UAVPs bruke høykvalitets gyroer for å gi stabilitet, er det mye lettere å fly enn et modell helikopter.
De fleste av Multikopter pilotene startet å fly en Quadcopter fra «The Original UAVP Project» eller fra det halv-kommersielle søster prosjekt kalt «The MK-prosjektet - Mikrokopter»
Etter hvert begynte mange å drømmer om større og kraftigere prosessorer, periferienheter og sensorer. Da de nåværende prosjekter ikke kunne skalere i henhold til fremtidige behov ble NG tanken født.
Ingen av de eksisterende prosjektene der ute i dag kunne tilby det som NG utviklingteamet ønsket.
De kunne ikke skalerer og var som regel basert på PIC eller Atmel microcontrollere som ikke har ytelse nok for å dekke behovet til design teamet.
Det ble besluttet å gå for ARM7 prosessoren og dermed var Next Generation Quadcopter Project i gang.
Målet var å utvikle gratis Open Source Quadcopter programvare (CC-NC-BY-SA license som er en non-commercial lisens) og et maskinvare rammeverk for videre utvikling basert på høy ytelse 32bit ARM7 RISC CPU'en
Min bakgrunn:
Siden jeg kommer fra elektronikk / data verdenen og har holdt på med design og små utviklings prosjekter siden "tidenes morgen" .... huff tiden går fort ... så var det helt naturlig å interessere seg for denne typen flyvende objekter.
Startet opp for vel 4 år siden med et leketøy -X-UFO fra Silverlit som solgte som varmt brød å fløy som ei kråke (hadde mekanisk gyro)
Etterhvert så jeg på hvordan man kunne modernisere denne til å bruke mer avanserte gyroer og fant etter en tid ut at dette ikke var riktig plattform.
Begynte å se meg om etter noe annet, valget falt på UAVP originalen som nå har blitt oppgradert med UAVX softvare. Jeg har et par UAVP/UAVX versjoner oppe å flyr i dag.
Har holdt øye med NG prosjektet over lengre tid grunnet dette er det definitivt mest avanserte som er der ute, men dette var dessverre ikke tilgjengelig public.
Da NG teamet endelig besluttet å gå opensource heiv jeg meg på og har nå en NG under oppbygging - en prosess som jeg kommer til å dele med dere her på forumet.
>>>fortsetter i #2
Det finnes en parallell en tråd «Byggeblogg: NG-UAVP – diskusjon» som er åpen for alle og hvor man kan komme med innspill og kommentarer.
Starter opp mitt største UAVP byggeprosjekt og ønsker å dele noen av mine erfaringer med dere slik at det kanskje vil spire noen nye multicopter prosjekter rundt om i landet.
Målet mitt med denne prosessen er å bli med på å utvikle den mest avanserte sveveplateformen som er tilgjengelig for det ikke kommersielle markedet.
Intensjonen min er også å få bygget denne innenfor en ramme på 7000.- kroner.
Hva er et Quadrocopter:
Et Quadrocopter (Quadrum fra latin, firkant) er et luftfartøy som benytter fire rotorer eller propeller arrangert horisontalt til å generere løft, ved å vinkle rotoren vil flyet også kunne generere fremdrift.
Quadrocopteret hører til i helikopterfamilien, og kan utføre VTOL (ta av og lande vertikalt)
Andre betegnelser på farkosten er quadrotor, multikopter eller sveveplattform.
Historie:
I helikoptrets barndom ble det ofte brukt flere rotorer istedenfor en, grunnen til dette var at «swashplate» ikke var fysisk mulig å konstruere. Den franske fly pioneren Étienne Oehmichen hadde eksperimentert med roterende vinger siden 1920. Ut av 6 design valgte han å gå videre med «Oehmichen No 2» og den 11. November 1922 hadde Oehmichen No 2 sin første jomfrutur. (bilde 1)
På dette tidlig Quadrocopter stadie var vingene elastiske og angreps vinkelen ble justert v.h.a. reimer å liner. Oehmichen 2 var trolig den første maskinene som kunne utføre en «kontrollert» vertikal takeoff.
Den hadde mer en 1000 flyturer og satte i 4 mai 1924 rekord med 14 minutters flytid.
Multicopter har senere vørt i bruk i det amerikanske forsvaret men har aldri fått et kommersielt gjennombrudd.
Det er først i nyere tid at Multikopterene har fått en renessanse, da som overvåkning og foto-inspeksjons plattform, dette takket være moderne gyro og mikroprosessor teknologi.
Andre kjente Quadrocoptere er:
- Convertawings A fra 1956, for US Army, med rørformet ramme, to motorer og remdrift.
- Den teknisk enkle konstruksjonen "flygende jeep" Curtiss-Wright VZ-7AP fra 1958.
- I en periode sørget Curtiss-Wright X-19 med «swing» rotor for hurtig persontransport(1963).
- Rundt 1963 ble det i Tyskland utviklet transportfly VC 400, men dette gikk ikke lengre enn planleggingsstadiet.
- Det eksperimentelle tilt rotor flyet Bell X-22 1966
- Enseters Aerotechnik 21 WGM, som fløy som en prototype på slutten av 60 talle i Tyskland
Hva er et Multicopter:
Et Multicopter som vil bli presentert i denne tråden er en en VTOL sveveplattform som drives av 3 til 16 rotorer
Manøvrering skjer ved å endre hastighet individuelt på et sett med CW og CCW roterende rotorer (bilde 2)
Siden Multicoptere av natur er totalt ustabile så kreves det en kraftig gyro/accelometer styring for og få det til og fly kontrollert.
Er denne teknologien på plass så er sveveplattformen urolig stabil og manøvrerbar. Den brukes derfor i mange ubemannede autonome løsninger.
Hvem lager – hvor får man kjøpt Multicopter:
Multicoptere finnes i dag i alt fra hobby prosjekter til kommersielle/militære løsninger.
Etter at Silverlight laget sin første X-UFO har utallige person blitt bitt av basillen å konstruerte egne løsninger.
Det var to prosjekter i Sveits/Tyskland (UAVP og Mikrokopter) som for en 3-4 år siden virkelig satte fart på utviklingen, i senere tid har det komme svermer av Multicoptere på markedet.
UAVP plattformen som var den første har nå konvertert over i UAVX og et spinn-off av dette prosjektet er NG-UAVP som er basis i denne bloggen.
Den største aktøren i markedet i dag er Mikrokopter. Dette er også den enkleste plattformen å komme i gang med siden modellene selges som ARF.
Skal du skaffe deg en oversikt av hva som finnes der ute så gå til RCG sin mega link.
NG-UAVP - byggeblogg: (bilde 3 og 4)
Forkortelsen U.A.V.P. står for Universal Aerial Video Project.
UAVP er et flygende objekt ideelt for å lage videoer og bilder (flyfoto), men passer også som moro fly uansett om en er innendørs eller utendørs.
Prosjektet bruker hovedsakelig standard RC modell komponenter, så det er egentlig et modellfly. Utformingen av UAVP prosjektet er ganske løssluppen, det er nesten ingen begrensninger i størrelse og løftevekt. Siden UAVPs bruke høykvalitets gyroer for å gi stabilitet, er det mye lettere å fly enn et modell helikopter.
De fleste av Multikopter pilotene startet å fly en Quadcopter fra «The Original UAVP Project» eller fra det halv-kommersielle søster prosjekt kalt «The MK-prosjektet - Mikrokopter»
Etter hvert begynte mange å drømmer om større og kraftigere prosessorer, periferienheter og sensorer. Da de nåværende prosjekter ikke kunne skalere i henhold til fremtidige behov ble NG tanken født.
Ingen av de eksisterende prosjektene der ute i dag kunne tilby det som NG utviklingteamet ønsket.
De kunne ikke skalerer og var som regel basert på PIC eller Atmel microcontrollere som ikke har ytelse nok for å dekke behovet til design teamet.
Det ble besluttet å gå for ARM7 prosessoren og dermed var Next Generation Quadcopter Project i gang.
Målet var å utvikle gratis Open Source Quadcopter programvare (CC-NC-BY-SA license som er en non-commercial lisens) og et maskinvare rammeverk for videre utvikling basert på høy ytelse 32bit ARM7 RISC CPU'en
Min bakgrunn:
Siden jeg kommer fra elektronikk / data verdenen og har holdt på med design og små utviklings prosjekter siden "tidenes morgen" .... huff tiden går fort ... så var det helt naturlig å interessere seg for denne typen flyvende objekter.
Startet opp for vel 4 år siden med et leketøy -X-UFO fra Silverlit som solgte som varmt brød å fløy som ei kråke (hadde mekanisk gyro)
Etterhvert så jeg på hvordan man kunne modernisere denne til å bruke mer avanserte gyroer og fant etter en tid ut at dette ikke var riktig plattform.
Begynte å se meg om etter noe annet, valget falt på UAVP originalen som nå har blitt oppgradert med UAVX softvare. Jeg har et par UAVP/UAVX versjoner oppe å flyr i dag.
Har holdt øye med NG prosjektet over lengre tid grunnet dette er det definitivt mest avanserte som er der ute, men dette var dessverre ikke tilgjengelig public.
Da NG teamet endelig besluttet å gå opensource heiv jeg meg på og har nå en NG under oppbygging - en prosess som jeg kommer til å dele med dere her på forumet.
>>>fortsetter i #2
Comment