Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med CG på Epo yak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med CG på Epo yak

    Kjøpte en epo yak fra TS for en stund siden, EPO Yak 54 50EP ARF - ThrottleStore.Com . Flyet i seg selv ser lovende ut og er mer eller mindre ferdig bygd. Men CG er helt på jordet. Jeg har et motor/esc/batteri oppsett fra Hobbyking som totalt veier 40 gr mer enn TS sitt oppsett. Regulator og batteri er plassert så langt fram som overhodet mulig, men allikevel er flyet fryktelig baktungt. Plasserer fingrene der CG skal være og løfter det opp, og halehjulet står på bakken helt til flyet sklir av fingrene. Det gikk flere sånne fly med 60% rabatt da TS hadde tilbud for et par uker siden. Er det flere med dette flyet som har samme problem? Vekta er på 2,4 kg og har ikke lyst til å gjøre det tyngre. Har prøvd med 100gr i cowlingen uten bedring...
    Last edited by AudunN; 15-02-11, 12:02.
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

  • #2
    Flyr du med et lett 4s batteri? Min er ok med uoriginal C4260-500 og et 5s3300 helt foran. Flyet er svinetungt men brukbart til acro.
    Hangar:

    Haikong YAK55sp 55e
    Hyperion YAK55 25e
    Multiplex Cularis
    Reichard XL3200
    Elefun Fokker DR. 1
    TWM Piper Cub 1/5 elektro

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sort Baron View Post
      Flyr du med et lett 4s batteri? Min er ok med uoriginal C4260-500 og et 5s3300 helt foran. Flyet er svinetungt men brukbart til acro.
      Jeg har et Turnigy 6s 3000mah 20c på 480gr. Motor 230gr. Esc 65gr. Fortsatt baktungt som f... Total flyvekt er 2,4 kg. Lurte på om jeg skal kutte litt i finerplaten og epo veggen foran batteriet for å få det enda lenger fram... Hvor langt bak på vingen har du CG? Jeg sjekker ca 1 cm foran vingerøret som anbefalt på TS sin side... Og sjekker du CG med flyet på rygg?
      ______________________________
      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

      Comment


      • #4
        Er det denne motoren du har? RCS Model C4260 500 KV Outrunner Brushless Motor - RCECHO Isåfall er den 50gr tyngre enn min. Men jeg har som sagt prøvd med 100gr ekstra vekt inni cowlingen uten noe særlig bedring...
        ______________________________
        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

        Comment


        • #5
          Kjenner ikke dette flyet, men hos oss har vi hatt 2 fly der CG ikke stemmer i forhold til manual. Mustang 140 cm vs, og Katana 35%.
          På Mustangen måtte jeg sette batteriet bak cockpiteveggen for å balansere det. Syntes jo dette var merkelig, så balanserte det både rett vei, og opp/ned. Men det viste seg i lufta at CG ikke var riktig! For Katanaen var situasjonen motsatt. Den måtte ha mer vekt i front selv om den da var fortung i forhold til CG. Første flytur med balanse i forhold til CG, så fløy det omtrent som en gammel americaner;
          med snuta opp, og halen ned!
          Dersom du trenger det, har jeg funnet noen CG utregningsmodeller på nettet.
          FlyRoger
          Spacewalker II

          Comment


          • #6
            Jeg bruker en Turnigy C4260-500. Den stikker litt ut av cowlingen da den er lengre enn den TS selger. CG ligger ca 1 cm foran vingerøret, kanskje noe mer. Bruker tung 3-blader, får vel noen gram der. Men min er snarere nesetung en omvendt. Hvordan sitter servobrettet ditt montert? Har lest noe om at servobrettet kan være satt inn "baklengs" slik at servoene kommer noe lengre bak enn nødvendig. Jeg ahr forøvrig kastet de fæle stållinkene som fulgte med settet og satt inn Sullivan pushrods. Kanskje det ligger noe der?
            Hangar:

            Haikong YAK55sp 55e
            Hyperion YAK55 25e
            Multiplex Cularis
            Reichard XL3200
            Elefun Fokker DR. 1
            TWM Piper Cub 1/5 elektro

            Comment


            • #7
              Originally posted by Sort Baron View Post
              Jeg bruker en Turnigy C4260-500. Den stikker litt ut av cowlingen da den er lengre enn den TS selger. CG ligger ca 1 cm foran vingerøret, kanskje noe mer. Bruker tung 3-blader, får vel noen gram der. Men min er snarere nesetung en omvendt. Hvordan sitter servobrettet ditt montert? Har lest noe om at servobrettet kan være satt inn "baklengs" slik at servoene kommer noe lengre bak enn nødvendig. Jeg ahr forøvrig kastet de fæle stållinkene som fulgte med settet og satt inn Sullivan pushrods. Kanskje det ligger noe der?

              Servobrettet skal være av den nye versjonen med servoene montert fremst på brettet. Propell og pushrods kan ha noe å si, men har vondt for å tro at det utgjør mer enn de 100gr jeg la inni cowlingen. Mulig jeg har fått et mandagsfly... Skal prøve å skjære ut noe av veggen foran batteriet for å få det lenger fram. En halvkilo 5 cm lenger fram kan gjøre store utslag...
              ______________________________
              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

              Comment


              • #8
                I går kveld skjærte jeg ut veggen foran batteriet og fikk dette ca 4cm lenger fram. Flyttet også motoren 5mm framover. Er veldig nære nå. Ca 1cm bak anbefalt cg. Får prøve det sånn og se hvordan det flyr...
                ______________________________
                JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                Comment


                • #9
                  tyngdepungtberegning.pdfEr du usikker på tyngdepungt kan du prøve denne, på den type fly bør det funke men CG på30%

                  Comment


                  • #10
                    Har funnet en passe CG

                    Hei

                    Akkurat som Sort Baron har jeg en TURNIGY AerodriveXp 4260-500. Denne veier 290gr.
                    Som du ser av bildene stikker den noe ut av cowling. I tillegg har jeg lagt inn ca 50gr i nesa. Batteriet er et Turnigy 5S 3000 25C. Veier ca 460gr. I tillegg er det for anledningen påmontert ski. Totalvekt blir nå faktisk 2,8Kg. Prop er en 16x8.

                    Dette gir en CG 1cm BAK vingerøret. Flyr veldig bra slik
                    Attached Files
                    Last edited by gnistjeger; 16-02-11, 16:07.
                    Rune Haugen
                    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                    " It's all 100% electric ! "


                    Comment


                    • #11
                      Cg epo yak

                      Leverandørens CG anbefalinger finner man her: EPO Yak 54 50EP Komplett ARF - ThrottleStore.Com

                      RC Modeller

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by rcmodeller View Post
                        Leverandørens CG anbefalinger finner man her: EPO Yak 54 50EP Komplett ARF - ThrottleStore.Com

                        RC Modeller

                        Jeg har versjonen uten motor osv. Der foreslår de CG i forkant av vingerør... Pussig...


                        Originally posted by gnistjeger View Post
                        Hei

                        Akkurat som Sort Baron har jeg en TURNIGY AerodriveXp 4260-500. Denne veier 290gr.
                        Som du ser av bildene stikker den noe ut av cowling. I tillegg har jeg lagt inn ca 50gr i nesa. Batteriet er et Turnigy 5S 3300 25C. Veier ca 460gr. I tillegg er det for anledningen påmontert ski. Totalvekt blir nå faktisk 2,8Kg. Prop er en 16x8.

                        Dette gir en CG 1cm BAK vingerøret. Flyr veldig bra slik


                        Høres bra ut. Jeg har en litt lettere motor (230gr) TGY Aerodrive det også. Min balanserer omtrent på vingerør etter noen modifikasjoner. Hadde ikke lyst til å legge på mer vekt... Da kan jeg slappe av og glede meg til jomfrutur til helga

                        Et par bilder av hva jeg gjorde:
                        Attached Files
                        ______________________________
                        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                        Comment


                        • #13
                          Da er det jo bare å la det stå til! Lykke til
                          Rune Haugen
                          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                          " It's all 100% electric ! "


                          Comment


                          • #14
                            Cg epo yak

                            Det du har gjordt i følge bildene ser veldig greit ut og svekker ikke konstruksjonen nevneverdig.
                            Nå har du også muligheten til å plassere tyngdepunktet der du selv vil ha det ved å flytte på batteriet.
                            Pass bare på at batteriet ikke kan skli fram og tilbake av seg selv.
                            Litt borrelås under batteriet fikser det.

                            RC Modeller

                            Comment


                            • #15
                              Jeg flyr min uten bly, men regulatoren er langt fremme og batteriet veier 476g (Turnigy 5s3300 30-40C). Prop er forøvrig Master Airscrew 3x15X7 og det er nok av power. God tur
                              Attached Files
                              Hangar:

                              Haikong YAK55sp 55e
                              Hyperion YAK55 25e
                              Multiplex Cularis
                              Reichard XL3200
                              Elefun Fokker DR. 1
                              TWM Piper Cub 1/5 elektro

                              Comment

                              Working...
                              X