Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veiledning ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Veiledning ?

    Hei
    Er HELT fersk/grønn så har litt jeg lurer på
    ser på YouTube at de lager fly fra alt fra 10$ og oppover.
    hvor bestiller man deler til et sånt fly?
    etter å ha tittet litt rundt omkring forstår jeg ikke hvordan de får det til prismessig?
    Hvor er det billigst å bestille deler til slike fly?
    servo, ESC, motor og mottaker er vel det jeg trenger…

    kan jeg kjøpe hvilken som helst spektrum mottaker f.eks på ebay å bruke til min sender hvis det er med bind plug?

    Har en Funcub, men har lyst å bygge et lite indoorfly i høst

  • #2
    Hei Jonas86
    Her i Norge blir det vel vanskelig å bygge til den prisen, men får du tak i lette plater så kan en komme rimelig ut av det.
    Selv bestiller jeg mye på ebay, men det er jo mange selgere av utstyr.( Hobbyking, Banggood e.t.c.) Her hjemme kan en også komme over gode tilbud . Bare husk alle deler til fly: Motor,ESC, propell, feste for propell, Servoer (med eventuelle servoforlengelseskabler) linkoverføringer (fra servo til ror) Batteri/er og mottaker (mulig jeg har glemt noe nå)
    Ang. mottakere til spektrum,så finnes det flere enn spektrum: Orange, lemon og urgle er noen som kan brukes.
    PS: Det finnes mange uoriginale spektrummottakere (som det står spektrum på) så vær litt OBS.
    Mvh

    Comment


    • #3
      Når det snakkes om modeller til 10$ så er det bare snakk om materialet, alt annet kommer i tillegg. Og du må ha en Spektrum radio for å bruke Spektrum mottakere, hvis du ikke er klar over det. Og som Hoppfly nevner så må du styre unna fake Spektrum mottakere, mens de som bruker såkalt DSM2/DSMX språk som Orange og Lemon er trygge og bruke. Lemon selges også i Norge.

      Comment


      • #4
        Ja, så for meg at det meste(all elektronikk) må bestilles fra Ebay for å komme i nærheten av disse prisene trodde jeg måtte ha en spektrum mottaker til en spektrum sender..
        Men kan man binde eb orange/lemon mottaker mot spektrum sender?

        Comment


        • #5
          Ja, de snakker samme "språk" som Spektrum, men er mye billigere. Og de fungerer bra så de er trygge å bruke.

          Comment


          • #6
            Har brukt Orange, lemon , urgle og til og med falske spektrummottakere til min Spektrum DX8 sender. Alle virker, men det er forskjell på hvor langt en kan sende til de forskjellige mottakerne (eller rettere,de kan ta i mot signal)
            Uoriginal (les: falsk) spektrummottaker var dårligst. Til innendørs fly har jeg god erfaring med Lemon og urgle, da begge er små og lette.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jonas86 View Post
              .
              .
              må bestilles fra Ebay for å komme i nærheten av disse prisene
              .
              .
              Ebay? Der er det ikke billig + at det du kjøper er kanskje kopi av kopien ...

              Prøv heller litt mere seriøse asia sjapper som:
              hobbyking.com
              himodel.com
              paradisehobby.com

              For å få ned prisen pr. modell gå til et eller annet bygge/installasjons firma og kjøp
              f.eks DEPRON eller KAPRON i eske 20 til 40 plater. Koster noe men pr. fly blir det ikke
              så mye.

              Comment


              • #8
                Okey, tusen takk for hjelpen, er helt fersk men driver for fullt å sette meg inn i bygging og flyging
                må man kjøpe motor med bare "ledningsstomper" å klemme på koblingene selv ?

                Comment


                • #9
                  Ofte må man lodde kontakter, så det er bare å lære seg å lodde først som sist hvis man skal drive på med denne hobbyen. Dette gjelder motor, regulator og batteri.

                  Comment


                  • #10
                    Lodding er ingen problem. men viste ikke om kontaktene loddes på eller om de klemmes på..
                    Vet egentlig nesten ingenting....... :/

                    Comment


                    • #11
                      Flitetest har mange tips og flotte videoer for nybegynnere samt viderekommende. Anbefaler deg å se litt på de.
                      Lærekurven er forholdsvis bratt til å begynne med, men du verden så moro.

                      Flite Test Articles | Read about RC Planes & Drones

                      Comment


                      • #12
                        Du finner også en masse tegninger på rcgroups på scratchbuilt forumet der.

                        Bygget en mini Edge der en gang som var kjempegøy å fly, absolutt ikke egnet for innebruk men laget den da jeg ikke tenkte på at wingloading er rimelig viktig ved innebruk
                        Rasmus Fauske
                        TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                        http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by rfauske View Post
                          Du finner også en masse tegninger på rcgroups på scratchbuilt forumet der.

                          Bygget en mini Edge der en gang som var kjempegøy å fly, absolutt ikke egnet for innebruk men laget den da jeg ikke tenkte på at wingloading er rimelig viktig ved innebruk
                          wingloading, hva er det ? X)

                          Comment


                          • #14
                            Vekt i forhold til areal på vinger. Derfor er det vanskelig med små små fly inne siden elektronikken veier mye det samme opp til rundt 80-90cm i vingespenn.
                            Rasmus Fauske
                            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                            Comment


                            • #15
                              ja okey, da er jeg med =)

                              skulle nettop bestille diverse fra hobbyking, men var diverse de ikke hadde inne. MÅ man bestille alt fra EUR eller kan man bestille fra "global" ?
                              var ganske mye de ikke hadde inne på EUR....

                              Comment

                              Working...
                              X