Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spent på nytt fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Lykke til!
    Har du noen til å hjelpe deg i gang da? Ellers så er de mest kjente simulatorene blitt såpass bra og realistiske at du kan få veldig god hjelp av en av de også.

    Comment


    • #17
      throttlekurve på planke?? Nei, det tror jeg ikke noe på
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #18
        Originally posted by SmurfAir View Post
        Lykke til!
        Har du noen til å hjelpe deg i gang da? Ellers så er de mest kjente simulatorene blitt såpass bra og realistiske at du kan få veldig god hjelp av en av de også.
        Har hatt veldig mykje hjelp både fra han som selgte me glideren og har fått prøvd eit par simulatora au. Har også hatt veldig god hjelp fra fleire i klubben i Ålesund. Nettet har også vært ekstremt viktig men det e vel også på nettet at forvirringa har utvikla se til frustrasjon etter kvart. Flymiljøet i Ålesund virke veldig stort og mange forskjellige flytypa au. Søndag 3. april skal det arrangeres swap and meet i nærheten av byen så om tida strekke til så blir det tur dit i morra...

        I løpet av den siste uka he i oppdaga nytta av flyklubban og 790 kr virke liksom ikkje så dyrt for eit medlemskap i klubben lenger...

        Comment


        • #19
          Originally posted by xilian View Post
          throttlekurve på planke?? Nei, det tror jeg ikke noe på
          Ingen aprilspøka fra me :P

          Comment


          • #20
            For oss som bruker hele registret på gassen så er ikke throttlekurve så dumt Men ser at en del heller burde ha av/på bryter på gassen, enten full gass eller ingen ting.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #21
              Originally posted by Superstar40 View Post
              For oss som bruker hele registret på gassen så er ikke throttlekurve så dumt Men ser at en del heller burde ha av/på bryter på gassen, enten full gass eller ingen ting.
              På en Cub?

              Comment


              • #22
                En Cub skal jo flys rolig og bare seile avgårde så jeg tror nok at du ikke trenger å lage en kurve for den. Hvis du føler at du har lite respons når du drar på kan du legge inn en kurve slik at du får mer effekt rundt midten på gass stikka. Uansett så er dette litt personlig og avhengig av hva slags fly du flyr og hvilken motor du har.

                Prøv deg frem er mitt råd, dette er ikke avgjørende for å greie å fly eller ikke.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #23
                  Originally posted by SmurfAir View Post
                  Lykke til!
                  Har du noen til å hjelpe deg i gang da? Ellers så er de mest kjente simulatorene blitt såpass bra og realistiske at du kan få veldig god hjelp av en av de også.
                  Jadda, ENDELIG!!! Og sånn at det er sagt, simulator er mykje vanskeligar enn ordntlig flyging. Click image for larger version

Name:	DSC_0044.jpg
Views:	1
Size:	36.6 KB
ID:	615024Click image for larger version

Name:	DSC_0026.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	615026Click image for larger version

Name:	DSC_0028.jpg
Views:	1
Size:	168.9 KB
ID:	615027Click image for larger version

Name:	DSC_0048.jpg
Views:	1
Size:	306.2 KB
ID:	615025

                  Etter så mykje akrobatikk i form av roll, åttetalls flyging, seiling på vindstrømman, loop og to ganga fikk i ein stall å håndtere. 1. gangen greide eg det, pga bra høgde men 2. gangen skjedde det litt for nærme bakken og midt i en loop slutta flyet å fly og pang i bakken. Nå er nye propella bestilt og blir været riktig til helga skal simulatoren få kvile på ubestemt tid... Dovrefjell er ein fantastisk plass å ha hytte når en er flyger. Bildan e fra området mellom Dombås og Fokstumyra.

                  Comment


                  • #24
                    Grattis med vellykket maiden
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #25
                      Dokker her på forumet har vært til super hjelp, eg har vel eigentlig funne ut av kjøpan mine ved hjelp av ein kamerat. He prøvd å snuse litt på heli om dagan men dei planan skrotes foreløpig.
                      Mitt prosjekt no fremover blir å forvandle ein motorglider i plastkropp og epo vinge på 1,4 m som eg har lyst til å teste ut som reint seilfly. Kva må eg gjer med modellen, ein Phoenix TWR-742-II for å bli ein funksjonell glider eller er det berre ein drøm. Det eg har sett på nettet seier att det berre er å veie oppsnuten og skjære ut spor til flaps om du treng det. Så lenge SG stemme burde det vel gå greit? Me på Nord-Vest landet er godt vandt med kraftig vind og gode hang-forhold.
                      Originally posted by SmurfAir View Post
                      Lykke til!
                      Har du noen til å hjelpe deg i gang da? Ellers så er de mest kjente simulatorene blitt såpass bra og realistiske at du kan få veldig god hjelp av en av de også.

                      Comment


                      • #26
                        Gratulerer med jomfruturen m.fler!!
                        Apropo simulator, så er det litt forskjeller på hvor realistiske de er, både fra program til program, men også fra modell til modell.
                        Personlig syns jeg modellene i Phoenix er mer realistisk enn i Realflight, men det går an å editere modellenes oppførsel også.

                        Når det gjelder den motorglideren, så er det en enkel affære. Det er så enkelt som du er inne på, fjern motor og ESC.
                        Erstatt vekta med bly så langt frem det går for å balansere tyngdepunktet uten å tilføre mer vekt enn nødvendig.
                        Lag deg en snute av et eller annet, eller kanskje du finner en spinner du kan kappe til passe dimensjon (og bli kvitt propell-hullene).
                        Har gjort det samme med en liten Multiplex Panda for å ha med på ryggen på toppturer m. familien osv.

                        Sjekk hva mottager og servoer tåler av spenning, så får du velge om du skal bruke NiMh direkte, eller lipo/life og antagelig en BEC for å regulere ned spenningen til 5 eller 6 volt.
                        2S LiPo med en switch mode BEC vil gi deg kort ladetid og lang flytid uten den store vektøkningen. En switch mode BEC er normalt mye mindre i størrelse og vekt, sammenlignet med en lineær analog BEC som også produserer mer varme.

                        Kan ikke se at du skal trenge flaps på dette i det hele tatt, dette kan du lande i lav fart med snuta på skrå eller rett mot vinden.
                        Hang er morsomt, støyfritt og du får naturens ro med på kjøpet!

                        Når du flyr hang, selv med ganske små fly, så er ikke vektbesparelse så farlig egentlig. Er det bra løft funker det nesten uansett...
                        Last edited by SmurfAir; 10-10-16, 12:08.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by SmurfAir View Post
                          Gratulerer med jomfruturen m.fler!!
                          Apropo simulator, så er det litt forskjeller på hvor realistiske de er, både fra program til program, men også fra modell til modell.
                          Personlig syns jeg modellene i Phoenix er mer realistisk enn i Realflight, men det går an å editere modellenes oppførsel også.

                          Når det gjelder den motorglideren, så er det en enkel affære. Det er så enkelt som du er inne på, fjern motor og ESC.
                          Erstatt vekta med bly så langt frem det går for å balansere tyngdepunktet uten å tilføre mer vekt enn nødvendig.
                          Lag deg en snute av et eller annet, eller kanskje du finner en spinner du kan kappe til passe dimensjon (og bli kvitt propell-hullene).
                          Har gjort det samme med en liten Multiplex Panda for å ha med på ryggen på toppturer m. familien osv.

                          Sjekk hva mottager og servoer tåler av spenning, så får du velge om du skal bruke NiMh direkte, eller lipo/life og antagelig en BEC for å regulere ned spenningen til 5 eller 6 volt.
                          2S LiPo med en switch mode BEC vil gi deg kort ladetid og lang flytid uten den store vektøkningen. En switch mode BEC er normalt mye mindre i størrelse og vekt, sammenlignet med en lineær analog BEC som også produserer mer varme.

                          Kan ikke se at du skal trenge flaps på dette i det hele tatt, dette kan du lande i lav fart med snuta på skrå eller rett mot vinden.
                          Hang er morsomt, støyfritt og du får naturens ro med på kjøpet!

                          Når du flyr hang, selv med ganske små fly, så er ikke vektbesparelse så farlig egentlig. Er det bra løft funker det nesten uansett...
                          Angående simulator: Ja heilt einig. Det har vært dei to eg har prøvd og phornix er òg den eg er mest nøgd med.

                          Glideren ja. Hipp hurra!!!!!!! Eg tenkte i utgangspunktet å bruke 3 cell lipo og 12 amp esc med bec for å regulere stømmen. Tenkte å la esc være tilkobla f.eks kanal 3 eller kan eg koble esc til bryteren på kanal 5? Det er den samme esc`en som blei brukt i cubben. I mine rc-øra høres det fornuftig ut men aldri godt å vite...

                          Seilfly var det som eigentlig fenga me mest i starten... Akkurat som fisking, stille og fredelig på naturens premissar... Blir vel en maiden i løpet av uka... Har eit nydelig fjellparti omtrent 15 min ma buss unna eller 30 min gange fra stuedøra...

                          Comment


                          • #28
                            Mmm, jeg syntes Phoenix var den dårligste av den, RF og Aerofly, syntes ikke den føltes særlig naturlig. Liker du seilfly og hangflyving, bør du sjekke ut Aerofly som sim, den har noen utrolig fine fly felt, og masse seilfly om du velger den mellomste versjonen. Du får et felt, og noen fly i den billigste også. Jeg hadde forøvrig ikke giddi å gjort noe annet med flyet ditt enn å kaste det utfor og prøve, uten å gjøre noe med det. Det kan jo hende at du kan få bruk for motoren de første gangene, og du sparer neppe så mye på å ta den ut allikevel. Og hvis du liker flyet du har nå, vent til du får prøve et seilfly på 2M eller mer!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by frodepv View Post
                              Angående simulator: Ja heilt einig. Det har vært dei to eg har prøvd og phornix er òg den eg er mest nøgd med.

                              Glideren ja. Hipp hurra!!!!!!! Eg tenkte i utgangspunktet å bruke 3 cell lipo og 12 amp esc med bec for å regulere stømmen. Tenkte å la esc være tilkobla f.eks kanal 3 eller kan eg koble esc til bryteren på kanal 5? Det er den samme esc`en som blei brukt i cubben. I mine rc-øra høres det fornuftig ut men aldri godt å vite...

                              Seilfly var det som eigentlig fenga me mest i starten... Akkurat som fisking, stille og fredelig på naturens premissar... Blir vel en maiden i løpet av uka... Har eit nydelig fjellparti omtrent 15 min ma buss unna eller 30 min gange fra stuedøra...
                              Det spiller ingen rolle hvilke kanal på mottageren du kobler en BEC, selv om man kobler en ESC på throttle (kanal 3), så skal jo ikke du bruke annet enn den innebyggede BEC-delen i ESC'n i dette tilfelle og da spiller det ingen rolle. Jord og + er parallelkoblet inne i mottageren mellom kanalene uansett.
                              Såpass få servoer på et sånt type fly, trekker nok ikke all verden av strøm så jeg vil tro at 5A Bec er mer enn nok.
                              Har aldri brukt en ESC som ren BEC selv, men regner med at det er helt ok så fremt du lodder av eller isolerer de 3 kablene til motoren. Du får kanskje litt unødvendig strømtrekk, men det er nok ikke all verden.

                              Dersom du ikke trenger vekten av et 3S-batteri for å balansere, eller at ESC'n du planlegger å bruke ikke takler 2S, så ville jeg gått for 2S og kanskje heller økt mah kapasiteten. F. eks. et 2S 2200mah på det flyet uten motoren, så kan du fly en evighet på ett batteri.

                              Comment


                              • #30
                                Hvilke reine bec`er kan du anbefale? Litt av grunnen til valget av esc er rett og slett pengemangel. Motoren er ødelagt men alt anna funke. No er sideroret og høgderoret festa på nytt og eg trur at alt funke normalt. Skal prøve å få nokken bilda i helga. Har isolert ledningan der motoren eigentleg skal være kobla til. Flyet blir veid opp med fiskelodd i nesepartiet... (der motoren var)

                                Satse på bra vindforhold på fjellet i helga...

                                Comment

                                Working...
                                X