Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladetid med balanserer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladetid med balanserer?

    Hei.
    Har nylig skaffet meg en V-balancer fra flightpower. Før denne hadde jeg aldri brukt balanserer så her er jeg litt fersk.

    Mitt 'problem' gjelder ladetiden som med denne dingsen varierer EKSTREMT mye.
    Akkurat nå lader jeg en 3S 800mA FP pakke som jeg brukte i ca 3 min (rooolig flyving, ble litt hard touch-down i en harrier med en shock-flyer) i dag. Nå har den ladet i 2h 47 min og balansereren indikerer at den er nesten full (!).
    Ladetidene med balansereren varierer voldsomt, men ca 2h er ikke uvanlig. Noen ganger har jeg hatt 'normale' ladetider på +1h.
    Alle mine pakker er så å si nye, lite brukte FP Evo20 og stort sett brukte med balanserer.

    Noen gode idèer / inspill?

    Peter


    EDIT: Ferdigladet nå; 3h 0min 47sek...
    Last edited by Propepperell; 13-01-07, 16:05.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    En balanserer skal vel ikke påvirke ladetiden i særlig grad.
    Hva viser laderen din? (ladestrøm).
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Tida skulle ikke bli særlig lengre. Bortsett fra hvis der er mye ubalanse i pakkene.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg bruker en enkel type Graupner lader hvor jeg ikke kan se ladestrøm.
        Det er IKKE ubalanse i pakkene (har såklart målt dette).
        Når jeg lader UTEN balanserer lader den på 'normal' tid.
        Fler idèer?

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Dersom det er Li-Po charger 4, så er denne noe sær siden den analyserer pakken og automatisk finner riktig ladestrøm. Det kan tenkes at den setter ladestrømmen litt for lavt når balansereren er koblet i mellom lader og batteri.
          Det samme skjer med eldre pakker hvor den indre motstanden er noe forhøyet.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen
            Dersom det er Li-Po charger 4, så er denne noe sær siden den analyserer pakken og automatisk finner riktig ladestrøm. Det kan tenkes at den setter ladestrømmen litt for lavt når balansereren er koblet i mellom lader og batteri.
            Det samme skjer med eldre pakker hvor den indre motstanden er noe forhøyet.
            Så dette er altså normalt med akkurat denne laderen?

            Peter
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Originally posted by Propepperell
              Så dette er altså normalt med akkurat denne laderen?

              Peter
              Hvor normalt det er skal jeg ikke uttale meg om, men det er vel eneste logiske forklaringen. Har forresten en selv.
              Det er vel neppe noen annen lader som er så til de grader analysert og forsket på: Lipo charger breakthrough? - RC Groups.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Ladning gjennom V-balancer (Link-mode) skal ikke forlenge ladetiden nevneverdig, med mindre batteripakken er veldig i ubalanse (eller det er feil på pakken).

                Hva forteller V-balanceren under ladning? (Hvilke lamper lyser?).

                Har du mulighet, så prøv en annen lader og se om det løser problemet. Hvis ikke kan det jo selvsagt være en feil på V-balanceren. Da bør veien være SVÆRT kort for å få en ny enhet hos din leverandør...



                Jørgen Dahl
                TechnoFlight
                Jørgen Dahl
                Innehaver av www.technoflight.no
                fra 2006 til 2008...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by technoflight
                  Ladning gjennom V-balancer (Link-mode) skal ikke forlenge ladetiden nevneverdig, med mindre batteripakken er veldig i ubalanse (eller det er feil på pakken).

                  Hva forteller V-balanceren under ladning? (Hvilke lamper lyser?).

                  Har du mulighet, så prøv en annen lader og se om det løser problemet. Hvis ikke kan det jo selvsagt være en feil på V-balanceren. Da bør veien være SVÆRT kort for å få en ny enhet hos din leverandør...



                  Jørgen Dahl
                  TechnoFlight

                  Da tester vi litt.
                  Nå har jeg satt på en 3S (FP Evo20) til lading. Har også satt balansereren til en annen lader (fortsatt Li-Po charger 4 - har 2 slike). Selve balanserer lampene blinker 'grønn - orange - grønn' for celle 1,2,3.
                  Ladeindikatorlampene lyser rød nederst og orange på lampe 2.

                  Før jeg satte batteriet til lading målte jeg cellene til 3,91V, 3,92V og 3.93V.

                  Peter
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Blinking i 'celle-lampene' indikerer balanserings-aktivitet, og skal ellers være slukket. Lys i rød og orange på 'fuel-gauge' indikatoren, forteller at batteriet (foreløpig) er halvladet.

                    Dumt spørsmål, men jeg håper at det lyser i 'Link-mode' lampen din også....?
                    Jørgen
                    Last edited by TFlight; 14-01-07, 13:20.
                    Jørgen Dahl
                    Innehaver av www.technoflight.no
                    fra 2006 til 2008...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by technoflight
                      Blinking i 'celle-lampene' indikerer balanserings-aktivitet, og skal ellers være slukket. Lys i rød og orange på 'fuel-gauge' indikatoren, forteller at batteriet (foreløpig) er halvladet.

                      Dumt spørsmål, men jeg håper at det lyser i 'Link-mode' lampen din også....

                      Jørgen
                      Det er ok.
                      Ja såklart, den lyser.
                      Er klar over innebyrden av disse lampene, og det er vel slik det skal at balanseringslampene blinker!?

                      Etter 21min indikerer balansereren ca 75% fullt.

                      Peter
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Har du et godt balansert batteri, så ser du ikke nødvendigvis mange blinkene i løpet av en ladning. (Jo mer blinking jo mer balanserings-aktivitet).

                        Høres tålig normalt ut at du nå er passert 75%. Full ladning burde du ha nådd på under halvtimen med det utgangspunktet du hadde (ca 50% ladning).

                        (Går ut fra du fortsatt jobber med 800mah batteriet ditt?)

                        Jørgen
                        Jørgen Dahl
                        Innehaver av www.technoflight.no
                        fra 2006 til 2008...

                        Comment


                        • #13
                          Har nå gått 60min, og balansereren indikerer fortsatt 75%.
                          Er det noe galt med den???

                          Peter
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det er ikke normalt. Selvsagt kan det ikke utelukkes feil på balansereren, men som antydet lenger opp i tråden kan det også være at laderen leverer for lav ladestrøm.

                            Hvis du har mulighet ville jeg testet med en annen TYPE lader. Det kan jo i så fall bekrefte evt avkrefte feil på balansereren.

                            Jørgen
                            Jørgen Dahl
                            Innehaver av www.technoflight.no
                            fra 2006 til 2008...

                            Comment


                            • #15
                              Takk Jørgen.
                              Videre bør nevnes at den balanserer - altså blinker - veldig mye. Lampene blinker ca annenhver sekund og dette gjelder også helt nye batterier og som jeg skrev, jeg har sjekket med multimeter - det er ikke ubalanse å snakke om, maks 0,03mAh diff mellom celler.

                              Peter

                              Ps. 1h, 32 min - lader fortsatt og indikerer 75%
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X