Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten advarsel til dere som ikke har skadet dere - enda...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten advarsel til dere som ikke har skadet dere - enda...

    I dag var det tydeligvis min tur til å skade meg i denne hobbyen. Jeg har alltid sett for meg at 400-size motorer er ganske ufarlige (en liten Turnigy outrunner), men i dag fikk jeg bekreftet at det ikke er tilfelle. Jeg skulle ta en tur med min TwinStar II. DX7en starter ikke opp i andre flightmodes enn flightmode 0, der jeg har deaktivert throttle. Dermed har jeg alltid tenkt at løsningen er idiotsikker fordi den umulig kan throttle opp uten videre. Etter å ha flydd ut en pakke tok jeg flyet ned igjen og satte senderen på et bord (første feil) - uten å endre til flightmode 0 igjen (andre feil). På TwinStar - som er et tomotorsfly, sitter motorene plassert på vingene, og batteriet ligger i nesa, så jeg må med andre ord fikle foran propellene (tredje feil - men kan vanskelig unngåes på et slikt tomotorsfly). Jeg tar ut den gamle pakken og setter inn den nye. På et eller annet tidspunkt velter senderen forover - full throttle, og flyet går rett mot meg. Propellen treffer meg på siden av lillefingeren og over mot hånden. Propellbladene fyker, og motorakslingen av 3.17mm stål knekker tvert av.

    Resultat: kutt ned til benet rundt omtrent halve fingeren, cirka 5mm bredt (uten kjøtt/hud) fordi propellen kuttet flere ganger på den korte tiden. Heldigvis var det en hyggelig kar i klubben som hjalp meg og fikk kjørt meg til legevakta, så nå er alt sydd sammen igjen. Fingeren er rimelig stiv fordi huden måtte trekkes ned over de 5 millimeterne der huden forsvant, men det ser ut til å gå greit - denne gangen...

    Og leksa jeg har lært?
    - Ikke sett senderen på et bord slik at den kan velte
    - Bytt til flightmode med null throttleutslag med en gang modellen er på bakken
    - Hold modellen godt fast sålenge modellen har strømtilførsel og er på bakken
    - Sist men ikke minst; ingenting er idiotsikkert uansett hvordan du innbiller deg at det er!

    Jeg har for vane å dokumentere (omtrent) alt jeg gjør med bilder, så jeg fikk tatt et bilde av kuttet etter at såret var renset på legevakta.
    Om du er ømfintlig for blod, kutt osv., ikke åpne linken under...

    http://jonpet55.latestdot.net/http_share/finger.jpg

  • #2
    Huffda....Så ikke særlig godt ut...Har selv en twinstar og regnet den som harmløs..Men der ser man...Man glemmer fort at det man holder på med har en viss risiko...

    Ønsker deg god bedring og håper det ordner seg...

    MVH V.Lorentsen

    Comment


    • #3
      Takk for det. Kjenner jeg meg selv rett er jeg oppe i lufta igjen så snart bandasjen er av... Skal forresten også nevnes at en vanlig Twinstar er rimelig ufarlig sammenliknet med min som har kraftige børsteløse outrunnere - allikevel hadde jeg aldri trodd de kunne gjøre så mye skade.

      Comment


      • #4
        Ja har og to børsteløse motorer på twinstaren....Tenker på hva skade min Yak 60Size med Børsteløs og P-51 Med samme oppsett kan gjøre....Trust på nesten 4kg..
        Hvilken propell var det på Twinstaren din?? Har to outrunner på 1700 kv og 5.5X.5.5...Litt liten kv på min tror jeg...Eller så må jeg gå opp på propellsize.Flyet er en smule under-powered...

        Vel...Lykke til med recovery av skaden....

        Comment


        • #5
          Holder på å bygge en 40 size trainer med 1200W børsteløst og 16x10 prop., så begynner å bli redd allerede Kjører 2x 9x6 prop. på TSII, med totalt 300W. 1000kv motorer. Oppimot 2kg thrust, så den går vertikalt og mer til.

          Comment


          • #6
            Originally posted by jonpet55 View Post
            Holder på å bygge en 40 size trainer med 1200W børsteløst og 16x10 prop., så begynner å bli redd allerede Kjører 2x 9x6 prop. på TSII, med totalt 300W. 1000kv motorer. Oppimot 2kg thrust, så den går vertikalt og mer til.
            What??!! Trainer med mer power enn en 3D modell? Er det noen vits da?
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Hehe, nei, blir nok heftig overmotorisert, men til vanlig kommer jeg ikke til å bruke 16x10 prop., og det begrenser til rundt 800W. Er en AT-40L lavvinget trainer, så det blir jo mer en akrobatikktrainer. Bør ihvertfall kunne fly vertikalt med den synes nå jeg, og når flyvekta fort går oppi 3kg er det ikke så overkill med 4kg thrust heller.

              Comment


              • #8
                Den hånda di så ikke bra ut... Lurer på om kevlarhansker hadde redda hånda di.
                Mvh
                Arthur Olaisen

                Don't forget the Loctite, Bob

                Comment


                • #9
                  Haha. Tenkte faktisk tanken om å bruke knivsikre hansker / kevlarhansker når jeg håndterer flyet. De sier visstnok at dørvakter kan ta tak i eggen på kniven, og dra den ut av hånden på vedkommende, så da bør de jo klare en propell også.

                  Comment


                  • #10
                    Sakt det før... sier det igjen !




                    SEILFLY !!

                    Og om den var stiv i går er den ikke bedre i dag... Men vent til ut i uka du !

                    Og ingen ting er så sikkert at ikke en idiot kan få det til... Det vet jeg alt om... Blitt medlem jeg og...
                    Last edited by Seiler`n; 04-05-08, 18:19.
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=




                      SEILFLY !!

                      Og om den var stiv i går er den ikke bedre i dag... Men vent til ut i uka du !

                      QUOTE)

                      Det sa hun i går også
                      Yngve Sekkenes

                      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                      Comment


                      • #12
                        God bedring . . . . .
                        Og takk for at du deler slike erfaringer med oss.
                        Vettre ?
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          Njaa, seilfly er ikke helt min greie. Har en elektroseiler, men da flyr jeg bare med full throttle hele tiden uansett... Kom på at ducted fan med gitter foran og bak turbinen er greia for meg... :P

                          Takk for det kjetilmh. Dette skjedde nede på vettrejordet ja. Stripa til Ving MFK. Hvordan visste du det forresten?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jonpet55 View Post
                            Stripa til Ving MFK. Hvordan visste du det forresten?
                            Du ble jo kjørt til legen av en modell flyger . . . .
                            . . han var innom stripa i går . . .
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Daså, regnet med at det var slik du hadde fått vite det, men så først etter å ha skrevet innlegget at du bor i Asker og derfor sikkert er medlem i Ving.

                              Jeg dro ned senere på dagen med faren min og plukket propellbladrester og hentet utstyret. Alt var der, med unntak av en aluminiumsspinner. Litt surt, men den ligger nok i skogen der et sted. Bestilte senere nye propeller og en ny alu. spinner. Ekstra aksling til motoren hadde jeg liggende, og motoren har ikke noe tegn til kast/ubalanse. Ellers minimalt med skader, så det er nok ikke lenge før det er i lufta igjen. Stingene i hånda tar jeg ut om 8 dager, så da er jeg nok nede på stripa igjen til helgen neste uke...

                              Comment

                              Working...
                              X