Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snart i lufta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snart i lufta

    Ja,ja ...da har jeg mottatt mitt første el. heli :HoneyBee King2 6CH Belt

    Har flydd RC sjøfly 1,5 år og mente meg klar for heli.
    Jeg trente og mestret utfordringen godt på simulator og følte dette skulle gå bra.

    På You Tube fant jeg gode råd for innstilling før avgang.

    Dette var mye vanskeliggere en anntatt!!!! Jeg har nå brukt 4 batterier og sirkler fremdeles med øvingsunderstell i bakken. Ingenting er foreløpig ødelagt, men her er marginene små!!

    Jeg hadde problemer med å få halen til å holde seg i ro inntill jeg ga litt mere på gainen til gyrostabelisatoren. Jeg balangserer nå sånn noenlunde og "take off" er nær .
    Her gjelder det imidlertid å gå rolig frem.

    Det som irriterer med elektro er flytiden til batteri er flatt. Dette går veldig fort og flere timer å lade opp igjen. Flere batteripakker blir løsningen tenker jeg, men tenker med gru hva som hender om batteriet blir flatt når jeg er i lufta.

    Som sagt.........dette er endel vanskeligere en først anntatt
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    Det ser ut som du har satt deg godt inn i dette, men en ting har du åpenbart oversett: hvordan behandle LiPoer.

    Hvis du flyr til batteriet er flatt, vil du ødelegge det på kort tid, du skal aldri lade ut mer en til 3,2volt pr "s" under belastning, en god regel er å holde seg under 80% av kapasiteten på batteriet, men skal du kunne følge m ed på det, må du ha en skikkelig lader, da faller også ladetiden til ca. 1 time pr. batteri.

    Se på Bantam BC6, det er en meget god lader som er lett å bruke. Hobbyartikler - RCpro
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Takk for råd. Skal følge dette!

      Nå i ettermiddag opplevde jeg at lyset på gyroen blinket rødt etter forsøket på egen kalibrering (hurtigblinking) og servo på halen er død. Er det servo eller gyro som er problemet?
      "KOSEKROK"
      T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
      Cessna 177 Cardinal on float
      Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

      Comment


      • #4
        Kanskje du beveget heliet mens gyroen startet opp?
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Har prøvd oppstart flere ganger med heli i ro etter feilen oppsto.
          "KOSEKROK"
          T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
          Cessna 177 Cardinal on float
          Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

          Comment


          • #6
            Du har ikke forandret en setting ett eller annet sted da?

            Hvis du ser i manualen, så står det kanskje der hva blinkingen betyr?
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Hei

              pass på at alle trimknappene står i senter ved oppstart.

              mvh
              Odd Johnny
              www.modellflybutikken.no

              Comment


              • #8
                Utrolig!!!!!!!!!!! Alle trimknappene i senter og lyset ble konstant etter ca 15 sek. hurtigblinker.

                Utrolig bra forum..........da jeg ikke har flymiljø rundt oss.....bare tre nybegynnere som må føle seg frem.
                "KOSEKROK"
                T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                Cessna 177 Cardinal on float
                Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                Comment


                • #9
                  Nytt spørsmål.

                  Jeg har blitt fortalt at når jeg holder heliet rett over bakken, dannes en "luftboble" som jeg må balangsere på, og at det vil være lettere å ta heliet høyere for å unngå denne "boblen". Stemmer dette?
                  "KOSEKROK"
                  T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                  Cessna 177 Cardinal on float
                  Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                  Comment


                  • #10
                    Mer eller mindre ja, en bladlengde opp i lufta og du er fri fra bakkeeffekten.

                    Comment


                    • #11
                      Ja,ja....har vært i lufta, men det begynnte å snurre og det gikk i stå når jeg skulle stille inn halerotor. Ladet batteri for å stille inn på nytt og det som hendte da var at når jeg gir på omdreining (har laget en plate festet i skrustikke med fri akse som jeg fester heli på) og kommer opp mot full fart går omdreining ned. Jeg trodde batteri var tomt og ladet på ny. Får ikke omdreining opp og lurer på om motor allerede er ferdig (7 utladinger) Var noe tidlig synes jeg men begynner å innse at man får hva man betaler for. Bør jeg i tilfelle kjøpe både motor og gyro. Syntes det var rart at det skulle begynne å snurre etter at jeg hadde finstillet det .
                      "KOSEKROK"
                      T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                      Cessna 177 Cardinal on float
                      Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                      Comment


                      • #12
                        King2 har en vannvittig dårlig motor som standard, min brant vel opp etter 4-5 turer så da hivde jeg inn en børsteløs motor og regulator. Det hjalp betraktelig! En ny original motor koster 55 spenn hos elefun så hvis du ikke vil invistere i et børsteløst oppsett så er det verdt å prøve. Den originale gyroen kan duge men er vanskelig å stille inn og er strengt tatt ikke helt der oppe og spiser blåbær med de store gutta... Jeg har et par esky-gyroer liggende, både en original og en heading-hold gyro fra esky, du kan godt få en av meg for å prøve? De samler bare støv her... Forresten; sikker på at du ikke har ødelagt batteriet? Hvis du ikke vet det så er lipo-batterier veldig følsomme for å lades ut for mye. Når du merker at helikopteret har dårligere kraft er det allerede for sent, derfor vi flyr etter klokke så vi vet hvor lenge vi kan holde heliet i lufta. Dette går på erfaring.

                        Men; ikke bind fast helikopteret på noe slags vis, det er ikke en god idè. Sett heller på et treningsunderstell hvis du er redd for å tippe over. Måten jeg lærte meg kontrollene på før jeg fikk meg simulator var å "gå tur" med helikopteret på et glatt underlag (heldigvis har jeg stor stue uten katt...). Man gjør det ved å gi nok gass til at helikopteret nesten tar av og føler på kontrollene derfra. Funka for meg ihvertfall.

                        Gyroen må stilles inn for det turtallet helikopteret går på, må nesten ha det i lufta på bra turtall for å gjøre det riktig. Pass ihvertfall på at det er riktig satt opp mekanisk.

                        En fin link:

                        heliguy™ - Drone Shop, CAA Training, UK Repair Centre

                        Sjekk supersticky'ene der, de er bra!
                        Last edited by Aceman; 11-08-08, 18:58.
                        T-REX 600E
                        Thunder Tiger MiniTitan
                        HK-450
                        En kul Crawler
                        Hitec Aurora 9

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ponus View Post
                          Takk for råd. Skal følge dette!

                          Nå i ettermiddag opplevde jeg at lyset på gyroen blinket rødt etter forsøket på egen kalibrering (hurtigblinking) og servo på halen er død. Er det servo eller gyro som er problemet?
                          er dette 401 gyroen mener jeg at blinkingen betyr at heading hold er av konstant lys indikerer heading hold på..
                          men vanskelig å hjelpe når jeg ikke vet hva slags utstyr du har

                          Tor
                          Oi en perfekt landing

                          Comment


                          • #14
                            Kan hvertfall bekrefte at konstant lys er HH-mode. Er den ikke det, så må kanalen som gain er på (den enslige gule) inverteres. Slå av og på systemet igjen for å se om gyroen initialiserer seg i HH Mode.
                            Honeybee CP 2

                            Comment


                            • #15
                              Det var så enkelt som Odd Johnny sa på side 1 at trimknapper må stå i senter .

                              Videre var det batteriet som var ødelagt- Aceman. Jeg ladet det ut omtrent 3 ganger og dette var altså nok til å ødelegge batteriet. Den ene cellen sto som en sperreballong.Har kjøpt et nytt 1500 mAh .

                              Jeg hadde tenkt å kjøpe ny børsteløs motor og gyro også, men ble frarådet dette i butikken. Gyro kostet ca 500,- ny motor samt regulator kan jeg like godt kjøpe nytt helikopter. Takker for tilbudet om gyro Acemann men prøver først og fremst med original.........før jeg finner hagla
                              "KOSEKROK"
                              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                              Cessna 177 Cardinal on float
                              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                              Comment

                              Working...
                              X