Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av nippel for røyk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av nippel for røyk

    Hei godtfolk
    Driver på i nisseverkstedet og montere i sammen en 30% Yak 54 med DL50 bensinmotor.
    Har kjøpr meg en Sullivan skywriter røykpumpe. Og hadde tenkt og sølvlodde nippelen til canisteren...
    Men synes og huske at jeg har lest at den burde monteres så nær bendet som mulig men sammtidig ikke for nært eksoskanalen...Noen som vet ????
    Som vist på bildet er det ikke mulig og montere den der hvor røret er flexibelt..Enten foran ved flensa, eller etter det flexible...

    Noen med forslag/erfaringer???

    Mvh V.Lorentsen
    Attached Files

  • #2
    På min pipe(greves tune-pipe) sitter den orginalt på røret fremst på pipa. Ikke på bendet.

    Comment


    • #3
      For å få skikkelig effekt av røyk anlegget ditt så bør du få forvarmet røykoljen og sprøytet den inn i manifold ganske nær sylinder`n. Du kan også lage flere små huller i røret som er inne i manifold for å sprøyte inn små dråper istedenfor en stråle...

      Belive me, this works like h.....

      Jeg har testet flere metoder med røyk, den siste senest i dag.

      Problemet med å kjøre røyken rett inn i cannister`n er at den ikke er varm nok til å forbrenne olja raskt og godt nok. I disse oppsettene så ryker det ofte lenge etter at pumpa er skrudd av p.g.a dårlig temperatur så forblir det olje rester i cannister`n lenge etterpå. Minst 1 minutt
      Det ryker heller ikke spesielt bra. Men virker som det blir noe bedre med stoore motorer av en eller annen grunn.

      Måten jeg har fått det til å ryke noe helt j.... på er følgende.
      Man bruker "glødet kobbertråd" rundt manifold som en forvarming av olja, den ene enden av kobbertråden bores inn i manifold ganske nære sylinder, og den andre enden skal tilføres olja fra pumpa.
      Kobbertråden må sølvloddes fast til bendet og for å oppnå enda bedre effekt så kan du lage kobberrøret tett i enden som er inne i manifold og bore opp noen små huller isteden. Dette er for at små dråper forbrennes raskere enn den strålen som vanligvis kommer ut.
      Kan se ut som du har et problem med forvarming om du ikke vil sølvlodde nytt bend fra krumscheid selv, dette er veldig enkelt.

      Har laget en film i dag av at min 3w 210 ryker så mye at huset til nabo`n forsvinner i røyken(nesten mitt eget også)... Skal prøve å få lagt den ut på youtube å linke til den, men har problem med å få filmen inn på pc`n.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Legger ved noen bilder

        Bilde 1: Viser de små hullene som nevnt i tråden over
        Bilde 2: Glødet kobbertråd viklet rundt manifold, før sølvlodding
        Bilde 3: Nærbilde av foto 2
        Bilde 4: Hvordan det ser ut ferdig loddet,lakkert og testet.


        Mvh OJ
        Attached Files
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Se og lær gutter.

          Jeg var bak kamera, men se å få lagt ut filmen da Olav.

          Har laget en film i dag av at min 3w 210 ryker så mye at huset til nabo`n forsvinner i røyken(nesten mitt eget også)... Skal prøve å få lagt den ut på youtube å linke til den, men har problem med å få filmen inn på pc`n.

          Mvh OJ[/QUOTE]
          Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
          Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

          Comment


          • #6
            Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Måten jeg har fått det til å ryke noe helt j.... på er følgende.
            Man bruker "glødet kobbertråd" rundt manifold som en forvarming av olja, den ene enden av kobbertråden bores inn i manifold ganske nære sylinder, og den andre enden skal tilføres olja fra pumpa.


            Mvh OJ
            Hvor får man kjøpt "glødet kobbertråd"?
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

            Comment


            • #7
              Originally posted by havard.j View Post
              Hvor får man kjøpt "glødet kobbertråd"?
              Norwegian modellers.
              Gå inn på Hjem - Norwegian Modellers og søk på dette produkt nummeret: ANT773954
              De lar seg bøye rundt manifold svært enkelt
              Sølvloddetinn kjøper jeg herfra Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid, men er sikkert mange andre steder kjøpe det også

              Har vært veldig fornøyd med modellers i det siste, god hjelp på tlf de gangene jeg har ringt og delene har vært i postkassa etter 3-4 dager omtrent.

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Jeg kjøpte kopper rør hos Norwegian Modellers som jeg glødde opp selv sist jeg laget røykanlegg. de har forskjellige dimensjoner.

                ....Og der kom Olavjoergensen meg i forkjøpet...
                Last edited by nybegunda; 28-12-08, 22:32. Reason: skrev visst litt for sent ser det ut til..
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Hey. Har et spørsmål til Olavjoergensen...Litt vanskelig og se på bilde hvor nært inngangen på kopper-røret i forrhold til flensa på exosrøret..
                  Synes og ha lest at det ikke må være for nært motoren heller...Men kan du si meg hvor langt fra flensa i cm du har loddet kopper-røret. Funka vist exelent så da vil jeg prøve det
                  Slit litt med at en del av røret er flexibelt så vil prøve og lodde før eller etter denne delen.(se bilde)

                  Ser at Hein har filma flyet ditt så hadde vært gøy og se på youtube..

                  Takker så mye for tipsene

                  Mvh V.Lorentsen
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Deltadeville View Post
                    Hey. Har et spørsmål til Olavjoergensen...Litt vanskelig og se på bilde hvor nært inngangen på kopper-røret i forrhold til flensa på exosrøret..
                    Synes og ha lest at det ikke må være for nært motoren heller...Men kan du si meg hvor langt fra flensa i cm du har loddet kopper-røret. Funka vist exelent så da vil jeg prøve det
                    Slit litt med at en del av røret er flexibelt så vil prøve og lodde før eller etter denne delen.(se bilde)

                    Ser at Hein har filma flyet ditt så hadde vært gøy og se på youtube..

                    Takker så mye for tipsene

                    Mvh V.Lorentsen
                    Nytt bilde kommer om ikke så lenge.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Du kan prøve å legge kobbertråden så nærme sylidern du kan og stikke enden inn rett før "flexi-delen". Du stikker kobber enden inn i røret før du tvinner den rundt, ellers får du et problem

                      På min modell går kobber røret inn i manfold 3,5cm nedenfor flensen, derfra så går røret litt nedover inne i manifold(vekk fra sylinder) og åpningen(enden på røret) er ca 2-3 mm fra manifold veggen på motsatt side.

                      Film skal jeg få ordnet etterhvert, men får ikke kontakt mellom kamera og PC. Legger ut på youtube og linker til den her på forumet.

                      Mvh OJ
                      Attached Files
                      Last edited by Olavjoergensen; 30-12-08, 16:44. Reason: Film + + +
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Takker så meget Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det...Blir spennende.
                        Hva bruker du å fore pumpa med...

                        Mvh V.Lorentsen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Deltadeville View Post
                          Takker så meget Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det...Blir spennende.
                          Hva bruker du å fore pumpa med...

                          Mvh V.Lorentsen.

                          Husker ikke helt om den får 5,5 volt eller 5,9 volt ut fra Emcotec powerboksen. Ikke noe eget batteri til pumpa med andre ord.

                          Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Tenkte på "fludium" hehe. Va litt uklar dær Tror pumpa tåler fra 4-12V..
                            Mulig jeg har till liten tank..Tror den er max en 1/2 liter..Bensintanken er på 0.8liter...Men no er jo flyet ikke det største heller 2.17 vs. Skulle kansje holde med noen min med røyk.

                            Mvh V.Lorentsen

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Deltadeville View Post
                              Tenkte på "fludium" hehe. Va litt uklar dær Tror pumpa tåler fra 4-12V..
                              Mulig jeg har till liten tank..Tror den er max en 1/2 liter..Bensintanken er på 0.8liter...Men no er jo flyet ikke det største heller 2.17 vs. Skulle kansje holde med noen min med røyk.

                              Mvh V.Lorentsen
                              Bruker 3w sin røyk olje, selges av Geir Flesche i 3w Norge

                              NB : Du bruker som regel mye mer røyk pr.minutt enn bensin.

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              Working...
                              X