Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg 2,7m Yak 54 RC Pilot fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har fått gjort en foreløpig veiing og vektberegning.

    Bruker nok litt store batterier som trekker opp med sine 900g totalt, men de er dog trygge i vinterkulden i forhold til mye annet.

    Så med røykanlegg og full standard pakke bør den ende på 13,5kg
    Sommerversjon og litt karbonunderstell og vingerør samt lettere LiPo over kiloen lettere.

    Når jeg sammenligner med min 2,6m CA Yak tror jeg de ender på røfflig samme vekt.
    Andre erfaringer fra andre 2,6 - 2,7 metere?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Hva ligger andre 2,6 og 2,7 metere på? Noen som har noe sammenligningsgrunnlag?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Driver selv å monterer en SD 35% Yak fortiden. Jeg har en 3W 106 og canister. Kommer ikke til å montere røyk. Skal også ha A123, men litt mindre en dine. Jeg har karbon understell, men alu vingerør. Vekten vet jeg ikke enda, men skal få veid den når den er ferdig. Tror den blir lett...
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #19
          Vet du hva prisen på Rc-pilot flyene havner på her i norge?
          Thomas Rongve

          Comment


          • #20
            Originally posted by affa View Post
            Hva ligger andre 2,6 og 2,7 metere på? Noen som har noe sammenligningsgrunnlag?
            Min 101(257cm)yak veier ca 11,1 kg med DA-85 og pipe.(Men det er vel ikke sammenlignbart)

            Men en QQ 102(DA-100) yak veier ca 12 kg rtf.

            Pilot yak'n din er jo også noe større
            Last edited by anders e; 08-01-09, 15:10.

            Comment


            • #21
              Originally posted by affa View Post
              Hva ligger andre 2,6 og 2,7 metere på? Noen som har noe sammenligningsgrunnlag?

              Hadde en 2,6 meter extra fra c-arf med røykanlegg og 3 * Nicd pakker i. Den veide 12,2 kg uten bensin og røyk. Motor var 3w 106 med cannistere

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #22
                Starter med å montere firewall og motor for å kunne tilpasse tunell og cannistere som kommer ferdig tilpasset. Jeg målte ut hvor langt propelladapteret kom ut og fant ut at firewall må ut til ytterste punkt. Deretter klemte jeg den fast og boret opp på begge sider. Firewall er allerede merket for DL 100 og borer opp i angitte hull. Motoren hukes på og nestes til veggen. Bend og cannisters ser meget bra ut. Skal fjerne film for luftsirkulasjon og lime inn brakettene til pottene, men venter med å montere resten slik at modellen er kortere og lettere å jobbe med underveis.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Monterer sideorsservoene som skal kobles sammen og limer glassfiberhornene fast i rorhornene. Starter med å slipe rorhorn og glassfiberhorn, tørker med sprit og limer fast med tykk CA og lar de tørke. Når de er tørket sikrer jeg de med skruer, muttere og Loctite.

                  For å line sammen begge siderorsservoene trengs det to gjengede stag og fire kulelinker som ligger i settet. Disse må være eksalt like lange om man ikke skal få bindinger i oppsettet med store strømtrekk. Servoene må også synkroniseres via feks radio, servosynkere eller Smart-Fly som jeg bruker. Det er en komplett strømforsyning og man kan synkronisere 3 servoer med senter og endepunkter. genialt. I tillegg har den oppsett for 2 batterier og optisk tenningskutt for sikkerhet.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Dann e gjedna, gjedna go altso (ref Strila Petter)

                    Av det jeg ser på bilder hittil, er denne modellen kliss lik Yak'n min, fra SD. Og flyr den like bra, har du noe gøy i vente. Servohorna fra SD er i aluminium, men ser helt like ut. Jeg limte inn noen ekstra 3 og 4 kant lister i motorkassa for å stive den opp litt mer i limfugene. Den er ikke akkurat overdimensjonert

                    Har hatt litt kluss med 200cc'n , men nå er den klar, og med værmelding som sier opphold og bra vindstille fra onsdag, blir det nok å fly endel.
                    Hvor store er disse modellene? Kommer de med 40% oxo?

                    Blir kanskje å se på Fagernes denne da eller? Blir gøy å se hva du synes når du har prøvd den

                    (Skal vel ikke tilfeldigvis selge Comp Yak'n din da?)
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #25
                      Ja, det er jo avhoppere fra SD som produserer den så er nok ganske lik, men modifisert og forbedre på noen steder.

                      De produserer også 150 og 200 kubikk maskiner Welcome to Pilot-RC - Pilot-RC
                      Er nok bare å si ifra til Elefun så putter de med en i kontaineren til deg....

                      Og desverre er CA Yaken solgt for ett år eller to siden. Veldig flott maskin, men likte ikke CA skinnet, synes den ble fort stygg med merker og hakk
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Hei.

                        Sitter klar med en SD 2,7m Yak. Har ikke så mye dokumentasjon på den så er det noen som kan hjelpe meg med korrekt tyngdepunkt. Har det nå på vingerøret.

                        Mvh

                        ToreG

                        Comment


                        • #27
                          Vingerøret er et veldig greit referansepunkt. De fleste større modeller bruker å sette CG for begynner flyving på forkant av vingerør. Lett 3D i senter, og mer aggressiv 3D i bakkant av røret. Da er du "safe". Etter at du har prøvd deg frem innenfor vingerøret, kan du nok trekke bakom røret oxo, om du liker baktunge modeller med god respons på høyderor
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #28
                            Hei.

                            ja da er det gjort, yak`en har vært i lufta. CG er vel omtrent midt på røret med tom tank, fløy utrolig snillt og stabilt. Er vel 20 år siden jeg har fløyet motorfly, men kan si at jeg har vel aldri hatt et fly som er lettere å lande. Var litt forsiktig med rorutslag ca 50mm opp/ned på balanseror og 55mm på høyderor. Kunne nok hatt litt mer utslag og CG litt lenger bak fikk ikke snert på quick rollene, men det kommer etter hvert får kosefly litt først. Har en SV 100 cc i nesa, motor ser ut til å gå bra den, lettstarta ihvertfall. Den er nok litt feit trekker ikke skikkelig vertikal holder knife edge men ikke så mye mer, venter til jeg har kjørt den noen liter før jeg magrer den og går over til syntetisk olje med 2% blanding. Til alle som bygger gled dere. Utrolig fin å fly.

                            ToreG

                            Comment


                            • #29
                              Har desverre fått gjort lite med min. Når vekkeklokka ringer 0400 4 dager på rad så er man litt seig i trynet på kvelden, men har fri tom fredag nå så da er det full bygging og blogging.

                              Will be back..........
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Har endelig fått gjort litt igjen.

                                Monterte sideroret som allerede har innlimte hengsler og hvor pinnene er dratt ut slik at man setter inn en pianotråd i toppen av roret og stikker gjennom alle hengslene. Denne er det bøyd en liten nittigrader bøy på i toppen som bare tapes fast. Slik demonteres sideroret på 10 sekunder hvis bilen er litt for kort.... Limte også inn rorhornene i side og balserorene i samme omgang. Merket området der glassfiberplaten skal limes og fjernet filmen. Pusset alle rorhorn og limte de på plass ved å bruke en liten sprøyte og sprutet epoxyen ut med den.

                                Etter dette strammet jeg opp pull-pull wirene som ligger klare og allerede er klemt på bak med krympestrømpe og det hele.

                                Så tok jeg vekk inspeksjonsluken bak i kroppen som gir lett adkomst og hvor jeg borer opp hull til halehjulsfestet. Inn med islagsmuttere og trakk til så braketten ble stående på plass. Venter litt med resten siden det blir en del snuing frem og tilbake under monteringen.

                                Ellers så er det begge høyderorene igjen. Begge rorhornene var limt på plass her og kun å sette inn servoen og skru den til. ledningen må trekkes gjennom og ut igjen. Litt knot, men går greit med pianotråd med en 180 grader bøy på.

                                Egentlig skal man bruke glassfiberlinker skrudd fast i servohorn i plast, men liker ikke tanken på å strippe plasten på høyderoret og velger derfor SWB servohorn her. Når servoen er på plass skal jeg skru på servohornet, men finner da ut at det ikke går uten å gjøre åpningen litt bredere. Selv med det originale så er det for trangt. Jeg bruker kutteskive og Dremel og fjerner 3-4 millimeter så er den pent på plass. Linken og kulellinker tilpasset med roret nøytralt og servohornet i 90 grader før det er klart. Gjentar på andre siden og feridg med hele staben !!
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X