Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 90 Bensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 90 Bensin

    Jeg har blitt inspirert på gasserman.com til å bygge om Raptor 90 til bensin (kanskje Norges første) . Gasserman selger hele kittet,men jeg har lyst til å bygge selv. Jeg har
    valgt en nyere motortype så kittet ville ikke passet heller. Jeg skal bruke Zenoah g230rc
    motor. 23cm3/3hp. Denne motor brukes mye i rc bil og Vario heli. Jeg må begynne å lage
    nye nedre rammesider og motorfester. Ramma må også spaces ut 9 mm på hver side.
    En venn av meg har cnc fres i garagen,en venn av han igjen har vannskjære utstyr på
    jobben.Jeg vil det skal se proft ut(har sett mye snekring på nett).
    Har kjøpt noen deler av gasserman, potte-14 tenners pinjong-og modifisert r90 kjølevifte
    (Zenoah motoren har kon akseltapp). Selve plastvifta skal jeg fjerne. Jeg skal bruke
    motorens originale kjølesystem. Giret blir 14/91 . legger med noen bilder.
    Det kommer mer senere.
    Attached Files

  • #2
    tøft prosjekt ,må holde oss oppdatert på hvordan dette går,et annet spørsmål!!hvor fikk du kjøpt den indikatorklokken ??
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

    http://sokndal-modellfly.com/

    Comment


    • #3
      De fleste jernvarehandler skaffer deg måleur.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Originally posted by roadrune View Post
        De fleste jernvarehandler skaffer deg måleur.
        hvilke type er best å bruke til rc helier?? 100/ eller mer
        TREX 700N FBL beast X,reactor x,
        TREX 700N FBL beast X ,reactor x
        TREX 600N FBL 3G align.
        jr11x:--))

        http://sokndal-modellfly.com/

        Comment


        • #5
          Originally posted by kjella View Post
          hvilke type er best å bruke til rc helier?? 100/ eller mer
          Aner ikke, jeg ser ikke poenget med måleur til det vi driver med, en propellbalanserer gjør nytten.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Det kommer an på hvilken måte viften blir montert/er konstruert på om du trenger måleklokke eller ikke.

            Uansett så gjør det ingen skade å klokke viften,det eneste du kan oppnå er mindre vibrasjoner i helikopteret og det tror jeg ikke er så veldig negativt
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              raptor90 bensin

              Nå har jeg begynt på montering i ramma. Jeg har laget spacere. Servoramme må modifiseres.
              trotle servo feste. (nedre del må kuttes vekk for å få plass til motoren.) Jeg har lagd nytt
              feste. Kommer mer senere.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Raptor 90 bensin

                Nå flyr bensin Raptoren kjempefint. Helt uten vibrasjoner. Og jeg kan tanke opp
                på StatOil. Den ble ikke noen lettvekter, 6,40 KG uten bensin. Den passer kanskje
                ikke til ekstrem 3d. Men det var ikke meningen heller. Jeg hadde mest lyst bare å få
                det til å funke.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Det var et stykke nydelig arbeid.
                  Men du trenger ikke være redd for at gyroen skal løsne.
                  Bruker vanlig 3M dobbeltsidig tape til min og etter et år med 2 flybarstrike og mange krasj henger den fortsatt som når jeg monterte den.

                  Vurderte selv bensinmotoralternativet men har slått det fra meg til fordel for el men igjen et pent stykke arbeid.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    raptor 90 bensin.

                    Jeg har fått en utfordring med clutchen, den slurer og går varm. Jeg bruker r90 clutch.
                    Denne er bygd for 14000 rpm . Med det drevet jeg bruker nå har bensin motoren
                    ett turtall 11500 rpm. Sentrifugal clutchen oppnår ikke nok trykk mot clutch liningen.
                    Jeg limte fast papir schims under liningen,det hjalp litt men ikke nok. TT selger flere
                    drevsatser, jeg må undersøke om bensinmotoren tåler 14000 rpm.
                    Alternativet er å bygge om til Vario clutch, som er bygd for bensinmotor rpm.
                    Gøy med litt tekniske utfordringer, for meg er det halve hobbyen.

                    Vidar

                    Comment


                    • #11
                      Hva med å fjerne litt materiale fra "vikene" i clutchen? Da vil den jo lettere ekspandere. Må bare passe på å ikke ta for mye, så de ikke knekker av under belastning...
                      Terje

                      Comment


                      • #12
                        r90 bensin

                        takk for tipset,har tenkt litt på det. Har også tenkt å bygge om til Vario clutch,men da
                        mister jeg enveislageret til starter shaften. Dette er ikke noe problem,men en teknisk
                        utfordring.

                        Vidar

                        Comment

                        Working...
                        X