Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få løs limte vingeservoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få løs limte vingeservoer?

    Er det noen som har tips når det gjelder å få løs servoer som er fastlimte i vinger? Har fått fatt i en brukt Ocelot hvor den forrige eieren har limt fast servoene... Det ser ut til at det er benyttet både ZAP og smeltelim, kanskje også epoxy...

    Vingeskinnet på en Ocelot er ekstremt tynnt og sårbart så det er ikke mye som skal til for å herpe greiene...

    Grunne til at jeg vil ha de ut er at de er montert skjevt, og at jeg kunne tenke meg å gjøre det mer servicevennlig...
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

  • #2
    Har den tidligere eieren brukt CA eller epoxy uten å wrappe servoene inn i tape, så er du fortapt.
    Hvis du vil ha vinge skinnet like helt så er det bare å ofre servonene
    Ta frem Dremelen med den største tønneformede frese bit'en du har, med en sterk og stødig hånd greier du å frese vekk den gamle servoen.
    Ta deg god tid og vær nøye.

    Har akkurat freset vekk to servorammer som var limt med 2 komponent - det gikk utmerket men tok 2 kvelder.
    Last edited by Quadrocopter; 23-07-09, 09:02.

    Comment


    • #3
      Prøv med en passe stor vannpumpe tang eller polygrip tang...Knipex har en tang med parallelle kjefter som passer bra til formålet...
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

      Comment


      • #4
        Fres rundt servoen slik at så mye som mulig er borte.
        Varm opp servoen med en varmepistol eller gjerne bare hårføner slik at ikke selve skinnet blir for varmt. Legg en våt klut på skinnet slik at det får kjølet seg av. Varmen får limet til å bli mykere (gjelder nesten alle limtyper)
        Knekk av ett knivblad og legg ved siden av servoen og dytt innunder servoen med en skrutrekker. Selvsagt må man ikke miste anlegg å gå tvers gjennom skinnet...
        Alternativt vannpumpetang som nevnt og vri servoen ut. Eller som nevnt i verste tilfelle fres ut hele servoen.
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Takk for tipsene. Skal gjøre noen forsiktige forsøk, men jeg tviler på at jeg klarer å få de av uten å ødelegge servoene....
          Med vennlig hilsen
          Baard Lindberg
          Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

          "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Trikset med rørtang har funket fint for meg. Var skeptisk da jeg hørte om det, men det funker.
            Ikke prøv å få ut servoen på første napp, trekk litt, vri litt og slikt så svekkes limflaten, og plutselig så slipper det.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment

            Working...
            X