Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips & triks for vektreduksjon!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips & triks for vektreduksjon!

    Hei

    Ønsker at alle som kan vil poste de tips & triksene de har for å bygge lette balsa modeller her. Alle tips er velkomne! Skal bygge en modell som jeg vil få så lett som overhodet mulig, er normalt ikke så veldig opptatt av dette men vil gi det et forsøk nå!
    Tiltak som å skifte ut alu deler med carbon og å bruke lette batterier osv er allerede tatt i betraktning. Det jeg er mest ute etter er ting som omhandler selve byggingen og konstruksjonen av modellen! Vet ikke om det er så mye steder det går ann å spare så mye på denne modellen men alle tips mottas med takk!

    Modellen er en Ultimate på 2,15 meter fra Exclusive Modellbau, både vinger og stab har wire rigging som opptar mye av kreftene så det kan være mulig å lette noe på konstruksjonene her!
    EMHW - STARTSEITE

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Diverse bilder kommer her, av en modell funnet på nettet!

    Mvh OJ
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Vanskelig å komme med helt konkrete ting så lenge men ikke sitter med plankene i fanget, men her er noen betraktninger..
      Vær nøye! Hvis du har god fit mellom deler som limes, så renger du ikke bruke så mye lim. Å bruke lim for å fylle igjen dårlige skjøter er en sikker måte å få det tungt på.
      Hvis du skal lime sammen to balsaflater, så absorberer de mye mindre lim hvis de er pusset "babyrumpeglatte" enn vis de er hårete.
      Tenk også på hva slags lim du bruker.
      Epoxy, bare når det er nødvendig. Det er tungt
      Tynn ca er ikke så veldig tungt, men hvis balsaen er porøs, så kan den absorbere temmelig mye.
      Hvittlim veier litt, men mister mesteparten av vekta når det herder, da vannet fordamper.
      Det er selvsagt mulig å fjerne midten av spanter, lage hull i deler av plater på kroppen osv, men det har lett for å gå ut over styrken. Det må du bare se an, eller få hjelp av en Guru til å se an.
      Ofte, så er det også mulig å bytte ut noen finèr deler med Glassfiber/balsa/glassfiber-laminat.
      Men det viktigste, som kanskje høres litt "Zen"aktig ut, er Tenk Vekt Hele Tiden.
      Spør deg selv i hvert byggetrinn.."trenger jeg denne? MÅ jeg bruke epoxy her?" Ogsåvidere..
      Vær en real gnier hele veien. summen av det kan ofte bli ganske mye.
      Ønsker deg en God, Rett Bygging!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Spennende tråd, det som er så fint med denne hobbyen er at du kan vinkle den dit du vil. Jeg er blitt veldig opptatt av vekt og koser meg med å tenke på mitt neste fly som skal bli lett håper jeg. Dog bygger jeg ikke fra scratsj men vil forsøke å få modellen så lett som mulig ustyrsmessig og kanskje litt til.

        Leser du på flyinggiants.com og følger Sensei sine tråder? Der er det myye å lære. Han bygger i disse dager en 55% Extra 260 som skal settes opp med DA170/200 tror jeg. Han har tidligere også hatt en tråd der hvor han byggde en 40% Extra 260 som han flyr med en DA100!!! Lett med andre ord: )

        Mitt tips er å lese disse trådene hans, tror kanskje også det er derfra Mr. Rognes her på forumet har sin inspirasjon ifra??

        En ting jeg har merket meg er at Sensei hele tiden terper på at du må bruke tid på å få halen så lett som mulig pga. cg, nå vet jeg ikke om du skal bygge den så ekstremt lett at du skal ned en størrelse motormessig i forhold til hva modellen egentlig er konstruert for? Men det hadde vært gøy: ) Skulle ønske jeg selv hadde hatt tid til å begynne på noe sånn prosjekt....

        Her følger et par av trådene til vektguru Sensei:

        Ultra Light 55% Extra 260 - FlyingGiants 55% Extra 260 m. DA170

        Just another 260 on a diet - FlyingGiants 35% H9 Extra 260 m. DA85

        40% 260 on a Diet - FlyingGiants 40% 260 m. DA100


        Det er laaange tråder men masse å lære om vektbesparelse der: )
        Bare flygreier: )

        Comment


        • #5
          Dette byggesettet er i utgangspunktet et lett byggesett så jeg tror ikke det er mye mulighet for å redusere vekt på spantene. Disse har allerede mange lettehull og er i seg selv lette.
          Jeg planlegger ikke å gå ned så mye på motor størrelse. De aller fleste modellene jeg ser av denne bruker ZDZ 100, ZDZ 120, DA 100 og 3w 106. De veier fra 11,5 kg til rundt 13 kg. Mesteparten ligger rundt 12 kg. Mange av de bruker svære unødvendige powerbokser og store/tunge batterier. Modellen har bare 7 servoer til ror så strømforbruket blir ikke så stort. Jeg skal bruke 3w 85 1-sylindret motor, og slipper hvertfall unna med 1 potte, vil bruke lette batterier til alt og ingen powerboks. Håper på 10,5 kg tom for fuel på denne modellen som vil være meget lett, vingearealet er på ca 1,5 m`2.
          Jeg hadde en Extra på 10 kg tom for fuel som hovret fint med 3w 56, så når jeg vekt målet mitt på denne modellen så vil jeg hvertfall ha krefter i massevis.
          Trekket blir monokote med noen tøffe klistremerker jeg har liggende...


          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Hei
            Såg en gang en engelskmann på Discovery channel. Han var veldig tilhenger av å bygge lett og han brukte ofte tynn balsa som han stivet av ved hjelp av tynn CA som han smørte på begge sider. Er dette noe som mange har erfaring med? Eller er det ingen reell vektbesparelse ved bruk av denne metoden?
            Har bestillt noen tegninger i det siste, og har tenkt å bevege meg over på bygging mere enn montering av ARF modeller. Så denne tråden kommer til å bli fulgt nøye.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bid63 View Post
              Hei
              Såg en gang en engelskmann på Discovery channel. Han var veldig tilhenger av å bygge lett og han brukte ofte tynn balsa som han stivet av ved hjelp av tynn CA som han smørte på begge sider. Er dette noe som mange har erfaring med? Eller er det ingen reell vektbesparelse ved bruk av denne metoden?
              Har bestillt noen tegninger i det siste, og har tenkt å bevege meg over på bygging mere enn montering av ARF modeller. Så denne tråden kommer til å bli fulgt nøye.
              Tynn balsa dynket i CA vil jo i prinsipp ha veldig lite styrke, den tåler knapt i bli bøyd på før den knekker så det hørtes rart ut i mine ører. Tynn balsa med et lag glassfiberduk på derimot er jo lett og sterkt. Jeg bruker aldri CA på balsa/treverks modeller da limet generelt er for sprøtt og ikke tåler å bli bøyd på. Bruker mye heller et skikkelig trelim som er både fleksibelt og veldig sterkt når tre limes mot tre. Eneste jeg bruker CA til er f.eks sheeting som ikke står for noe av styrken i konstruksjonen men bare er der for å lage en anleggsflate for trekket!
              Hvis du tar en tynn balsalist på hobbyrommet ditt, tar CA på begge sider å bøyer på den etterpå så vil du nok neppe stole på det som noe av konstruksjonen i flyet ditt!
              En flykonstruksjon vil helt naturlig nok bli utsatt for en del krefter sånn som vi flyr med de og må derfor ha mulighet til å flekse uten at lim-fuger går i stykker.
              Jeg tviler på at denne metoden med CA har noen vektbesparelse om man vil beholde styrken, og styrken vil jeg så absolutt ha der!

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                glemte 1 sak i forrige innlegg. Disse her :http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXB965&P=7 kan brukes til å forsterke tynnee balsalister isteden for 1 tykk finer list.

                En annen ting jeg kom på var en Funtana Pro jeg bygde for en stund siden. Her var upper & lower main spar + rear spar i vingen byttet ut med carbon rør. Isteden for 1 tykk finer firkantet stringer. Disse vingene var utrolig lette og sterke, mener å huske at 1 stk ferdig trekt halvdel inkl servo og tube for vingerør var på 430 gram. V.sp på modellen var 2 meter og denne modellen har jo ganske kraftig korde også.
                Skal se litt på mulighetene for å bygge Ultimate vingene på samme måte, veie litt deler og se hvor mye jobb det blir ut av det. Dessuten så finnes jo disse . http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXJDR5&P=7 som kanskje kan erstatte en main spar den også. Time will show

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Vekt reduksjon er veldig vanskelig. Det ser jeg når jeg bygger min store modell nå, samt fra andre prosjekter der jeg har prøvd å lette ferdigbygde modeller. Man tror man har fjernet mye vekt når man ser haugen med balsa og finer som ligger på bordet, men så var det "bare" 200 gram. Det opplevde jeg nå i høst da jeg begynnte å slanke 40% Yak'n min. Den har jeg nå klart å slanke 600 gram, og de tyngste delene er ikke begynnt på ennå. Som sagt tidligere så er halen ett sted man bør prøve å slanke, ser at mange må legge utstyr fremme i motorboksen pga tung hale. Og motorboksen er som regel unødvendig tung. Før jeg begynnte med balsamodeller, drev jeg og pønsket på å få lettet c-arf modellene jeg hadde. Eneste som kunne gjøres var å sage ut store lette hull i motorboksen, samt å gå for lett utstyr.

                  Så på min 40% Yak, har det vært følgende:
                  3W 200cc, med noen tunge canistere fra Tsjekkia, beregnet for ZDZ. Rustfrie bend med 2mm godstykkelse.
                  10 stk 15 kg's servoer, standard vekt, ca 55 gram. 1 stk Seiko PS 050, denne veier 300 gram, pluss ett 11.1v lipo som veier 170 gram. 2 stk 3300 mah 4 cellers Nimh batterier til tenning, usikker på vekta, kanskje 200 gram hver. 2 stk Zippy K 7.4 v 4300mah lipo batterier. Disse veier 225 gram hver. Powerbox 4024 Champion. Turboregulator.
                  Alu vingerør, stabrør og understell. Alt i alt,ca 24 kg.

                  Vektreduksjon i cockpit ramme, samt buken rundt understellet og i eksoskammer, 600 gram.
                  Så skal motorboksen åpnes slik at den blir bare en firkanta ramme ala den jeg bygger i store Yak'n. Håper å kvitte meg med 200 gram der.
                  Vektreduksjon i halen, rundt siderors finnen, der er det i dag massiv balsa. Dette blir erstattet med 1.5mm balsaplater. Kanskje 50 gram reduksjon.
                  Så blir det satt inn 8 stk Hitec servoer ala 7950HV, 2 i hver vinge og en på hvert høyderor,og 2 på sideror, montert i halen pull push. Da har jeg fått vekk ca 600 gram av det opprinnlige servo oppsettet. Powerboxen og regulatoren ryker ut. 200 gram. Begge tennigsbatteria ryker ut, ca 400 gram.

                  Setter inn en HK regulator, denne veier 34 gram.
                  Nye tunedpipes, sparer ca 200 gram pr pipe contra canistere.
                  Alu bend, sparer 75 gram pr bend.
                  Carbon vingerør stab rør og understell, sparer halvparten av vekta contra alu. I tillegg var det 2 kg betrekning på flyet. Håper å trekke om, med mindre vekt der også. La oss si 500 gram spart der, minimum.

                  Summering: ca 20 kg flyklar, med ei reduksjon på 4 kg. I tillegg setter jeg inn en 3W 200 CS TS, denne har 12-14 % mer effekt enn standard motoren som stod i med samme vekt, og tunedpipes gir også mere trykk, så dette burde merkes i vertikalen. 4 kg mindre å slepe på, og over 2 hk mer i snuten. Ahhhhhhhhhhhh
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Sett i en DA 85 så sparer du 400 gr(bare forslag)kontra 3w85 ,er vel noe å hente på elektronikksiden også som å sjekke vekt på servoer uten å gå ned på kvalitet ,synes de bare har blitt tyngre med årene og det er mange av dem i et stort bensinfly på denne størrelsen.. Når det gjelder power reg så har jeg brukt Smart fly, lette å driftsikre. KS sine Cannistere er utrolig lette..Ellers er det som er nevnt å bytte ut deler med Carbon da , vingerør,understell ,eventuelt støpe karbonvev selv til erstattning for tjukk tung finer . Kevlarvaier er lettere enn stålvaier, er nok en del å hente her hvis det er noen meter. Bruke minst mulig lim og rett limtype ...Det var det jeg kom på i farta.

                    Nydelig maskin den der ja ..
                    Øyvind

                    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Litespeed View Post
                      Sett i en DA 85 så sparer du 400 gr(bare forslag)kontra 3w85 ,er vel noe å hente på elektronikksiden også som å sjekke vekt på servoer uten å gå ned på kvalitet ,synes de bare har blitt tyngre med årene og det er mange av dem i et stort bensinfly på denne størrelsen.. Når det gjelder power reg så har jeg brukt Smart fly, lette å driftsikre. KS sine Cannistere er utrolig lette..Ellers er det som er nevnt å bytte ut deler med Carbon da , vingerør,understell ,eventuelt støpe karbonvev selv til erstattning for tjukk tung finer . Kevlarvaier er lettere enn stålvaier, er nok en del å hente her hvis det er noen meter. Bruke minst mulig lim og rett limtype ...Det var det jeg kom på i farta.

                      Nydelig maskin den der ja ..
                      Vil ikke bruke den DA 85, den vibrerer langt mere enn 3w sin og er dessuten en del slappere enn 3w. de har blitt testet opp mot hverandre en del i USA som jeg har lest på nett bare. Må være første gang jeg leser om at mesteparten av amerikanerne er mer begeistret for 3w enn DA.
                      3w 85 XI CS TS sin er også oppgitt til 10,8 hk mens DA 85 sin er 8,5 hk så motor valget er enkelt for min del.
                      Hvor får man tak i kevlar tråd som passer til dette?

                      Har også opplevd stor effekt forskjell mellom DA 100 og 3w 106 i 2 helt identiske fly med tilnærmet lik vekt, begge motorene var innkjørt og vel så det men man kunne tydelig se at modellen med 3w i akselerte markant raskere enn den med DA ut av hover.

                      Mvh OJ
                      Last edited by Olavjoergensen; 29-12-09, 21:56.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Eagle View Post
                        Vekt reduksjon er veldig vanskelig. Det ser jeg når jeg bygger min store modell nå, samt fra andre prosjekter der jeg har prøvd å lette ferdigbygde modeller. Man tror man har fjernet mye vekt når man ser haugen med balsa og finer som ligger på bordet, men så var det "bare" 200 gram. Det opplevde jeg nå i høst da jeg begynnte å slanke 40% Yak'n min. Den har jeg nå klart å slanke 600 gram, og de tyngste delene er ikke begynnt på ennå. Som sagt tidligere så er halen ett sted man bør prøve å slanke, ser at mange må legge utstyr fremme i motorboksen pga tung hale. Og motorboksen er som regel unødvendig tung. Før jeg begynnte med balsamodeller, drev jeg og pønsket på å få lettet c-arf modellene jeg hadde. Eneste som kunne gjøres var å sage ut store lette hull i motorboksen, samt å gå for lett utstyr.

                        Så på min 40% Yak, har det vært følgende:
                        3W 200cc, med noen tunge canistere fra Tsjekkia, beregnet for ZDZ. Rustfrie bend med 2mm godstykkelse.
                        10 stk 15 kg's servoer, standard vekt, ca 55 gram. 1 stk Seiko PS 050, denne veier 300 gram, pluss ett 11.1v lipo som veier 170 gram. 2 stk 3300 mah 4 cellers Nimh batterier til tenning, usikker på vekta, kanskje 200 gram hver. 2 stk Zippy K 7.4 v 4300mah lipo batterier. Disse veier 225 gram hver. Powerbox 4024 Champion. Turboregulator.
                        Alu vingerør, stabrør og understell. Alt i alt,ca 24 kg.

                        Vektreduksjon i cockpit ramme, samt buken rundt understellet og i eksoskammer, 600 gram.
                        Så skal motorboksen åpnes slik at den blir bare en firkanta ramme ala den jeg bygger i store Yak'n. Håper å kvitte meg med 200 gram der.
                        Vektreduksjon i halen, rundt siderors finnen, der er det i dag massiv balsa. Dette blir erstattet med 1.5mm balsaplater. Kanskje 50 gram reduksjon.
                        Så blir det satt inn 8 stk Hitec servoer ala 7950HV, 2 i hver vinge og en på hvert høyderor,og 2 på sideror, montert i halen pull push. Da har jeg fått vekk ca 600 gram av det opprinnlige servo oppsettet. Powerboxen og regulatoren ryker ut. 200 gram. Begge tennigsbatteria ryker ut, ca 400 gram.

                        Setter inn en HK regulator, denne veier 34 gram.
                        Nye tunedpipes, sparer ca 200 gram pr pipe contra canistere.
                        Alu bend, sparer 75 gram pr bend.
                        Carbon vingerør stab rør og understell, sparer halvparten av vekta contra alu. I tillegg var det 2 kg betrekning på flyet. Håper å trekke om, med mindre vekt der også. La oss si 500 gram spart der, minimum.

                        Summering: ca 20 kg flyklar, med ei reduksjon på 4 kg. I tillegg setter jeg inn en 3W 200 CS TS, denne har 12-14 % mer effekt enn standard motoren som stod i med samme vekt, og tunedpipes gir også mere trykk, så dette burde merkes i vertikalen. 4 kg mindre å slepe på, og over 2 hk mer i snuten. Ahhhhhhhhhhhh
                        Det er som du sier at dette ikke er lett. Mye balsa som er fjernet som ligger foran seg på bordet veier ikke all verden! Jeg tror man må være ekstra nøye med valg av materialer og tenke på å bruke lette men samtidig sterke nok løsninger hele veien. Og i tilleg droppe powerboks og en hel haug tunge batterier, bruke lette potter og bend med enkle og lette innfestinger til potta. Kommer nok et stykke på vei bare med dette

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Må si at 3W virkelig har kommet på banen igjen når det gjelder motorer .

                          Kevlar tråd er brukt til sying av seilet på moderne havseilere og på dagens moderne Hangglidere . Tråden er det eneste som duger for å holde disse Mylarvevde seilene isammen under alt av belastninger .

                          Fåes i butikker som har godt uvalg i fiskeutstyr. Vil tro at seilmakere har den også.. ;.)
                          Øyvind

                          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Litespeed View Post
                            Må si at 3W virkelig har kommet på banen igjen når det gjelder motorer .

                            Kevlar tråd er brukt til sying av seilet på moderne havseilere og på dagens moderne Hangglidere . Tråden er det eneste som duger for å holde disse Mylarvevde seilene isammen under alt av belastninger .

                            Fåes i butikker som har godt uvalg i fiskeutstyr. Vil tro at seilmakere har den også.. ;.)
                            Ok, da skal jeg helt sikkert få skaffet det. Har ikke målt hvor mye wire det er på modellen men tipper på ca 5 meter totalt.

                            Mvh OJ
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har hatt en 3W 85 Xi CS, med KS 1080 Tuned Pipe, og den motoren dro en 28x10 propell opp i 6600 omd/min, i løpet av de 5 første minuttene jeg fyrte den. Så valget burde være enkelt
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X