Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME Quad Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Maiden

    Her er et lite sammendrag av maiden flight. Kameraet var som sagt alt for langt unna. Quaden var også ikke riktig kalibrert(altså ikke 100% i vater før jeg startet).

    Comment


    • #17
      Grattis med maiden! så bra ut det der
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #18
        Kamera mount

        Kamera mount/stativ med nick/tilt kompensasjon

        Da har jeg fått montert på ett kamera mount/stativ til quaden. Den har jeg hentet fra en sigma q4 ramme som jeg hadde liggende. Som overgang mellom kamerastativ og quad, brukte jeg rett og slett en trebit. Enkel prosess der jeg skrudde kamerastativet til trebiten, for så å skru hele pakka fast til undersiden av quaden.

        Click image for larger version

Name:	DSC00402.jpg
Views:	1
Size:	102.6 KB
ID:	570428Click image for larger version

Name:	DSC00401.jpg
Views:	1
Size:	112.9 KB
ID:	570429

        Så brukte jeg en servo forlenger kabel og koblet denne til servoporten på kortet som har nick/tilt kompensasjon. Har du ikke bruk for kompensasjonen kan du selvfølgelig bruke en annen port. Vær obs på hvilken side jordinga skal være på.
        Click image for larger version

Name:	FC_ME_Connections.gif
Views:	2
Size:	72.1 KB
ID:	570430

        Så var det programmerings fasen. Først og fremst måtte jeg velge hvilken kanal på radioen jeg ville ha tilt kontrollen på. I mitt tilfelle er "knotten" på kanal 6. Jeg gikk inn i "channels" menyen i mktools og bevegde knotten for å verifisere at den stod faktisk på kanal 6. Siden poti1 kanal 5 er satt opp til altitude hold/ vario så valgte jeg å bruke poti2 som kamera tilt kontroll - så utifra det linket jeg den opp til kanal 6
        Click image for larger version

Name:	DSC00408.jpg
Views:	1
Size:	48.7 KB
ID:	570431Click image for larger version

Name:	quadcm2.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	570432

        Så er det en siste sak man må gjøre. Man må linke "poti2" opp mot kamera kontrollsystemet. For å gjøre dette så gikk jeg inn i "camera" i mktools. Satt "servocontrol" under "nick" til poti2.
        Click image for larger version

Name:	quadcm.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	570433

        Da er alt klart. For at man skal få kontroll på herligheten så må følgende gjøres etter oppstart av quaden.
        Kjør kalibreringsrutinen ved å sette throttle i full gass+venstre. Da bør alt fungere. Hvis den kompanserer i motsatt retninh, så kan man reversere dette i mktools "camera"

        Comment


        • #19
          Originally posted by spewster View Post
          Grattis med maiden! så bra ut det der
          Takk for det, litt tweaking gjenstår men

          Comment


          • #20
            hei

            Jeg synest fremdeles det var noe som manglet i forhold til forklaring angående gyrokalibrering osv, så jeg bestemte meg for å høre på en av trådene på rcgroups.com, slik at jeg kunne få en form for bekreftelse. Her er et utdrag:


            I have placed the quad 100% level, and done the upper-left part, then the upper-right part to save to eeprom.

            Now, here's the question.. How do i get the calibrationdata from the eeprom when im out in the field(which is not 100% level).

            Robin
            ---------------------------------------------
            Hi Robin,

            The upper right calibration is for the accelerometers, which are referenced to gravity. That's the only cal that needs to be done with the copter perfectly level, and it only has to be done once, because the values are saved. Basically, you're teaching the copter what "level" is, and unless you make some change to your frame, or perhaps have a bad crash, you won't have to do this again.

            The upper left cal is to save a reference for the gyros. They sense the rate of motion, and aren't linked to gravity, which means the copter only has to be motionless, not level. I believe these are saved as well, but you really should do this before every flight.

            Cheers,
            Rusty

            Comment


            • #21
              I går fikk jeg testet quaden med ett gammelt nikon coolpix p2 jeg hadde liggende. Været den dagen var lett overskyet/tildels sol; vind syd, ca 5m/s med endel gust.

              Jeg tok det rolig, og gjorde totalt 6x 3min flights. Kun opp og ned, for å bli bedre kjent med hvordan quaden takler vinden og hvordan videoen ble.



              Inntrykket etter å ha sett videoene.

              Ikke så veldig positivt i første omgang, men jeg vet omtrent hva som må til for å få stabil video.

              Først og fremst må jeg ha et mere solid kameramount. Det jeg satte på var altfor vinglete i at når systemet gjorde tilt kompensasjon så ville mountet begynne å gynge frem og tilbake(iallefall på dry test på bakken). Med vind i tillegg så hjalp ikke det heller for å si det sånn. Opphenget på mountet er rett og slett for dårlig.
              For det andre så trengs det enten omprogrammering av PID verdiene. Ved descend(når man mister høyde) så får quaden overkompensasjonsproblemer. I høyde, så hadde jeg problemer med å komme nedover. Jeg gav litt mindre gass, men quaden overkompenserte pga vinden også og begynte så smått å klatre. Omtrent ut av synsvidde(fikk ikke det på film desverre), da var det bare å være mere bestemt på gassen, så fikk jeg den trygt ned. En annen mulighet jeg også har, er å gå over til 10" propeller og 4s batteri.
              Ikke balanserte propeller. Dette gir "sleng" på motoren, som igjen skaper vibrasjoner (og mindre levetid på motor).

              Får se hva jeg får til etterhvert

              Comment


              • #22
                Over til 10" propeller

                Som jeg sikkert har nevnt tidligere, så har jeg ikke vært noe særlig fornøyd med hvordan quaden har oppført seg i vind og descend. Det har jeg igrunn god grunn til å være også:

                Utdrag:
                "The WQF testing (see here: Test Fixture Evaluates Motors/Props/ESCs for Quadcopter Performance - RC Groups) shows how quickly the prop responds to a "step" function change. Delays in response as indicated by a lower WQF means poorer stability compared to props with higher WQF.

                In addition, the larger props would require a lower (not higher) speed to hover the same amount of weight. So once again, the stability will be lower.

                Of course if you have a motor large enough to have good torque with a heavier prop, then the WQF can be high enough to provide good performance. The Turnigy 2217-20 does not have enough torque to do well with the 1238 props."

                Med dette, så har jeg nå montert 10x4.7 apc propeller. For å få tilnærmet samme thrust, så kommer jeg til å gå over til 14.8v batterier.

                Jeg har også valgt å bytte om PID innstillingene
                Click image for larger version

Name:	MKparameterTable2.jpg
Views:	1
Size:	87.5 KB
ID:	570534

                Håper med dette at jeg får en mye mere stabil quad når det blåser, og ved descend.

                Oppdaterte programvaren på flightctrl kortet til 0.80. Måtte reconfigurere alt, men heldigvis hadde jeg skrevet ned det meste. En liten vekker, var at jeg måtte konfigurere kanalene om igjen, dvs throttle var satt på en annen kanal!
                En annen merkelig ting har skjedd, power on/off switchen har slutta å funka. Kun "on" når jeg klikker på bryteren. Har satt den i permanent "on" posisjon itilfelle switchen skulle finne på å fungere igjen i flight, så hadde det vært trist om den stod i "off" posisjon

                Gjorde litt modding på kamerafeste også, vet ikke om det kommer til å få noe effekt i forhold til vibrasjoner, men satser på at det blir en tanke bedre enn det det var. Hjelper nok også med 10" propellene også

                Fjernet også den blå krympeplasten på bakre akse. Hadde ikke noe effekt å ha den der rett og slett.

                Click image for larger version

Name:	DSC00409.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	570536
                Attached Files
                Last edited by robin4; 01-08-10, 19:55.

                Comment


                • #23
                  Nye batterier

                  Siden jeg da har gått over til 4s batterier, så trengtes det noen nye siden jeg hadde kun 2 gamle batterier på 2200mah 20c og 25c. Disse gir kun en flytid på ca 5 - 6 min avhengig av hvor mye last man har med seg.

                  Ettersom C ratingen er så lav, så gir dette piping fra buzzeren på quaden ved fullt gass pådrag. (tror jeg iallefall )

                  Da ble beslutningen å kjøpe inn 2 stk 4s 4500mah 25-50c Turnigy batterier med den nye "nano-tech" teknologien.

                  Click image for larger version

Name:	DSC00474.jpg
Views:	1
Size:	64.8 KB
ID:	570690

                  Disse burde gi litt mere krutt vil jeg tro, samtidig som flytiden vil bli noe lenger enn med 2200mah batteriene.

                  Anslagsvis 12min uten payload - ca 1600gr

                  Comment


                  • #24
                    Du sparer ikke akkurat på vekta - husk at desto tyngre du gjør MK'en desto mer må motorene jobbe med dertil høyere strømforbruk og mindre flytid....

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Du sparer ikke akkurat på vekta - husk at desto tyngre du gjør MK'en desto mer må motorene jobbe med dertil høyere strømforbruk og mindre flytid....
                      Ja, det er jeg godt klar over Batteriet kun i seg selv veier 450gr. Omtrent det samme som 3s 5000mah batteriet jeg brukte med 12" propellene.

                      Jeg har også 1x 4s 5000mah 25c Turnigy batteri til salgs, ettersom dimensjonene på dette var for stort for min ramme pga "lastebærer armer". Kr. 300 + frakt - PM

                      --------------------------

                      Når jeg har fått alt krimskrams og fått montert alt, antar jeg at vekten kommer opp i 2,2kg AUW.

                      Antar å ha en flytid på 8min auw

                      Kommer med mere info ang "krimskrams"

                      Comment


                      • #26
                        Nytt kamera

                        Jeg har gått til innkjøp av ett nytt kamera. Valget ble

                        Canon HF S100

                        Click image for larger version

Name:	Canon LEGRIA HF S100 camcorder.jpg
Views:	1
Size:	40.8 KB
ID:	570691

                        Canon LEGRIA HF S100 - Video Cameras

                        ------------------------
                        HF S100 tar opp video i full HD-kvalitet på SDHC-minnekort, ideelt til deling av opptak. En rekke avanserte funksjoner kombinert med en 8,0 megapiksel CMOS-sensor og DIGIC DV III gir suveren bildekvalitet.
                        Egenskaper

                        * 8,0 megapikslers Canon HD-kamerasystem
                        * Opptak på SDHC-minnekort
                        * Instant AF og Super Range optisk bildestabilisator
                        * Manuell kontroll
                        * Videoklipp, Ansiktsgjenkjenning og Pre REC-funksjon
                        * x.v.Color og 25p
                        * 8 megapikslers stillbilder
                        * Overlegen lyd
                        * Mini avansert tilbehørssko
                        * Redigeringsprogram
                        ---------------------------

                        Den kan også ta bilder samtidig som den tar opp. En annen kjekk feature, er at den har video ut. Altså fpv vennlig

                        Samples:



                        Last edited by robin4; 11-08-10, 18:14.

                        Comment


                        • #27
                          Kamera mount

                          Jeg har som sagt en lcc-shop.de ramme, så en enklest(dyrest vel å merke!) mulig løsning til å få fraktet kameraet rundt er å skaffe seg ett kamera mount fra samme produsent.

                          Kvalitetsmessig så ser den helt rå ut. Forhåpentligvis blir det verdt pengene og bryet.

                          Det er universal kamera mount, som kan ta opptil 1,2kg - maks kamera dimensjon: 14cm bred og 9 cm høy(9,5cm er faktisk mulig pga fleksibilitet.)

                          Click image for larger version

Name:	P1030142_Bildgröße ändern.jpg
Views:	1
Size:	71.7 KB
ID:	570692

                          Click image for larger version

Name:	P1030146_Bildgröße ändern.jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	570693

                          Click image for larger version

Name:	P1030144_Bildgröße ändern.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	570694

                          Sample av kameramount fra lcc-shop
                          Last edited by robin4; 11-08-10, 18:25.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by robin4 View Post
                            Jeg har som sagt en lcc-shop.de ramme, så en enklest(dyrest vel å merke!) mulig løsning til å få fraktet kameraet rundt er å skaffe seg ett kamera mount fra samme produsent.

                            Kvalitetsmessig så ser den helt rå ut. Forhåpentligvis blir det verdt pengene og bryet.

                            Det er universal kamera mount, som kan ta opptil 1,2kg - maks kamera dimensjon: 14cm bred og 9 cm høy(9,5cm er faktisk mulig pga fleksibilitet.)
                            Hvor mye veier dette stativet?
                            // Trond Dalsveen
                            IT mann og selverklært GEEK!

                            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                            Tråder:
                            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by TinyD View Post
                              Hvor mye veier dette stativet?
                              Jeg har ikke mottatt det enda, er 1-2 ukers monteringstid før den blir sendt ut.

                              Jeg har ikke spurt han, men jeg antar at det ligger på ett sted rundt 200-250gr.

                              Er man på utkikk etter kameramount så fant jeg noen rimeligere alternativ som er laget for mk

                              404 Not Found ------ Webshopen er på 403 Forbidden

                              http://shop.quadrocopter.us/Camera-M...bals_c_15.html

                              Comment


                              • #30
                                Dette stativet har jeg sett litt på, så fort det blir hexa/octo oppgradering på meg...
                                http://shop.quadrocopter.us/-Hexakop...mbal_p_78.html

                                Sånn med litt tid... så også på Photoship One sine sider at de utvikler en tilsvarende for Quad, denne skulle bli tilgjengelig i september, så... mulig det blir den først :P
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X