Announcement

Collapse
No announcement yet.

ModelTech Calypso 60 er klar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ModelTech Calypso 60 er klar!

    Holder været til over påske, så blir det liv i OS'n

    Sjekk bilder her:
    RCU Forums

    MVH

    Jon
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Ser at du har fast understell med hjulkåper, min modeltech Hanno Pretner Calypso har retracts. Er understellet eget påfunn?
    Stilig betrekning (misunnelig, kan ikke trekke med slik kvalitet selv).
    Venter på raport fra første flytur (min er ennå ikke ferdig, har brukt mange år på å ta fremm esken)
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Fløy igår, og jeg er mektig imponert. Husk at dette flyet er et design fra 1983! Det fløy vanvittig bra. Jeg har hatt mange patternfly av tilsvarende type gjennom årene, men dette er i en klasse for seg. Det går rett til værs med APC 12x9, roller helt rett og er gir ekstremt bra respons på stikka selv om det føles kattemykt som en svær cub! Gikk igjennom Nordic programmet på 2. tur, og det er som skapt for slike manøvre. Utvendig loop gikk med halvt nedror.

      Landingshastigheten var litt i høyeste laget men det er en vanesak. Har du retract, så sett på bremser, da blir det nok bra. Jeg brukte Aviomodelli's glassfiberunderstell (modellhobby, Oslo) på egenkonstruert kloss under vingen, stripa jeg flyr på er altfor liten og humpete til å bruke retract.

      Motoren gikk som ei klokke, tre tanker er vel knapt nok innkjørt, så jeg forventer meg mye mer etterhvert som jeg kan tyne mer ut av den. Gummifester fra Kavan (Norweigan Modellers, ca 60,- for 4 stk) og OS dempet potte (400,- for 60-size) gjorde at den bråker mindre enn en liten firetakter.

      Betrekning er vanlig monokote, slett ikke vanskelig, men takk for komplimentet Det tok litt tid, men jeg hermet etter Pilot Seduction 1400. Det sparer meg for alt tankearbeid, så det er bare å måle opp å skjære ut med skalpell. Det tar ikke så lang tid som man tror. Sjakkrutene er bare skåret ut 5 om gangen med en plywood-mal.

      Gjør ferdig flyet ditt så fort du kan- Hanno visste hva han gjorde når han designet dette flyet!!! Anbefales på det varmeste. En klassiker som aldri dør

      MVH

      Jon
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Gratulerer med fløyet prosjekt.
        Hvilken motor har du i nesa? Har selv en sånn som jeg bygde ferdig for 12 år siden, men den er IKKE fløyet ennå. Bygde dessverre min med retracts, har fått tips av en i klubben min om å sette på fast understell slik du har gjort.
        Har selv klargjort for OS61SF med pipe på min sin... får vel ta den med sørover når jeg er nordafor i sommer.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          OS 61 FX, gummioppheng og sånn standard OS dempa potte

          MVH

          Jon
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Takk for svaret
            Nu begynner æ å få lyst å få flyet sendt sørover snarest.
            Min Calypso er trukket i kamuflasjemønster med neonfarger, skal vises. Men er enig i at din var svært elegant og strøken!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Har nå selv en Calypso i bestilling, skal vist være en av de siste ubygde på kloden

              Kommer på 1620,- inkl. alt. Det er godt å være norsk å handle i Danmark...

              Comment


              • #8
                Jeg er IKKE misunnelig på Klaus..... Skal du selge den?????

                Jon Wold: har du differensiert balanserorsutslagene på din???? Min er fløyet nu den også Finfin kjerre!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Heisann!

                  Jeg har en slik Calypso selv som har ligget på loftet i 6 år. Tok den ned i fjor og satte den istand. Det er helt utrolig hvor fint og rett denne modellen flyr. Min er trukket med Oracover i orginalfargene og har bare en OS 60 FP i snuten. Men merkelig nok så går denne modellen vertikalt med en 12x6 APC med denne late motoren. HELT TOPP Jeg bygde min med mekanisk retract og dette funker helt fint. Jeg brukte luftbremsene på hjulleggene og det er som å dra i håndbrekket når jeg tar ut hjulene. Helt topp modell som skal flys mye mer fremover
                  Mine Modeller:
                  Dynaflite Spitfire - 40 size
                  Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
                  Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
                  Calypso 60
                  Corsair, dogfigth size
                  Great planes piper cub (Treferdig)
                  DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
                  Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
                  Pilot Seduction 25 (Treferdig)
                  Pilot Cap 10 (Treferdig)
                  Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
                  Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
                  + noen til

                  Comment


                  • #10
                    Er selv på jakt etter ett pattern fly, og jeg har en OS .61 FP så det passer meg perfekt!
                    Vet noen hvor jeg kan få tak i ett slikt fly? Jeg skal begynne å fly Nordic til Neste sesong (håper jeg) men jeg trenger ett fly som er i stand til å fly programmet, er Calypso en maskin du annbefaler fremfor andre maskiner til samme pris?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Til samme pris?? Fins ikke å få som kit lenger, da må du handle brukt om noen finner på å selge ei sånn fin kjerre. JEG selger ikke min, skal bare få ut retracta og på med fast understell.

                      Lest: (MFN) ModellflyNytt.no ??

                      Hva med en .40-modell for mengde-trening? Jeg flyr med en liten og pen acro-sak (Ouya) fra 500 - Internal server error. for tida. 1500,- for en ARF for .40-motor. Fungerer bra selv om jeg har satt meg som mål å få den bedre enn bra. Om jeg lykkes vil komme fram i et review som kommer snart.... OS40FX er motor i massevis i den.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Joda jeg har lest artikkelen, men det var for "lenge" siden (før det var aktuelt med slikt fly til meg hvertfall)

                        På ett annet topic sa du at Ouya ikke ville like vekten av min .61 så skal jeg først kjøpe fly OG motor så blir det over .60 size.
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Hensikten med å anbefale ei mindre kjerre til å starte opp med acro-trening er:
                          Den koster ikke allverden og skal tross alt brukes en masse timer til trening trening trening.
                          Den bruker så lite fuel at drivstoffbudsjettet ikke tar helt av.

                          Å kjøpe f.eks en Onyx med 1.60-motor i for å starte opp acro-karrieren er litt vel mye overkill, både fly/motor/pipe/servo-budsjettet blir tøft i tillegg til at det fort går ei heil kanne fuel pr. helg hvis man står på.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo

                            Å kjøpe f.eks en Onyx med 1.60-motor i for å starte opp acro-karrieren er litt vel mye overkill, både fly/motor/pipe/servo-budsjettet blir tøft i tillegg til at det fort går ei heil kanne fuel pr. helg hvis man står på.
                            Det er sant!!....men til å være ARF så flyr den jo også berre sååååå lekkert med en OS 160 i nesa!! Og mye bedre enn disse mindre kjerrene som f.eks. Swallow 90. Ikke er'n så tørst heller.

                            Ska man verra kar så ska man verra kar

                            Odd
                            Odd Sundet
                            http://www.imacnorge.no

                            Comment


                            • #15
                              Godt å vite Supra25 Får vel få min på vingene snarest....
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X