Announcement

Collapse
No announcement yet.

DA 50 innkjøring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DA 50 innkjøring

    Er det noen som kan tipse litt om bensintyper og oljeblanding som er tilgjengelige her til lands? Både for innkjøringsdelen og vanlig bruk.

    Er miljøbensin et alternativ?

    mvh
    Ola
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org

  • #2
    Bruk miljøbensin, nærmere bestemt Aspen hvis du får kjøpt det lokalt. Den er også billigere enn det som selges på bensinstasjon. Aspen får du bl.a. tak i på Felleskjøpet (mener jeg å tro) og steder hvor de selger gressklipper o.l. Den er ferdig blanda med oljenivået du skal ha, 50:1. I USA så bruker noen 32:1 den første tida i innkjøringsprosessen, men Aspen funker fint fra starten.
    Mejzlik 23x8 er blant de propellene som DA anbefaler til innkjøring på denne motoren. Ulempen er at den vil støye noe mer enn f.eks. en Engel 22x10, eller Mejzlik 21x11.5N (som også DA anbefaler forøvrig). Ikke lean motor'n maks fra starten av. Mest sannsynlig har du krefter nok og da gjør det ikke noe om den går litt rik (si 2-400 rpm fra peak).

    Hva slags fly skal den i?

    ps..husk å balansere propellen før bruk!!!!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Aspen miljøbensin har jeg masse av dersom kantklippern vil dele litt.
      Og det tror jeg bestemt den vil

      Den skal inn i en Wildhare Extra Special. Har en Menz 22X10 til å begynne med... Skal borre litt og balansere i kveld ja.

      Er helt fersk når det gjelder bensin.

      mvh
      Ola
      Ola
      Elverum Flyklubb Modell
      www.efkm.org

      Comment


      • #4
        Jeg har hørt fra bensinmotoreiere (ZDZ-freaks) at miljøbensinen gir slappere motor/mindre guffe. Men dette er tredjehånds informasjon fra en som helst flyr uten motor!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ta en tur til Maarud i helga, Joo, så kan du se om det der stemmer..
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Har forøvrig kjennt på kjerra til Odd og er ikke mye å skryte av, bortsett fra at den trekker en 70 kg Rottweiler i lufta for en heisatur !
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

            Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

            Comment


            • #7

              Detta var saker gett!


              En stakker som aldri har svinga no mer enn 90 firetakt før hadde virkelig den store skjelven da dette beistet skulle fyres opp første gang.

              Hadde ikke noen rottweiler å måle på jeg da, men nabokatta forsvant over alle hauger.
              Huff så leit
              Ola
              Elverum Flyklubb Modell
              www.efkm.org

              Comment


              • #8
                hehe...krefter ute og går her, ja.

                Et par ting..kanskje du alt har dekka disse basene, men better safe then sorry, right?

                - Start aldri en slik motor uten holdehjelp!! Tau kan til nød brukes, men husk at det ikke er et dødt materiale.. Disse motorene har en drakraft på over 10 kg og vil lugge bra i knokehåra på handa!!

                - Stå aldri...aaaaldriiiii!! foran motor/fly etter at den er starta. Start motor, gå bak det og så rus. Sørg også for at det ikke er folk foran, samt folk i propell-linja. Skal du være litt omtenksom også så ta en titt bak deg før du åpner spjelet..

                - Husk å la motor varme seg opp i minst 20 sek før du begynner å ruse

                - Aldri start fly uten vingene montert (med mindre du ønsker å potensielt riste istykker noe..)

                - Hvis du ikke har det: kjøp og installer en killswitch, gjerne optisk!!! Du må ha en bankers måte å kutte motoren på hvis noe skulle skje. Kutt med throttlespjell er ikke å anbefale som eneste kuttmulighet. Har du servo på choke'n også så vil det være en akseptabel backup.

                Var vel det jeg kommer over i farta. Ikke meninga å være belærende, men ville nevne et par ting siden du ikke har holdt på med så store motorer før.

                Mulig jeg legger turen opp til Rena igjen neste helg, og da må du være med å fly i så fall!
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Flyet er ikke ferdig montert enda. Mangler en sending fra uniten jeg håper kommer i morgen. Kjører derfor motoren i benk nå. Og benken er festet til terassegulvet.

                  Hehe, det er gode regler du nevner og de praktiserer vi jo alltid uansett motorstørrelse ikke sant?
                  Størrelsen på de greiene her gjør ihvertfall at du ikke glemmer disse så lett.

                  Har tenkt å bruke choke servo. Er den noen grei måte å forlenge den choke armen på? Kanskje en tanke med killsvitsj i tillegg...

                  Hvordan fester du canister'n inne i kroppen? Jeg har tenkt å lage silikonputer den hviler på samt som mothold i bakkant. Sølvloddinga mi var bra, men det dumme fleksirøret lekker litt.

                  Til uka er det høstferie i teigen her så det blir ikke noe "gasser" flyging før etter den. Men denne helga blir det ihvertfall flyging på modellflystripa.

                  Maiden blir uansett lagt til hovedstripa på Starmoen. Greitt med noen hundre meter "hit og dit" første turen. Kan heller lande på modellstripa ved siden av dersom jeg føler for det.

                  Elverum er forøvrig et trivelig sted å fly også.
                  Ola
                  Elverum Flyklubb Modell
                  www.efkm.org

                  Comment


                  • #10
                    ok...dette bare MÅ jeg si: Greit at du starter motor'n for å se at'n går, men IKKE driv med innkjøring i benk. Innkjøring gjør du i lufta. I benk/på bakken så blir det for dårlig kjøling. Har ikke noe for seg å drive med bakkekjøring av disse motorene.

                    Originally posted by Ola
                    Hvordan fester du canister'n inne i kroppen?
                    Send meg en mail så skal jeg sende det bilder fra 2,6m Extra'n min. Du kan lage en tilsvarende løsning for en enkel potte.
                    Tips til choke oppsett kan du også få. Må bare bli minna på det!

                    Elverum er forøvrig et trivelig sted å fly også.
                    tja...tar gjerne en tur dit også jeg hvis det kommer en invitasjon og det passer med timeplanen!
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Sølvloddinga mi var bra, men det dumme fleksirøret lekker litt.
                      Sølvlodding, messinglodding på eksspotte anbefales ikke da loddingen vil krystalliseres av vibrasjon og siden få sprekker og knekke av. Det beste er det å sveise med mig sveis med 0.4-0.5 mm tråd. Overflødig sveis slipes av for vekt og utseendets skyld.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Som en videre kommentar på dette med bend kan jeg fortelle at det er en kar i Canada, Carl Muller, som lager custom bend for en slikk og ingenting. Ca $50 ferdig tilsendt, laget etter mål og helt rått håndverk. Jeg bestilte 3 stykk fra han i fjor. Jeg har mailadressa hans et sted hvis det er interessant.
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

                        Comment


                        • #13
                          Ja, hadde bare døgnet hatt flere timer og ukene (spesielt helgene) hatt 5-6 dager til hadde jeg sikkert sjarka til Maarud og sett på tingene Supra. Men nå er det seilfly-slep som er på timeplanen i helga med hangflyging på ettermiddagene. Hadde vi vært mer innkjørt på slepeflyet hadde det sikkert blitt en demo der oppe.

                          Som jeg sa så er det tredjehånds info når det gjelder miljøbensin. Selv om vi har bensinmotor i TUG`en regner jeg meg som blank når det gjelder bensindrikkere. Choke, flikke, slå til det hoster... av med choke og slå... fly!

                          Hvis man kjøper ferdigblanda miljøbensin, er det en spesielt oljetype man bør blande inn for å ha mer olje i innkjøringsperioden?
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Motorboy
                            Sølvlodding, messinglodding på eksspotte anbefales ikke da loddingen vil krystalliseres av vibrasjon og siden få sprekker og knekke av. Det beste er det å sveise med mig sveis med 0.4-0.5 mm tråd. Overflødig sveis slipes av for vekt og utseendets skyld.

                            Jens Eirik
                            Men for vanlige hobbybrukere uten tilgang til mig sveis, så holder sølvloddingen vanligvis minst like lenge som modellen.
                            Sørg også for at det er et fleksibelt ledd i eksosopplegget, slik at vibrasjoner fra motoren tas opp, og ikke forplanter seg gjennom hele systemet.

                            Originally posted by joo
                            Choke, flikke, slå til det hoster... av med choke og slå... fly!

                            Hvis man kjøper ferdigblanda miljøbensin, er det en spesielt oljetype man bør blande inn for å ha mer olje i innkjøringsperioden?
                            Ikke så brutal....
                            Choke på, sveiv rundt til det er mye bensin i forgasseren, eller motoren tenner. Choke av, start.
                            Husk at hvis motoren ikke starter, så blir restblandingen i sylinderen raskt så mager at når den først tenner så brenner blandingen så raskt at motoren slår tibake (over dine fingre).

                            Derfor, hvis motoren ikke starter, rykk tilbake til "Choke på"

                            Bruk helsyntetisk 2-takts olje av god (dyr) kvalitet.
                            Motorsykkelbutikker er stedet å shoppe sånt noe, Yamaha har en olje som heter Bel Ray MC H1R.

                            Comment


                            • #15
                              Hvis man bruker Aspen så kjøp Aspen 4-t eller Aspen Racing. Dette er ublandet bensin så man kan kjøpe den oljen man selv bruker, som selvfølgelig er av bedre kvalitet.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X