Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skulle bare ha en kanne fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skulle bare ha en kanne fuel

    Så gjorde jeg det igjen . Skulle ønske man kunne bestille fuel i posten også. for da hadde man sluppet disse "dyre" turene på modellsjappa. Slengte meg på bussen til trondheim og skulle bare ha en kanne fuel. Billig var den ikke, ca 2200kr for 4L Kanskje det var noe av det andre den hyggelige dama bak disken puttet nedi posen som gjorde utslaget.

    Klarte å styre meg så det ikke ble med noe fly hjem men en del annet.

    swallow advanse lader og ett lipo batteri. BBP 11.1V 1350mah (10c) Hvordan bør jeg lade dette de første gangene?

    Starter med 2 7.2V batteri, Så nå er det slutt på banning, kuttede fingre og blodige modeller. kjekt å slippe å ha med et ekstra 12V batteri på stripa, i hvertfall når jeg ofte tar flyet på ryggen og kjører moped

    Også måtte jo selvfølgelig den hyggelige damen informere meg om at det står en kasse ved døra med halv pris på div propeller/spinnere/motorbukker/tanker etc. så jeg måtte jo ta med en næva derfra også.

    Den samlede prisen ble som sagt på 2200kr og det var jo veldig bra når man ser hva jeg fikk med hjem.

    Tilbake til lipo batteriet bør jeg lade det ut med laderen før jeg lader det første gangen og evt hvor stor lade strøm bør jeg starte med.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Søk på BBP batterier her på forumet. Det du spør om er svar på der så vidt jeg kan huske, har ikke til til å finne det igjen selv...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Sitat fra joo i nevnte tråd: (MFN) ModellflyNytt.no
      Max 1C = max 1,6A... Enkelt og greit.

      Tilleggsanbefalinger på nye batterier:

      - Første ladingen gjør du ved 0,25C (400mA), lad ut med lav strøm.
      - Andre ladingen gjør du på 0,5C (800mA9, lad ut med forsiktig strøm.
      - Tredje ladingen gjør du ved 0,75C (1200mA), lad ut med moderat strøm.
      - Fjerde ladingen gjør du ved 1C og nu kan du belaste med spec.

      Innkjøring av LiPo er enda viktigere i dag enn for to år siden.
      Sannsynligvis kan du ikke gjøre de første utladningene i flyet hvis det ikke har mer enn nok power til å fly på kvart gass. Hvis du likevel flyr allerede etter første lading så fly rolig 3-4 minutter, lande og la batteriet hvile et kvarter, fly en rolig tur igjen og ta en ny pause osv. Til batteriet nærmer seg tomt.
      Oppgitte specs fra produsenter er ikke der for å ødelegge hobbyen din, de er der for å sikre deg mest mulig valuta for investeringene i batterier.

      VM igjenn:
      P.s. Joo sine mah tall er fra ett 1600mAh batteri så dine tall blir:
      1C = 1350 mAh
      0,75C =1012,5mAh
      0,5C = 675mAh
      0,25C = 337,5mAh

      Eller så nærme som du kommer, ca 300-350mAh, 600-700mAh, 1000mAh, og 1350mAh er greie områder for de forskjellige trinnene. Prøv å holde det så nøyaktigt som muligt etter laderen. Under ingen omstendighet lad med mere enn 1350mAh (1C) ladestrøm uten at du virklig vet hva du gjør, og har en balanserer koblet til.
      Du lader pakken direkte til fult med 0,25C første gangen uten å lade ut først, merk deg at det er lurt å bruke laderens utlade funksjon til å forsiktigt sykle pakken deretter etter joo`s annvisninger. Det kan virke litt tullete, men det er bare fire oppladinger og tre utladinger så er du garantert best muligt ytelse fra LiPo pakken din.

      Lykke til.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        takker for svar. skal prøve laderen nå. så da lader jeg opp, også lader jeg ut igjen med laderen færste gangen i hvertfall
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          kjøpte jo 2 stk 7.2v 1500mah nicd pakker som skal sitte i den starteren for fuel to noise convertere. hvor høy ladestrøm kan jeg kjøre på sånne.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            jaja du er ikke alene

            Hun kan virkelig selge deg ting! Men se det på den positive siden, hva godt gjør pengene i lommeboken!
            Lars Norberg

            Comment

            Working...
            X