Announcement

Collapse
No announcement yet.

Addiction X fra Precision Aerobatics

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Addiction X fra Precision Aerobatics

    Click image for larger version

Name:	addiction_flyby2.jpg
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	676520
    Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat som i tillegg var ekstremt stabil. Skal bli moro å sjekke den ut i 40.size utgave.


    PA sine manualer er komplette og gjennomarbeidet og ikke noe unntak her. Kombinasjon av en del tekst og forklarende bilder. Mye er kjent stoff om man har bygd PA modeller tidligere.

    Click image for larger version

Name:	kit.jpg
Views:	2
Size:	201.9 KB
ID:	676537

    Det starter med sikkerhet og hva som trengs for å komplettere en modell. Deretter hopper den over på klargjøring med åpning av hull i filmen. Jeg bruker en egen spiss tupp på loddebolten og smelter hullene klare. På staben hvor man kutter ut en del brukte jeg også strykejernet slik at filmen ikke skal slippe på ett senere tidspunkt.
    Click image for larger version

Name:	betrekning.jpg
Views:	2
Size:	94.2 KB
ID:	676531

    Click image for larger version

Name:	servohull.jpg
Views:	2
Size:	96.9 KB
ID:	676541


    Starter med vingene, CA hengsler som skal inn i forhåndskuttede spor. Disse var lit trange og jeg måtte utvide litt på både vinge og ror for at de skulle passe bra. Limte først inn alle hengsler i roret og lot det tørke skikkelig før jeg prøvde passformen mot vingen og limte fast der også. PA anbefaler 50 grader utslag på rorene og det kreves en liten avstand fra ror til ving for å få dette utslaget, derfor må roret IKKE limes helt inntil vingen. Denne glippen man får i hengslelinjen dekkes over med film som strykes på i etterkant for å få god autoritet i roret samt unngå flutter.

    Click image for larger version

Name:	ca_liming.jpg
Views:	2
Size:	162.4 KB
ID:	676532


    Jeg slipte også over karbon rorhornene og limte disse på plass på begge vinger samtidig slik at de var klare når jeg skulle starte med linkingen.

    Click image for larger version

Name:	balror2.jpg
Views:	2
Size:	173.6 KB
ID:	676530


    Lengden på filmstrimlen er forhåndskuttet og strimlen brettes på midten slik at den får V-form og kan legges langs hengslelinjen og strykes fast. Først mot roret mens jeg holdt roret i maksimalt utslag og deretter strykes mot vingen.

    Deretter fant jeg frem Hitec 82MG servoen og en kort skjøtekabel. Satte den på plass med servohodet mot roret og forborret opp med Dremel slik at den kunne skrus fast.
    Bruk 1,5mm bor. Skru ned skruen litt for så å skru den litt tilbake. Jobb skruen ned på denne måten da det trengs for å lage gode gjenger i karbon-innfestningen. Drar man til for mye her kan man dra skruen rett av og jeg vet….



    82MG servoen bruker vanlige standard servohorn og hadde dermed en eske eller to stappfulle med lange kraftige servohorn som følger med 7955TG. Monterte på plass og fant frem linkingen som er karbonstang som skal inn i metallhylse på begge sider. Jeg liker godt å binde opp radio og mottaker i dette øyeblikk da man kan justere subtrim etc nå og være ferdig med det.

    Karbonstengene som skal brukes er 89 mm lange. På rorhornsiden skal det monteres en metallink mot rorhornet, pass på at den går lett og ledig. Denne skal limes med epoxy, men avventer litt slik at jeg kan sette balanseroret nøytralt og tilpasse hele linken før jeg limer alt i en omgang. Pusser begge endene av karbonstangen og vasker med fettfri sprit slik at jeg får best mulig feste. I andre enden er det kulelink som jeg skrur i servohornet. Tre karbonstangen på plass og lim begge steder når stangen er tilpasset om du trenger det. Her anbefales det å bruke de lange karbon servoarmene fra PA. Har brukt disse tidligere og de fungerer bra, men hadde dessverre ikke flere liggende.

    Understellet skal så monteres. Man anbefaler å skru fast hjul etc, men avventer litt da det er enklere å holde på med en modell som ikke triller på byggebordet. Understellet er todelt skrus fast oppunder kroppen med 2 skruer på hver side. Loctite og trekk disse til mot islagsmutterne.
    Avventer også montering av hjulkåpene.


    Stab og høyderor sin tur. En kile av bakkantlisten må skjæres ut for å få inn stab og man kan derfor lime på plass høyderoret før man limer inn hele stab og høyderor. Limer CA hengsler på plass i høyderoret før det hele settes på plass og gjøres klar for liming. Pass på å sjekke at du får min 50 grader utslag på høyderoret. For å få dette til vil glippen langs hengslelinjen være betydelig, men denne legger man filmstripe langs slik at man unngår flutter samt får ett godt autoritært høyderor. Selve filmstripen brettet jeg i to og lagde en V-stripe av. Deretter la jeg den langs roret og festet den hele veien. Deretter satt jeg opp roret i maksimale utslag og strøk filmen fast i staben.

    Etter dette stakk jeg staben på plass og sjekket vinkelen mot vingerør og vinge før det hele limes på plass med 30 minutter epoxy.

    La det tørke i fred før du limer inn den medfølgende trekilen som skal inn for å gjøre finnen og hengslelinjen til sideroret helt igjen. Stryk på film som følger med.

    Finner frem sideroret som skal limes på plass. I bunn av sideroret er det ett forhåndskuttet spor, men man må bore inn i enden av det for å tre inn pianotråden som er den styrkende parten i svingmekanismen. Borer opp med 1,5mm bor og limer på plass med epoxy. Deretter legger jeg på ett par striper med glassfiberforterket tape over for å styrke hele oppsettet. Rorhorn og CA hengsler limes inn og limer deretter hele sideroret på plass. God utslag og filmstripe over hengslelinjen her også.

    Høyderorsservoen monteres i halen og ledningene med skjøtekabel trekkes langs bunn av kroppen og frem mot cockpit. Borer opp med 1,5mm bor i servohullet for å få inn skruene i den forsterkede servoplaten. Forsterk gjerne ”gjengene” med tynn CA.

    De lengste karbonstangen på 10.5cm er til høyderoret og disse monteres likt som på balanserorsoverføringene. Pass på å ha nøytralt høyderor og nitti grader på servohornet for best oppsett. Rorhornet limes også her inn med epoxy før man linker ferdig.

    Man kan installere siderorsservoen på tre måter, men bruker den PA anbefaler. Det er servoen montert under motoren på motorbukken og deretter pull-pull kabler helt bak. Rorhornet limes inn i sideroret med epoxy. Deretter skrus det medfølgende karbon servohornet fast i ett standard Hitec servohorn som sentreres på servoen. Kablene er klare i den ene enden mens de i andre enden festes ved å tre tråden inn gjennom en hylse og klemmes før de førest frem til servoen hvor de også skal inn i to metallinker som igjen settes i ez-connectorer og de blir veldig lett å justere. Jeg subtrimmer servohornet og strammer opp pull-pull oppsettet før jeg skrur fast ez-konnektorene med Loctite.

    Alternativ to er å sette servoen i braketten under cockpit og med siden jeg liker slike fly
    med godt bakre CG så ville det nok kanskje vært beste alternativ….

    BLOGGET HIT



    Motorboksen er limt og tilpasset Thrust 40 motoren og bare gjør en kort inspeksjon og ser at den ser bra ut. Sjekker passform mot firewall før jeg blander opp epoxy og limer den fast. Den sikres med fire små karbonstangbiter som tres gjennom motorbukken og inn i kroppen på baksiden av firewall. I tillegg låses den foran med en gjennomgående karbonstang som festes med epoxy.

    Finner frem motoren og skrur den fast med Loctite.
    Plasserer ESC foran på siden og finner frem de to plastscoopene som skal føre luften over motoren og limes disse fast med kontaktlim

    Til slutt skrur jeg fast hjulene med skruer og muttere som man ser på bildet. Slider kåpen nedover akselen, forborer og skrur fast med treskrue.

    Til slutt er det en runde med radioen slik at alle ror går like mye, fintrimmer subtrim og tilpasser CG. Borrelåsen rundt batterier og ready to go!

    Jomfrutur
    Atter en gang på Skoger for jomfrutur i fine vinterforhold. Er ofte litt kaldt i disse tider, en den tynge rolige luften gjør at jeg stadig oftere gleder meg mye over vinterflygninger.

    Lillebroren var en morsom leken og forventer meg minst like mye av denne.

    Avgang er unnagjort på en fot eller to, den flyr meget lett og ingen problem å ta den rett inn i høy alfa og hover etter 10 sekunder.

    Pluss
    Meget lett og manøvrerbar
    En god 3D trainer med god effekt i motoroppsett
    Sterk konstrukson for røffe manøvre


    Minus:
    Linkene er ikke justerbare på lengde etter at de er limt
    Modellen er noe skjør i oppbygning
    Attached Files
      Posting comments is disabled.

    Latest Articles

    Collapse

    • Warbird Weekend 2015
      by oistein
      Da er det bare noen få uker igjen til det skjer igjen. Velkommen alle sammen. Stevnet starter 0900 fredag 28. august 2015 og forgår som vanlig på Udduvoll Airfield i Melhus. Shakedown hele uken. Camping på Stripa. Mer info følger.

      ...
      27-07-15, 22:50
    • Seagull hos TKTrading i Drammen
      by affa
      Torbjørn hos TK Trading på Konnerud i Drammen har tatt inn endel Seagull modeller på lager, blant annet Seagull P47 60.size lakkert i Snafu skjema. En sånn måtte jeg jo ha til vinterwarbird og som modell når det er rufsete for de flyene jeg er litt for redd for. Her er modellene som er tatt inn!


      Et par av mine favoritter ved siden av Torbjørn.

      Det blir monteringstråd på denne som kan følges ved å klikke her! Ellers er disse kommet på lager som vist på bildene und...
      05-01-15, 14:47
    • Ledningstykkelse 12V
      by xilian
      Størrelse SAE gauge No. Amps Watt
      0.3 mm² AWG 22 3A 36W
      0.5 mm² AWG 20 7A 84W
      0.85 mm² AWG 18 9A 108W
      1.25 mm² AWG 16 12A 144W
      2.0 mm² AWG 14 16A 192W
      3.0 mm² AWG 12 21A 252W
      ...
      01-12-14, 19:33
    • MFN LiveFeed
      by xilian
      Dette er ikke vanlig kost på stevner i Norge, men vi klinker altså til med livefeed av WarbirdWeekend 2014.

      Nå venter vi i grunn bare på at gutta i nord skal skru på kameraet, så er vi i gang.
      Men det ser ut til å ta litt tid...

      WBW 2014 Live Stream 403 Forbidden" />