Announcement

Collapse
No announcement yet.

ExtremeFLight RC 78" Extra fra Autopartner

Collapse
X
Collapse
  •  
  • Montering, del 1

  • Extreme Flight RC 78 Extra fra Autopartner


    Jeg liker å lese gjennom hele manualen grovt før jeg setter i gang slik at jeg kan multitaske litt.(Det er slikt iPhone brukere ikke har fått med seg….) Her starter man med å lime inn rorhorn og hengsler. Jeg starter med hengslingen siden jeg hadde fått inn 2 stk EF modeller fra Autopartner RC - Allt inom Radiostyrt

    Siden jeg hadde pakket opp eskene og fjernet all papp var det da greit å hengsle alt jeg kunne se av ror. EF anbefaler på det sterkeste epoxy, men jeg synder litt her og bruker min gjennom alle år velkjente Polyurethan metode. Dette er ett ekspanderende trelim som jeg har brukt siden min oppstart av modellflybyggingen. Har i etterkant prøvd å ta ut pinnehengsler som er limt med Polyurethan lim og det er så å si umulig å ikke ødelegge treverket rundt. Disse får man ikke ut.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_31## -->

    En annen fordel er at om man slipper på en dråpe olje på pinnen, fyller hullet med lim og trer inn hengselen og vrir litt rundt slik at den klines godt inn med lim og lar den tørke så kan man dagen etter vippe roret frem og tilbake så slipper limet der det har blitt presset ut og hengselen går lett og ledig. Her synes jeg det er lett å få litt trege hengsler om man bruker epoxy.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_32## -->

    Jeg limte i hvert fall alle ror og tok også med meg ExtremeFlight 88" Edge rorene da den også var pakket opp og stablet på bordet. Først lim inn i roret og tre inn hengslene. Deretter lim i vinge/kropp så limer jeg alt på plass, sideroret inkludert.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_33## -->
    Det kom to modeller fra Autopartner og jeg gjorde hengslelimingen samtidig...

    Lot det tørke over natten og startet på andre runde. Nå skal alle cnc freste rorhorn på plass. Frem med pussepapir og slipe alle limflater så limet kan bite best mulig. Tørker bort støv med teknisk sprit. På rorene er åpningene for rorhornene skåret opp, men man trenger å sette de doble hornene på plass med støtteplaten slik at man kan merke rundt denne og fjerne filmen under.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_34## -->
    Utfreste rorhorn limt på plass med epoxy

    Før jeg så limer dette på plass med 30 min epoxy skrur jeg fast kulelinken. Dette for at rorhornene skal være rette og ikke få spenn i disse under liming/tørking. Sideroret tas også nå. Samme prinsipp, men med dobbelthorn med en plate på hver side som skal trykkes mellom rorhornene og som ligger inntil sideroret.

    Finne frem kroppen og skrur fast understellet. Det skrus fast med fire skruer med silikonmuttere.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_35## -->
    På med understell så man slipper vugge til flyet under montering


    Firewall har merker på senter og offset senter slik at propellakselen skal komme ut i senter selv om firewall har høyretrekk.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_36## -->
    Bruker inngravert senterlinje på firewall og tilpasser mine standoffs

    Bruker selve aluminiums bakplaten til å merke av på firewall før jeg skrur fast krysset på motoren og jeg bestilte med passende standoffs som monteres og skrus fast på firewall. Det er ganske deilig med elektro hvor all motorinstallasjon tar maks 20 minutter….

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_37## -->
    Ferdig montert, kun ESC som må plasseres

    ESC legger jeg under og skrur fast i selve motordomen. Det er installert gummierte foringer så den vil sitte fint og tåle de små vibrasjonene som finnes der.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_38## -->
    Enkelt og greit og passet fint i forhold til CG

    Når rorhornene har tørket starter jeg med vingene. Ned med servoer og skjøtekabel. Forborer og skrur fast. Tar meg de ekstra to minuttene og forsterker "gjengene" med tynn CA. På balanserorene bruker jeg originale runde rorhorn som jeg limer oppå en karbonfiberarm som igjen skrus fast i det runde rorhornet. EF anbefaler servohorn på 1,5" for maksimale utslag.



    • alflovvold
      #26
      alflovvold commented
      Editing a comment
      Oh, gleder meg til min er ferdig satt sammen.. God inspirasjon, takk !

    • alflovvold
      #27
      alflovvold commented
      Editing a comment
      Min er 95% ferdig "på tide?!", første tur til Lørdag om været holder!

      Kjører pittspotte inntill videre, evnt. pipe senere..

      Fin sak! Denne VET jeg flyr bra. Lillebror er fortsatt favoritten!



      Ellers så fant jeg igjen min gamle OS .15 glow motor fra.. 14år siden, nostalgi! Fløy i ring en sommer på et lite jorde husker jeg..

      Til sammenligning, en Dle55 - som blir betraktet som en relativt liten bensin motor i disse dager.. Skjedd litt!

      Last edited by alflovvold; 19-10-11, 23:33.

    • Kenolang
      #28
      Kenolang commented
      Editing a comment
      Er bare å glede seg da Lykke til.

      Ja det har skjedd utrolig mye.. Begynte på igjen for ca 2 år siden etter ett opphold på ca 10år, fikk sjokk kan man godt si.
      Husker ARF modeller var forbeholdt de med litt mer penger, det var byggesett som var tingen. I dag får man knapt kjøpt byggesett.
      Hadde man kommet med en DLE-55 på en 3D maskin for 15 år siden, så hadde man blitt helt
    Posting comments is disabled.

Latest Articles

Collapse

  • Sebart Sbach 342
    by affa
    Review Sebart Sbach 342

    Forside
    Det siste året har det strømmet på med Sbach 342 fra forskjellige leverandører. Ganske annet syn enn Yakèr som har vært en gjenganger siste 5-6 år.
    20-06-11, 12:02
  • PA Addiction 3D ARF
    by affa
    [ATTACH=CONFIG]43454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43472[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43460[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43465[/ATTACH]Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat
    20-06-11, 11:56
  • SMC Dakota DC-3
    by affa

    Det har de siste årene vært mange testet av IMAC og 3D fly og vi i redaksjonen er svært glad for at det dukker opp noe annerledes innimellom. Denne gangen er det Elefun som kommer med en ny modell i sitt sortiment fra Phoenix/SMC. En stor fin elektrifisert DC3!
    ...
    20-06-11, 11:48
  • Techone YAK54 EPP fra Hobby24.no
    by xilian
    Techone har kommet med nok en EPP og tidligere erfaring fra f.eks Piaget tilsier at dette funker!
    ...
    12-01-11, 21:29
  • Extremeflight MXS fra Autopartner.
    by anders e


    Det har kommet en meget fin og tøff modell til test hos MFN. Extremeflight MXS exp 48''.
    Har lenge tittet og lest det lille som har vært å lese på FG om denne. Dette er en helt ny modell så det har ikke vært skrevet annet en bra om den.
    Har hatt en del EF-modeller, men det har vært bensin så dette blir spennende. Hvordan er kvaliteten og hvordan flyr denne lille saken her?


    Modell: MXS exp . Vekt: ca 1300g
    ...
    07-01-11, 22:47
  • Techone Piaget EPP 3D-trainer
    by spewster


    Indoor sesongen er i full gang og tiden var kommet for en 3D-trainer som forhåpentligvis tåler å bli brukt hardt og til lavest mulig pris. Valget falt på en Techone Piaget EPP som blir satt opp med utstyr fra HK (BackorderKing). Modellen fåes også her til lands til en billig penge hos feks: Hobby24 eller Viking Hobby. Info fra produsenten: - Fuselage length: 900mm (35 in.) - Wingspan: 820mm (32 in.) - Flying Weight: 210-240g (with battery) - Motor: C20 - ESC: 10A - Propeller: 9050 ...
    06-12-10, 21:49
Working...
X