Klar og gjennomført manual
Vingene er todelt og monteres i kroppen med aluminiumsrør og to plastskruer på hver side. Kroppen har en stor romslig luke under vingeinnfestingen samt luke under cockpit for batteriene.
Vingene:
Her er det litt jobb, men slett ikke mye. Starter først med å hengsle begge balanseror og montere, justere servo og overføring. Ingen hokus pokus her.
Her ser man overdelen av vingen og ferdighetsgraden
Her er balanserorsservoen på plass med overføring og servohorn
Deretter hopper manualen til kropp og stab.
Kroppen:
Starter med kroppen og selve staben. Her skal man lime inn sideroret. Dette gjøres med CA hengsler. Bruk CA, men ikke hell på i uante mengder. Roret blir ikke sterkere bare stygt av alt griseriet.
Sideroret er limt på plass med CA hengsler og CA lim
Så er det stab som skal inn. Denne er heltrukket med filmen og man må kutte vekk det som skal limes. Filmen i åpningen på kroppen må kappes bort før man trer inn staben. Her er det viktig å være så møye som mulig. Mål flere ganger og vær sikker før du merker langs kroppssidene både over og under. Ut med staben og kutt vekk filmen. Vær forsiktig så ikke treverket og strukturen skades. Jeg foretrekker varm loddebolt og syltynn spiss. Brenner nok rundt og aldri noen skade på struktur.
Filmen er fjernet og det ene høyderoret er limt på plass før selve staben limes inn i kroppen
Limer inn det ene høyderoret med CA hengsler før jeg trer staben på plass, justerer den helt perfekt og limer med CA. Lim fra en side om gangen og la det tørke før andre sider tas så ikke lynlimet renner gjennom og ødelegger finishen på andre siden. Når alt er limt og tørket limer jeg så inn siste høyderorsdelen.
Her er staben på plass, ikke overdriv bruken av CA da det bare blir søl og stygt
Servoene settes løst i brønnen inne i kroppen og overføringen tres innenfra og ut slik at man får stukket hull til disse i kroppen. Legger hver link over roret og merker av senter så det ikke blir noe bøyer eller spenn i overføringene.
Så tar jeg frem rorhornet og merker av hvor jeg skal bore for å få hengslingen av overføringen i senter av hengslelinjen. Borer opp, skrur rorhornet på plass og fester linken til hurtiglinken i metall. Trer den på rorhornet og sikrer den med en liten bit av en fuelslange.
Her er linkingen klar for høyderoret. Splitteren til to linker sitter foran ved servoen.
Inne i kroppen kommer det ut fire overføringer, en til hver stab og en til halehjul og sideror. Disse skal linkes sammen med en liten enhet som igjen skal inn på servohornet. Monterer denne løst på overføringene slik at jeg kan fastsette servoplasseringen. Når dette er gjort borer jeg opp og skrur fast servoene. Tar ut skruene og forsterker gjengene med tynn CA. Så binder jeg opp radioen på ny modell, finjusterer subtrim og setter alle ror i senter før jeg strammer opp skruene med Loctite og dermed var kroppsmonteringen ferdig. Hele jobben tok mindre enn 20 minutter!!
Her ser man både splitteren til høyderor og side/halehjul
Under staben skal halehjulet inn. En egen luke dekker over så skalalikheten ser meget bra ut. Braketten er skrud fast allerede og det eneste man skal gjøre er å klargjøre er å sette inn det tilbøyde halehjulet og styringen på denne.
Alle løse deler til halehjulet med styrearm
Her er luken til halehjulet med braketten
Plasthylsen til overføringen er allerede innlimt i kroppen men her trengs det en liten modifikasjon bak før det fungerer tilfredsstillende. Den plasthylsen som kommer ut bak stikker for langt ut for at man skal få den svingen som er ønskelig. Tok derfor Dremel og slipte den jamt med skottet den kommer ut av. Deretter trer jeg inn pianotråd overføringen og huker på armen som skal inn i braketten bak. SMC anbefaler å montere armen nitti grader på overføringen, men jeg valgte å sette den litt lenger ut enn dette for å få tilfredsstillende sving begge veier. Dette er meldt tilbake til fabrikant så håper vi på forbedringer.
Her har jeg dremlet bort enden av hylsen og åpnet den med en cutter så den sklir lett
Litt ut med armen og deretter se hvor på halehjulspianotråden jeg skulle slipe akselene flat for å få overføringen til å sitte. Sliper en liten flat kontaktflate og setter på overføringen. Strammer skruen og kun å justere servoarmen så er denne klar. Luken settes på plass og to treskruer holder denne på plass.
Luken til halehjulet er på plass
Så er det motorer som skal på plass sammen med kontroller før nacellene plasseres og justeres rundt understellet.
Understellet stikkes opp under fra etter å ha kuttet bort litt betrekning. Det faste understellet festes med tre korte metallplater som bruker en skrue på hver side av understellet. Disse er det for borede hull til i firewallen. Skrues på plass og forsterker de med CA.
Her er pianotråden av ett understell skrudd på plass
Så finner jeg frem motorene og skrur de på plass i de ferdig monterte islagsmutterne. Avstanden mellom islagsmutterne er ikke helt 100% riktig til Arrowwind motoren men vi snakker om en millimeter eller to. Løste dette ved å trykke ut islagsmutterne der de ikke passet korrekt og skrudde de så inn igjen og trakk til. Det fungerte utmerket.
Arrowind RedRock motor på plass på firewall med små modifikasjoner
Etter dette var det bare å finne frem loddebolten og lage lange tykke ledninger til batteriene som skal i snuta på flyet. Kontrolleren ble montert inne i nacellen så langt som mulig inn i vingen for å korte ned lengden på ledningen så mye som mulig. Etter prøvemontering av vingen og utmåling av lengden lagde jeg en skjøtekabel med tykt tverrsnitt klar med Deans i begge ender. Servokabelen ble skjøtet og jeg koblet til motoren slik at jeg viste at den gikk riktig vei. Alle Waypoint kontrollere må kalibreres og det gjøres ved å koble til mottakeren og sette throttle på full for deretter å koble inn batteriet. Man får da to bekreftelsestoner og trekker så throttle til tomgang hvor man igjen får bekreftelsestoner og etter dette armeres den. Elefun sendte med programmeringsenheten til Waypoint kontrolleren som gjør at man enkelt kan sette opp cutoff, brems etc.
Så er det på tide med nacelle. For meg er dette en hyggelig hverdags semiskala modell og 100 tighte tilpasninger er strengt tatt unødvendig. Det som skal tilpasses på nacellen er hull til understellet.
Her ser man utfresningen av spor til understellet så disse nacellene er enkle å ta av og på
Den skal tres bakover på nacellen og det kreves at en del freses ut under for å få skjøvet den på plass. Når dette er gjort setter jeg det hele på plass, borer ett hull under og over ned i vingen og skrur den fast med treskrue.
Her mangler kun fremste del av cowlingen
Så skal man lime en liten treramme rundt hele motorbukken som fremre del av nacellen skal holdes på plass av. Her er det også forsterkninger til å skru fast fremre del av cowling. Jeg valgte klar tape til dette da det viser seg å fungere bra på elektro installasjoner.
Tec7 er klin, men sitter meget godt på det meste av underlag
Arrowind motorene er litt for lange til å dekkes helt bak de falske motordekslene så jeg måtte frem med Dremel for å øke diameteren i hullene noe. Deretter limte jeg de innenfra i cowlingen med Tec7. Seigt og holdbart.
Litt maling til slutt så blir resultatet bra
På med fremre cowling og taper fast med klar Scotchtape.
På plass før den ble malt
Var ganske spent på CG, men etter å ha montert vingene og plassert batteriene i nesa så viste det seg å være mer eller mindre perfekt med ett anbefalt CG 130mm fra fremkant.
Hadde vært artig å sett denne på skaladagen til Vingtor 10. september (hint, hint).
http://www.vingtor.org/innbydelser/skaladag2011.pdf