Unconfigured Ad

Collapse

ARC Ready MKII m.JBA.56

Collapse
X
Collapse
  •  
  • Montering del 2

  • ARC Ready MKII m.JBA.56



    Da var det på tide å få den på beina og jeg fant frem understell og midtspantet. Ble en liten ekstra kikk på tegningen for å få inn spantet på riktig sted. Det aller første som gjøres er å finne frem en mutter og en plastkloss som skal limes inn i spantet. Mutteren skal ligge inni en plastkloss som igjen limes i spantet. Den store er til vingebolten. Pass på å ikke søle lim i mutterne….


    Hovedspantet i vingen


    Her ser man mutteren som er limt inn med plastkapsel. Denne skrur man vingeskruen ned i

    Deretter settes spantet på plass og man merker når det står riktig, det smatt på plass og vingemutteren står i riktig posisjon i forhold til en tversgående plastdel i kroppen mens det nede står slik at understellet stikkes inn og står helt flush med spantet. Merket så av rundt hele spantet foran og bak og gjorde klart til liming. Etter tørking settes tre muttere fast i understellet som vist under og understellet stikkes så utenfra og inn i kroppen hvor det møtes og skrus fast i spantet.


    Spantet er limt inn og understellet er skrudd fast

    Jeg monterte hjul på alle leggene, men det viste seg at østlandet skulle få en god porsjon snø i mellomtiden og at disse måtte av igjen til fordel for floats. Men ingenting merkelig med hjulene, enkle bolter og muttere som fungerer som hjulaksler. Det siste som gjøres inni kroppen før linking av alle ror er å lime inn servobrettet.


    Servoene er skrudd fest og brettet er klart til å limes på plass

    På denne ARC modellen limes brettet inn bak spantet i kroppen. Det er gjennomtenkt og åpninger for throttlestag og nesehjulsstyring er skåret ut på riktig sted.


    Servoene på plass og justeringer pågår

    Neste steg er stab og sideror. Kroppen er klargjort til dette og det eneste man trenger å gjøre der er å slipe flatene samt Dremle ut ett større spor bak i halen der høyderorslinken kommer ut.

    Selve staben er todelt og disse delene skal forsterkes inni og limes sammen.


    Her er innsiden av staben. Plastknottene kuttes bort

    Dette gjøres i to omganger. Først skar jeg av noe utstikkende plastknotter og pusset innsiden (limflaten) hvor høyderorshalvdelen skal limes.


    Kuttet bort og kun pussing igjen

    Pinnen merkes på midten og jeg legger på epoxy på den høykanten og trer den inn i den ene staben.


    Lim er påført på den smaleste siden og forsterkingen føres inn

    En isoporkloss som følger med brukes til å finne riktig plass på pinnen.


    Isoporklossen sørger for at forsterkingen står riktig sted

    Når dette hadde tørket ferdig gjentok jeg prosessen på andre siden. Da legges det også en epoxyblanding på innsiden av hver stabhalvdel. Jeg limer inn skjøten som skal stå mellom selve høyderorene som også er rorhornet. Lar det tørke i fred mens jeg pusser inni kroppen bak der staben skal tres på plass. I tillegg Dremler jeg opp hullet til høyderorslinken og gjør klar sideroret med rorhorn for liming.

    Prøver staben på plass og merker av på den når den er i senter. Legger på lim og setter den på plass, bruker en tvinge til å stramme til mens det får tørke.


    Staben limes på plass og klemmes med en tvinge. Sideroret er satt på plass for å sjekke passformen

    Prøver sideroret sin plassering, men venter med sideroret til staben er tørr. Men mens det tørker limer jeg på plass siderors-rorhorn og klemmer fast pull-pull linkene slik at de kan tres frem i kroppen og klemmes på plass med riktig lengde der. I mellomtiden limer jeg høyderorslinken klar. Det er en karbonstang med gjengestag som limes inn i røret. Pass på å merke av på staget slik at du får riktig lengde og kutt det der. Min måtte kortes ned litt.


    Ferdig tørket, kun linkingen igjen

    Gasslink og nesehjulslink tilpasses og kun å montere pull-pull linkene og høyderorslinken så er det meste klart.

    På sideroret må man også fjerne noen støpeknotter før man limer det på plass. Dette for å sikre gjennomføringsmulighet til høyderorslinken. Satt sideroret ned på plass og merket av hvor langt opp jeg skulle påføre lim før jeg limte det på plass. Pull-pull ble strammet til og høyderorslinken fikk en siste finjustering av lengde.

    Da er modellen klar til å lakkes eller påføre medfølgende klistremerker.


    Nærmer seg testtur

    Jeg ønsket den i originale merker og startet å klippe ut og lime på klistremerkene som satt meget godt etter at jeg hadde avfettet hele kroppen og vingen.


    Utrolig hva dekaler gjør på en hvit modell !

      Posting comments is disabled.

    article_tags

    Collapse

    Latest Articles

    Collapse

    • ARC Ready MKII m.JBA.56
      by Warbirdpilot
      Med ARC sin smarte måte å montere flottører på så ble testen utført med flottører på snø. Høres kanskje merkelig ut for noen, men fungerer utmerket. Modellen er støpt i plast, vingen er i isoporkjerne og støpt med plast rundt. Balanserorene er integrert og det er ikke veldig mye monteringsjobb på denne. Vi setter i gang…. ...
      21-10-10, 22:03
    Working...