Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verktøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verktøy

    Hei.
    Jeg har en stikksag med et fint blad som kan skjære ut biter greit nok, jeg har et bor med en fantastisk bit som kan stilles fra 15mm til 45mm diamter og vanlige biter til hull under den størrelsen. Jeg har også en løvsag som jeg nå bruker til å skjære ut hullene som ikke er sirkler i de forskjellige bitene, men dette går tregt og er tungt.

    Jeg er sikker på at det finnes noe bedre for dette, men aner ikke hva, noen som aner?

    Lurer også på hvordan jeg kan forhindre avskalling på baksiden av balsaplatene når jeg bruker stikksag eller bor, noen som vet?

    Jeg er på god vei og har sagd ut en hel del, bitene blir bra, men noe balsa skaller av her og der ved elektrisk saging eller boring, så jeg skulle gjerne hatt noen råd eller vink til teknikker e.l.
    (Kanskje lime kontaktpapir på baksiden av balsaen for å fohindre avskalling, finnes det noen lignende alternativer? Jeg limte på vanlig papir, men det skallet av likevel.)

    Lars

  • #2
    Til balsa bruker jeg utelukkende hobbykniv/tapetkniv til rette snitt og skalpell med buet blad til alle andre. Skjer litt godt utenfor streken og puss resten til riktig form med sandpapir og fil (småfiler er et must, jeg kjøpte et minisett til 19.90 på Nille), med 100 papir forsvinner balsa svært fort.

    Sag på balsa blir bare flis.

    Comment


    • #3
      Når du skal bore et hull skal du legge et trestykke under det du skal ha hull i. Så borer du gjennom delen og et stykke ned i treet under for å unngå flisingen.
      Sager du med stikksag for hånd skal du legge bladet ned i kraftig vinkel for å unngå flising og bruke lite trykk. Vanskelig hvis du sager buer selvsagt.
      Med elektrisk løvsag må du bruke riktig blad til materialet du jobber med. Det kan faktisk hende du bruker et altfor fint blad...? Til tre er det best med et grovt og noe vikt blad.
      Sager du i dårlig/billig finèr blir det flising uansett....
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Kontursagen til Clas Olson er helt suveren til å sage ut modellflydeler. Bladet er lett å vippe ut hvis du skal sage innvendige hull f.eks. spant. Den må monteres på et stabilt underlag ellers vibrerer den.

        Comment


        • #5
          Originally posted by zipzap
          Kontursagen til Clas Olson er helt suveren til å sage ut modellflydeler. Bladet er lett å vippe ut hvis du skal sage innvendige hull f.eks. spant. Den må monteres på et stabilt underlag ellers vibrerer den.
          Jeg har samme type kontursag som Clas Ohlson selger, kan ikke klare uten den. Svært effektiv når jeg sager flykroppen av balsa eller bjørkefiner, ikke hver for seg. Altså skrur jeg de 2 delene sammen med et par treskruer. Så får jeg 2 eller flere like deler.

          Til balsa skal ha fintannet sag så det skal se ren og pen ut.
          For å få rette deler bruk bredere blad, men ikke til krappe konturer.
          Til innvendig saging, bør du ha bormaskin eller dremel til boring av hullet før saging.

          Har du ikke, så skaff deg en rimelig kontursag hos Clas Ohlson.

          Da jeg var i nord norge, så jeg var hos en modellflybygger. Han brukte en gammel symaskin med fintannet stikksag istedenfor nål og hjulet til høyre hadde han limt sandpapir til pussing av flydeler. Smart ide..
          Ikke prøv å rappe symaskin fra mora di!

          Jens Eirik

          Comment

          Working...
          X