Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D-V111 C.G ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fokker D-V111 C.G ?

    Er snart ferdig med å bygge en Fokker D8 etter en tegning fra Model Builder Magazine.
    Designeren er Earl Stahl.
    Tegningen er fra 1941, og er en friflukt model, jeg har bygget den for elektro motor og radiostyring.
    På tegningen er det ikke noe merke for balansepunkt, har tenkt å prøve med 1/3 inn på vingen fra fremkant.

    Er det noen som har en bedre ide`???
    Attached Files
    Magnar Schou Olsen

  • #2
    Den tegningen er til en OV-10 Bronco
    Magnar Schou Olsen

    Comment


    • #3
      Nope du er ikke langt unna da..! O Store mester Dave Platt sier vel på en av sine videoer at du er sånn brukbart trygg om du balanserer skalamodeller på 28% av gjennomsnittlig korde.
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #4
        Da er jomfrutur gjennomført. Gikk for ca 28% på C.G.
        funket greit, Modellen har store selvopprettings egenskaper, likte ikke dette helt, og har nå laget vingen helt flat, da er det bare å prøve igjen
        Attached Files
        Magnar Schou Olsen

        Comment


        • #5
          Frifluktmodeller vil alltid ha mye dihedral(v-form), og dermed store selvopprettnings-egenskaper. Da er det bare å droppe balanseror, og kose seg med høyde og sideror. Fin model, men jeg synes den mister noe av egenarten med helt plan vinge. Det blir uansett ikke noen akromaskin, så jeg ville gått for gamlevingen, og kun høyde+sideror.
          Folk undervurderer ofte hvor deilig det er å fly skikkelig enkle fly
          Når det er sagt, så må jeg bare også få nevne at det var en svært pen doning du har laget!
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Kjempefin modell du har. Orginalen hadde ingen V-form, så rett vinge er jo riktig. Det er riktignok ingen acromaskin, men den kunne utføre både loops og roll. Jeg har en tilsvarende modell som jeg bygde i 1985, med v-form, men som jeg bygde om til elektro for noen år siden. Da rettet jeg ut vingen og la inn balanseror. Syntes den ser bedre ut med "riktig" vinge uten V-form. Legger ved et bilde av min, tatt i 2007
            Attached Files
            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

            Per Nilsen
            Spikkestad

            Comment


            • #7
              Din model ser bra ut også peppern, enig i at rett vinge ser mye bedre ut.
              Er spent på forskjellen i flyegenskapene etter at vingen har blitt rett.
              Må få på resten av korsene på kroppen og vingen, det får vente til etter ny prøvetur.
              Magnar Schou Olsen

              Comment

              Working...
              X