Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstørre en fly bygge tegning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forstørre en fly bygge tegning

    Jeg har en Saab Safari i skala 1/8 , elektro.Har planer om å bygge et nytt fly av samme type som er 1/2 gang større. Har ingen erfaring med det og håper noen kan gi meg noen tips,råd. Er det bare å forstørre tegningen en halv gang ,eller er det mange andre forhold som må beregnes slik at ikke de gode flyegenskapene ødelegges?

    Wilfred

  • #2
    Jeg gjorde den samme øvelsen selv med en Try It funfly for noen år tilbake samt en depron "flygende båt" (katamaran). Kan nevne at funflyen fikk ca en meter vingekorde, og vingens tykkeste punkt var hele 135 mm - ca 30 mm tynnere enn en fullsize Starfighter.
    Noen ganger kan man ikke bare bygge direkte. Bærende konstruksjon må vurderes nøye mht styrke og vekt.
    Husk at alle lengder dobles. Alle flater øker fire ganger, og alle volum øker åtte ganger. Dette gir et litt nytt forholdt mht stivhet i skrog og vinger. Mine prosjekter ble veldig vellykket, og de flyr mye bedre enn originalene. Tror nok du også vil erfare det samme.
    Lykke til!
    Last edited by Trolllet; 07-04-10, 19:00.

    Comment


    • #3
      Hvis det er tegningen fra MJD så er den ikke så verst skalariktig, og Safarien er egentlig bare et stort modellfly
      Jeg har holdt på med en i 10 år nå, der outline og profiler er 100% riktige. Hvordan det går får vi kanskje vite innen de neste 10 årene..

      Bygg lett, så øker sjansen for suksess. Hvis du tar skalafaktoren din, 1,5 og opphøyer i tredje potens, vet du hvor vekta bør havne i forhold til den du har.
      Last edited by LaSt; 07-04-10, 13:18.

      Comment


      • #4
        Takk for opplysningene,rådene om forstørrelse av flytegningen. Jeg forstår det slik at det ikke bare er å forstørre "delene " på tegningen,men at mye må beregnes,tilpasses ,for best mulig resultat.Det synes å kunne bli et stort prosjekt, med uvisst flyresultat,så det er nok kanskje ikke for nybegynnere.

        Comment


        • #5
          Slett ikke! Det både Trollet og jeg sier er at det antakelig går helt fint. De eneste vurderingene du trenger å gjøre er å justere materialdimensjoner i forhold til det du får tak i. Er du i tvil så rund oppover, og hvis du føler deg trygg så rund nedover
          Og hvis jeg forvirret deg med tredje potens, så betyr det bare at flyet blir 1,5 ganger opprinnelig størrelse i alle retninger, og vekt står i forhold til volum.
          Sett i gang, nuh!
          Last edited by LaSt; 08-04-10, 09:24. Reason: Skrivefeil

          Comment


          • #6
            Originally posted by Wfrd View Post
            Jeg har en Saab Safari i skala 1/8 , elektro.Har planer om å bygge et nytt fly av samme type som er 1/2 gang større. Har ingen erfaring med det og håper noen kan gi meg noen tips,råd. Er det bare å forstørre tegningen en halv gang ,eller er det mange andre forhold som må beregnes slik at ikke de gode flyegenskapene ødelegges?

            Wilfred
            Du bør se på tegninger og/eller fly i samme størrelse/vekt og prøve å finne ut
            hvordan disse er bygd. Å finne opp kruttet på ny er ofte en smertefull prosess
            enklere med copy/paste. Regn med å bygge flere fly så gjør det enklest
            mulig nå først og så legg til etter hvert som du får erfaring.

            Maling og alt som ikke er 100% nødvendig venter du med til du føler at du har et
            bra fly.

            Dersom du velger treverk (balsa) som hoved bygge materiale så anbefaler
            jeg å bruke balsa finer (lite ply) tror det gjør det enklere for nybegynnere.
            Har dårlig erfaring med balsa fly blir fort for tungt og vanskelig/tidkrevende
            å reparere. Så jeg vil anbefale plast og komposit materieler ... men har ikke
            erfaring med så store fly.

            Odd H.

            Comment


            • #7
              Saab safari

              Takker for tips og råd ,har så smått begynt å tegne å planlegge ,så får vi se hvordan det går.Jeg leter på nettet etter en god kontursag,har noen en type å anbefale meg ?

              Wilfred

              Comment

              Working...
              X