Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge en Sig Ninja.Lim og Epoxy.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge en Sig Ninja.Lim og Epoxy.

    Jeg skal bygge en Sig Ninja, og trenger et par gode råd. Har bygget mye Balsa, men her er det et par tng jeg ikke har vært borti før.
    Vingene har "foam" kjerne (vet ikke akkurat hva slags foam) med Balsa plater. Hvilket lim er best til å lime disse platene til skum kjernen. Må jo være såkalt Foamsafe, men er det et alternativ til Foamsafe CA? En Amerikaner skrev at han hadde brukt vannbasert Kontakt Lim, men det kan jeg ikke si jeg har sett her hjemme. Men det hadde vært bra med et luktefritt, mindre løsemiddel og billigere alternativ.
    Jeg vet at Ninja har en svakhet i konstruksjonen som gjør at kroppen lett går i stykker ved hard landing. Har tenkt å forsterke med glassfiberduk. Har medium glassfiberduk fra Hangar 9.
    Hva er best for å lime/trekke duken til Balsaen? Bruker jo Polyester når man bygger båter, men er det et greit alternativ til dette? Forstår at man bruker Epoxy, men Hobbybutikken var utsolgt for langsomt tørkende Epoxy. Er det alternativer som går å få kjøpt i fargehandel, båt butikk jernvare Clas Ohlson, Biltema eller andre tilgjengelige butikker? Altså lett å få tak i?
    Samme Amerikaner skrev at han hadde brukt vann basert Epoxy eller Polyurethane til glassfiberen, det høres behagelig luktfritt ut. Men har ikke sett noe slikt i Norske butikker.
    Setter stor pris på gode råd, og det skal bli fint med et Balsa Bygg igjen.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Da fant jeg Raptor sin artikkel om støping og glassing. Fikk bra tips der, men lurer fremdeles på hva slags lim som er best å bruke på Balsa som skal limes på skum kjerne.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Hadde brukt vanlig hvit trelim om jeg var deg. Titebond kanskje eller det du måtte ha for hånden. Luktfritt og kan vaskes med vann. Er du i tvil kan du vel bare finne et balsaflak og lime til noe isopor for å se om det sitter. Tror uansett valg av lim så er det enten balsaen eller skumkjernen som gir etter, ikke limet. Tynt lag på begge flater og jevn press. Vacuum baging eller sandsekk-metoden bør funke.
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Takker Lumbajack! Ser ut til at vanlig PVA lim gjør jobben. Godt med lim som ikke tar helt knekken på helsa.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Som du sier bør kroppen forsterkes i området rundt vinge forkant og bakkant.

          Jeg ville tatt carbonfiber matte om du har, eller bruker du glassfiber matte. 80 g feks. Legg den med fibrene 45 grader på lengden av kroppen. Da får du flest fiber som binder sammen den svake delen av kroppen.
          Bruk epoxy.

          Vingen kan fint plankes med hvitlim. Skjøt sammen flakene først med hvitlim, før du drar utover et tynt lag med hvitlim. Bruk godt med vekt på hele flaten når du lar det ligge til tørk.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Takker! Har kjøpt inn glassfiber og Epoxy. Nå venter jeg bare på at settet skal komme, så jeg kan sette igang. Har hørt om folk som har glasset hele kroppen, men det er vel kanskje å overdrive.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              ikke nødvendig.

              Mere vekt gir mere energi som treffer bakken når du lander. Den er skjør nok fra før på de nevnte stedene.
              Bruk heller energi på å forsterke disse stedene. Men skyt nå ikke spurv med kanon der heller.

              Vingen er bunnsolid og trenger ingen forterkninger.
              Pass på å få på plass trekantlista ved sideroret, den trenger du når modellen slår rundt

              Modellen fly på utrolig lite løft, hvis du trener litt med siderors svinger.
              Ellers morsom modell.
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                Takker for tips! Regner vel med at jeg forstår mer hvor Ninja trenger forsterkning når jeg får sett nærmere på den. Skal bli artig å prøve noe nytt, har ikke vært borti en slik hang maskin før. Greit å sysle med den mens jeg venter på at min Neon DLG skal komme til Norge.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Har planket en del isoporkjerner med strykejern...
                  Eldgammelt triks, men forutsetter at isoporkjernene kan ligge i skålene der dem er skåret ut! Og greit om det ikke er svintjukk balsa.

                  Man blander litt vann i vanlig trelim, stryker på et strøk på både balsaen og isoporen og lar det tørke helt. Legg flaket på vingekjernen og gå over med god varme på strykejernet. Vips så sitter det fast.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for det! Høres ut til å være et smart triks å ta med seg. Det er det som er så fint med å bygge selv, man lærer stadig noe nytt.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      Kom til å tenke på en sak.

                      Var og fløy med min lette 1,5 m. glider på Kalvøya ved Sandvika her forleden. Skjøt den opp med strikk og line. Det blåste kraftig, så kraftig at det var håpløst å fly i kastene. Vi ønsket oss et fly beregnet for vind den dagen.
                      Har bygget flere glidere opp igjennom tiden, men har aldri bygget en slik typisk Hang modell som Ninja. Derfor drister jeg meg frempå med et spørsmål, som kanskje ikke er så smart. Men hvis man ikke spør får man aldri vite heller.
                      Hvis man ikke har noe Hang i i nærheten, og det er en vindfull dag. Hvordan hadde det gått og festet en krok i en Ninja og skutt den opp med strikk. Slik at jeg oppnådde høyde og fikk flydd i vinden. Vet ikke om det går med denne typen fly, men det høres artig ut som et alternativ.
                      Tenkte å fly Ninja fra Wyllerløypa eller en av de andre bakkene her i Oslo området. Bor også rett ved Fossumhanget, så der er det mulig å fly, når kornet er slått.
                      Men leker litt med tanken på strikk oppskyting også. Er det en håpløs ide', som jeg bare kan glemme eller?
                      Last edited by ArneH; 24-07-10, 09:13.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Usikker på om den tåler strikk hvis den har det med å sprekke opp i bunnen? Sikkert ikke den aller enkleste å strikke heller tenker jeg, men mye som går an. Bare ikke vingebolten gir seg?
                        Tror jeg ville satset på en elektromotor i nesa med foldepropell for å komme opp.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Elektromotor ja, det så jeg på rcgroup og youtube. Ser ut til at det gikk skikkelig bra. Men først får jeg få den i hus, og bygge den, før eksperimenter.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Stikk er fult mulig, men den er rett og slett ikke beregnet for det så turene blir korte.

                            En liten forsterkning rundt kroken fså løser ikke bunnen seg opp. Vingeboltene holder.
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment


                            • #15
                              Var bare en ide' jeg fikk. Har en 1,5m som jeg skyter opp med hjemmelaget Up Start. Flyr med den når det ikke er så mye vind. Gutta mine og jeg har mye gøy med den enkle 2 kanals glideren. Ble inspirert til en Ninja på grunn av all vinden det har vært i det siste.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X