Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Nano" - 50cm/50g DoItYourself DLG fra PCM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Nano" - 50cm/50g DoItYourself DLG fra PCM

    Siden flere har vist interesse for små DLG'ere har jeg planer om å gjøre PCM sin Nano litt enklere tilgjengelig for andre som meg som er late og hater balsa støv og sandpapir...

    Har du litt erfaring med balsa bygging så kan du kutte å slipe dette til selv men jeg håper på å lage noe som er vesentlig enklere å sette sammen.

    Kommer til å lage et CNC produsert balsa sett av type brekk ut og sett sammen.

    Settet vil inneholde alle deler som trengs utenom Rovlig, "tann-tråd" og Covering. Noen av kryssfiner delene vil bli erstattet av GFK/CFK komponerer noe som vil gjøre modellen enda lettere.

    Det du trenger:
    • Carbon roving - Har du ikke dette så gi meg en tilbakemelding.
    • Ultra tynn covring, eventuelt Carbon flees eller en lakk som fordamper det meste av vekten. Kommer tilbake med adresse til forhandler når jeg finner det rette.
    • 1 meter med kevlar tråd (tanntråd e.l.)
    • 2 eller 3 - 3,7g servoer som operer ned til 3,4V (avhenging om du vil ha sideror)
    • 100mA 1 celle LiPo.
    • Rx - lettest mulig (AR6300 er et godt alternativ for de som bruker Spektrum)
    • Litt tynn CA og/eller uttynnet tre lim.


    Jeg kan ikke lage det mer komplett p.g.a. at jeg da kan komme i konflikt med PCM.

    Mer følger når forkjølelsen har gitt seg og tegningene er overført inn i CAD programmet.

    Er du interessert - svar på tråden
    Last edited by Quadrocopter; 26-08-10, 17:48.

  • #2
    hei!
    da melder jeg meg på lag en til meg du
    legger du med i settet også 0.3mm pianotråd?
    trenger jeg carbon når jeg har tynn vevd glassfiber matte?
    som kevlar tråd så har alle sportsbutikker multifilament sen, og skal du ha skikkeligt karbontråd, så er fireline crystal det du er ute etter.
    god bedring :P

    Comment


    • #3
      Originally posted by kapia View Post
      ...da melder jeg meg på lag en til meg du
      Bra
      legger du med i settet også 0.3mm pianotråd?
      Ja, Har flere kompiser som spiller gitar
      trenger jeg carbon når jeg har tynn vevd glassfiber matte?
      Grunnen til at det brukes 800Tex roving er at dette gir en utrolig styrke, det er lett og kan følge kurver. Sikker mye annet som kan brukes som gir samme nytte.
      som kevlar tråd så har alle sportsbutikker multifilament sen, og skal du ha skikkeligt karbontråd, så er fireline crystal det du er ute etter.
      Jepp, og mange spesialbutikker på fluebinding har små sneller med kevlar tråd liggende.

      Comment


      • #4
        Svært interessant! Melder meg på her og! Har du funnet ut hva du skal ha for dette?
        Har ikke så mye erfaring med denne typen bygg at jeg vet hva "Carbon roving" er for noe.
        Trond Nilsen

        Comment


        • #5
          Jeg vil også ha en.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tarpoon View Post
            Har du funnet ut hva du skal ha for dette?
            Nei, må bygge en selv for å se hva det går med av råmaterialer først.
            Har ikke så mye erfaring med denne typen bygg at jeg vet hva "Carbon roving" er for noe.
            Det er karbonfiber som ikke er vevd men ligger ved siden av hverandre i dette tilfelle 24000 stykker!(akkurat som kordelene i en kabel men myyyye tynnere)

            Click image for larger version

Name:	00416_p1.png
Views:	1
Size:	52.2 KB
ID:	570977
            Tekniske data:
            Density: 1,79 g/cm³
            Tensile strength: 4560 MPa
            Tensile modulus: 395 GPa
            Elongation at break: 1,1 %
            Filament count: 24000 = 24 K
            Filament diameter: 4,8 µm

            Comment


            • #7
              Ser ut til å være et dyrt produkt.
              Hva om du selger ting hver for seg. Nano-kit, også DLG-kit? =)
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Som jeg skrev i en PM. Jeg melder meg også på. Carbon Roving tror ikke jeg at jeg får tak i sånn umiddelbart.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Kommer du ikke i konflikt med de som har laget dette flyet når du bare kopierer deres produkt og selger det på den måten?
                  Har også lyst på et, men liker ikke tanken på å kjøpe det av noen som ikke har investert tid å penger på utviklingen av det, men bare plukker profiler og maler fra nettet og freser det ut selv. Spesielt ikke fra noen som ved gjentatte anledninger klager over "kina crap" der asiater kopierer europeiske/amerikenske produkter og selger de til lavere pris...
                  Eller er det bare jeg som er teit nå?
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Det er jeg ikke enig i, fordi han baserer det på en gratis tegning. Tvert imot ser jeg det som god pr for PCM. Det er uansett ikke snakk om noen big biz. Om han hadde kopiert en modell som var til salg ville det vært annerledes.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Uten å sette i gang en diskusjon rundt dette så er det som bjeff sier et fritt produkt som ligger gratis tilgjengelig, jeg tar ikke business fra noen siden dette produkt ikke selges - høyst sannsynlig skaper jeg forretning for PCM siden det sikker er noen som går for "Mini'en" deres etterhvert!
                      Hadde PCM solgt dette produktet hadde situasjonen vært helt annerledes.

                      En annen ting er at jeg kun tilbyr å levere noen maskinerte deler, ikke et komplett byggesett og du kan sammenligne det med at du tar tegningene med til snekkeren og han sager til delene for deg for noen kroner....

                      Så dette er milevis unna Kina kopi og tyveri av intellektuell eiendom.
                      Last edited by Quadrocopter; 27-08-10, 00:59.

                      Comment


                      • #12
                        Henger meg på her! Om det ikke blir astronomiske summer
                        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                        sigpic



                        Comment


                        • #13
                          +1 (om prisen viser seg å være fornuftig)
                          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                          Comment


                          • #14
                            Da har jeg kommet meg ut av senga og første utkast er unnagjort.
                            Noen detaljer igjen + nye profiler på H/V stabb (SolidWorks er ikke det optimale verktøyet for vingeprofiler...)
                            Blir ikke helt sandpapir og spikke fri men prøver å få det ned til et minimum uten at maskineringstiden skal bli for lang...
                            Hullene/ pinnene som står ut på hver side av vinge rota skal fylles / kuttes av - dette er en av de tingene som må gjøres i etterkant for hånd.

                            Click image for larger version

Name:	Nano3-Assem_3D.jpg
Views:	1
Size:	38.2 KB
ID:	571080

                            Har lagt ved en 3D .pdf tegning som dere kan vri og vende på....
                            Attached Files
                            Last edited by Quadrocopter; 03-09-10, 14:58.

                            Comment


                            • #15
                              Sett meg på lista
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

                              MFN @ Facebook - Like!

                              Comment

                              Working...
                              X