Announcement

Collapse
No announcement yet.

Transformator til vingeskjæring med hotwire?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Transformator til vingeskjæring med hotwire?

    Heisann,

    Ser at det er mye forskjellige løsninger på dette men jeg har lyst på en transformator med trinnløs kontroll. Er dette noe som er lett å evt. lage selv eller fins det noe der ute ferdig som ikke koster sjorta?

    Smarte løsninger tas imot med stor takk!
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

  • #2
    Hei!

    Om du kjøper deg en icharger, har den et menyvalg som heter hot wire.
    Der kan du justere trinnløst både amp og volt. Har prøvd dette selv, å virker meget bra!
    Da får du også med en bra lader på kjøpet!
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic



    Comment


    • #3
      Jeg tok en tur på loftet til mora mi der fant jeg en transformator til modelljernbane som jeg brukte som guttunge, funker helt prima til isoporskjæring.

      Comment


      • #4
        Takker for svar folkens,

        Kom til å tenke på en ting, vil en 12 volt elektronisk transformator til downlights fungere sammen med en dimmer? Hvor mye watt går det i hotwire greiene egentlig? Kommer vel sikkert an på tråden som blir brukt vil jeg tro. Tenkte å prøve gitarstreng....?

        Jeg har ladere i bøtter å spann og har ikke så lyst til å kjøpe enda en.....
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #5
          jeg har også brukt en vanlig dimmer til 220 volts lamper fant en som jeg kunne justere det funka fint ..har også brukt Icharger men holdt akkurat til den lengden jeg måtte ha ca 1 M ...gitar streng funker fint
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Har tidligere brukt en batterilader fra biltema med en vanlig dimmer på 220v siden. Det må være den enkle (billige) typen lader som bare består av en transformator og en likeretter uten noe elektronikk i. Dette funker fint, men vær sikker på at du får koblet dimmeren riktig. noen ganger bled det litt lav spenning i tråden, så da koblet jeg inn ett 12v batteri i serie med ladeuttaket for å få mere futt. Funker kjempebra, er billig og gir god kontroll med litt øvelse.
            Har eksperimentert litt med downlights trafoer og det funka ikke så bra. De elektroniske trafoene dimmes ikke på samme måten så de kan bli vriene å styre med en vanlig dimmer.

            Leif
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment


            • #7
              Ok, da veit jeg enda mere, takk prøver ut litt så får vi se.
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

              Comment


              • #8
                Gitarstreng funker, men en ni-chrome wire, som er laget til formålet, koster nesten ingenting fra ebay. Trenger ikke så høy effekt for å få den varm heller.


                nichrome wire items - Get great deals on Business Industrial, Crafts items on eBay.com!
                ______________________________
                JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                Comment


                • #9
                  Hvor mange meter trenger du?
                  Du kan få låsetråd i forskjellige dia. av meg
                  Ta kontakt.

                  Comment


                  • #10
                    Klubben vår har en kutter med tråd av wolfram av en eller annen grunn. Er det virkelig nødvendig? Wolfram er jo svine dyrt..... Ikke morsomt når den ryker.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment

                    Working...
                    X