Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstørre tegning, og overføre til Balsa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forstørre tegning, og overføre til Balsa.

    Det finnes sikkert mange metoder. Men hvordan kan jeg blåse opp denne PDF tegningen til 100% og overføre deler til Balsa? Kan jeg ta med tegningen på en minnepinne til et kopisenter og be de trykke ut i riktig størrelse?
    Attached Files
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    skal du ikke bestille noen laserskjæring, bestill en 100% kopi. Koster det ikke for mye kjøp 2. klipp den ene opp i biter(alle delene)spray på fotolim e.l. på baksiden og fest det på balsa/finerplatene. så er det bare å kutte i vei
    Lag en finermal til alle vingeribbene som er like!

    Comment


    • #3
      Det er litt fristende å skjære selv også. (100% hjemmelaget ) Må ha to kopier, en å bygge på, og en å klippe. Spraylim har jeg ikke tenkt på. Limstift kan vel også brukes.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Få ett kopi senter til å printe ut i størrelsen du vil ha, gjerne to eksemplarer, så kan du klippe ut delende du skal ha, legge de opp ned over balsaen/fineren, presse strykejern over og vips har du noe å skjære etter på kontur saga. Denne metoden fungerer meget bra. for meg ihvertfall

        (du kan også gni over med en klut fuktet med løsemiddel, istedet for strykejern)
        Last edited by skoolsen; 23-12-11, 11:48.
        Magnar Schou Olsen

        Comment


        • #5
          Ring Allkopi eller prøv f.eks Solvangs Dekorbyrå - de kan nok fikse biffen. Tipper at du vil få det billigere på et reklamebyrå enn på et kopisenter.
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #6
            Originally posted by ArneH View Post
            Det er litt fristende å skjære selv også. (100% hjemmelaget ) Må ha to kopier, en å bygge på, og en å klippe. Spraylim har jeg ikke tenkt på. Limstift kan vel også brukes.
            Jeg pleier å bruke sjablonlim på spray, da går det an å ta papiret av etterpå og eventuellt bruke flere ganger. Her er et eksempel på en bra spray, fåes hos de fleste fargehandlere

            Comment


            • #7
              Takk for mange gode råd gutter. Da har jeg et prosjekt å sysle med etter jul.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Hei igjen

                Hallo
                Tileprint fikser biffen, hvis du bruker foxit reader kan du kopiere tegninga vha fotofunksjonen i programmet, lim så tegninga inn i eks paint og få den over i jpg format, last så ned tileprint ved å klikke på tileprint ikonet i denne linken:
                page
                Installer tileprint du får spørsmål underveis i installeringen om du vil erstatte en fil med en fil av eldre format, det vil du ikke og behold din eksisterende fil i datamaskinen. Du har så installert tileprint og da er det bare å åpne jpg fila du laget vha paint og foxit reader i tileprint skaler opp til ønsket størrelse og print i vei, du må så tape sammen en del A4 ark etter de er printet det kan være noe herk, men med litt nøyaktighet får du fint resultat. For deler som skal overføres til balsa, print ut 2 tegninger og klipp ut delene til papirsjabloner fra den ene tegninga lim sjablonene med limstift el. på balsaen og skjær ut. Metoden over blir nok den billigste Både foxit reader og gammelversjonen av tileprint er gratis. så det koster kun papir blekk og tape. Jeg har under gjort om fila di fra pdf til jpg, det du nå trenger å gjøre er bare å installere tileprint fra linken og skalere opp.
                MVH
                Eystein.
                Click image for larger version

Name:	Seglfly.jpg
Views:	1
Size:	180.9 KB
ID:	583899
                Last edited by roffe_ek; 23-12-11, 14:30.

                Comment


                • #9
                  Takk skal du ha. Jeg får sikkert tid til å prøve dette også i Rom-jula.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Tusen Takk til den som anonymt, har sendt meg 2 eks. av tegningen i 100%. Stod bare lykke til.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment

                    Working...
                    X