Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJELP!! Nå bygger også ungdommen modellfly. (DC3 Dakota LN-WND)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJELP!! Nå bygger også ungdommen modellfly. (DC3 Dakota LN-WND)

    Hver sommer siden jeg var liten har jeg titt og stadig hørt lyden av to 14sylindrede stjernemotorer komme lavt over huset. Lyden er fantastisk og flyet ser minst like fint ut. Jeg snakker selvfølgelig om Dakota Norway sin DC3. Helt siden jeg begynte å fly har jeg villet ha en i modell. Og når jeg leste en tråd her på MFN om en som hadde bygget en 3metring i depron var saken klar. Jeg skulle gjøre det samme og fargeskjemaet skulle selvfølgelig være LN-WND sitt Byggetrådene til Peppern75, Stian og Jamie hadde også gjort sitt for at jeg ville ture i gang med prosjektet, de gutta kan virkelig bygge! Etter å ha leita frem en side som solgte billig depron og innkjøpet var gjort, begynte planlegginga. Tegninger ble lasta ned fra nettet og skallert opp 12 ganger. Noe som ga et vingespenn på litt over 3 meter. Han som har bygget den andre bygget den etter papirmodellprinsippet. Dette gjør ikke jeg. Jeg valgte å lage en ramme som på balsafly og trekke denne med depron. Ramma består av depronplater og 3x3mm furulister. Om dette var et dumt valg får tiden vise For å holde det hele rett brukte jeg to carbonstenger i flykroppen mens jeg bygde den. Dette la jeg inn etter at jeg skjønte at furulistene vrei ramma en smule. Nesepartiet på Dakotaen tenker jeg å lage av bluefoam slik som jeg har gjort med den horisontale stabben. Når ramma så var ferdig tok jeg depronflak og en varmluftspistol og bøyde depronen etter ramma. Her fant jeg ut at det var veldig viktig at den blanke siden av depron kom ut hvis ikke sprakk det lettere. Alt sammen lima jeg med vanlig trelim da dette satt best når jeg laga "limprøver".

    Opsettet har jeg tenkt litt på og jeg er ganske sikker på at jeg går for to 3S opsett, da jeg har lyst på luftreatracts og dette kommer sikkert til å veie litt mer enn det understellet på den grønne jeg linker til i videoen som benytter 2S oppsett. Og om noen har peiling på luftreatracts kunne jeg fått en grei innføring i dette? Av servoer tror jeg at jeg kommer til å gå for microservoer på alle ror. Og tenker da to servoer per ror. Holder dette eller må jeg ha større servoer tror dere? Jeg vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger og innvendinger da dette er mitt første bygg. Og ikke ha for store forhåpninger til kvalliteten og løsningene mine.

    Utenpå depronen tenker jeg å legge aluminiumstape for å få et realistisk utseende, dette kommer jeg til å gjøre først etter at modellen er flydd (om den flyr ) for jeg gidder ikke bruke mange timer på utseende og detaljer om flyet blir pinneved på første tur.


    Tips og råd mottas med takk!


    Attached Files

  • #2
    Artig
    Denne skal jeg følge med på.

    Comment


    • #3
      Håper det blir bra da Hvis ikke har jeg hvertfall hatt det gøy mens jeg bygde!

      Comment


      • #4
        Lykke til mann! Har samme barndomsminne tmp. den strøkne, flotte DC3`n som fløy over hustakene - og som heldigvis ennå gjør det.
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #5
          Takk, takk! Har hatt skolefri i dag så jeg har bygd fra jeg sto opp til nå! Blir hekta på dette tydeligvis Blir nok en liten uppdate etterpå

          Comment


          • #6
            Spennende med utradisjonelle byggematerialer!

            Begynte på noe lignende med Schlüter Manta, en meter delta, men oppdaget at depron manger balsaens stivhet i fiberretningen. Kanskje det blir fremgang i mitt prosjekt ved hjelp av dine ideer.

            Kroppens oppbygning med spanter og lister minner litt om Guillow's frifluktmodeller. Det er en velprøvd metode som funker. Lett og stiv.

            Hvor tykke depron-plater bruker du til å kle ramma og til spanter?

            Ser frem til at du begynner på vingen!
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Hvis du bruker en varmluftspistol på den rue siden av depronplata til den blir blank så blir plata ganske stiv Men pass på så du ikke bvrenner hull eller knekker den for den blir også litt sprø Jeg har kikka en del på det settet og det Guillows settet og har henta mange ideer derfra Jeg bruker 6mm depron som både struktur og bekledning Morro at folk følger med Bare å komma med innspill, ideer og kritikk

              Comment


              • #8
                Skolefri= byggetid, hvertfall i dag som det ikke var vær til å fly! Jeg har fått festa både den horisontale og den vertikale stabben pluss at jeg har laga sideroret. Den horisontale stabben festa jeg ved tre stk treskruer. To forran og en under. På denne måten kunne jeg skru på skruene forran til stabben var vridd rett i forhold til kroppen. Så limte jeg det hele med trelim og det sitter som støpt! Den vertikale stabben var litt mer arbeid. Her brukte jeg tape fra toppen av den vertikale stabben og ned på den horisontale. Så brukte jeg tommestokk og målte til det var lik avstand fra topp til tupp på begge sider. Så brukte jeg igjen treskruer og trelim og satte det fast. I tillegg ble det limfuger imellom stabbene. På full-sizen er det to spor i sideroret med en hengslingsmekkanisme inni. Her kommer jeg til å bruke pinnehengsler inni de spora. For å lage de spora på sideroret til modellen laga jeg roret som en bokskonstruksjon og la inn mer depron der hengsla skal sitte slik at den kommer til å sitte godt. Under er det bilder fra i dag Det ligger også et bilde av Guillows sin Dakota som biplan henviser til I tillegg er det et bilde av fargeskjemaet om noen skulle være i tvil om hvem forbilde det var snakk om Og hviss noen legger merke til en bulk i flykroppen er dette desværre tilfelle da det datt ned fra bordet Men det er ikke noe stress å fikse gjør dette imorgen etter leksene
                Attached Files
                Last edited by Flyfreaken; 18-01-12, 21:14. Reason: La til mer

                Comment


                • #9
                  Tøfft Gøy å se at du prøver deg på et litt utradisjonellt prosjekt

                  Morsomt å følge med på, vi får kanskje se den i kjose???

                  Lykke til

                  Comment


                  • #10
                    Svært imponerende!
                    Regner med vi får video av jomfrutur?

                    Stå på!
                    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

                    Comment


                    • #11
                      Må si meg enig med de over meg her, meget imponerende!
                      Elsker dc3 selv. Hadde en smc dc3 som selges på elefun, men syns ikke den fløy så bra
                      Får kanskje bygge noe selv jeg også om jeg tør

                      Comment


                      • #12
                        Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens! Ja Jamie, du får nok se denne i Kjose for jeg kommer nok mest sannsynelig til å ta maiden der Kanskje du kunne ordna med video også?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Flyfreaken View Post
                          Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens! Ja Jamie, du får nok se denne i Kjose for jeg kommer nok mest sannsynelig til å ta maiden der Kanskje du kunne ordna med video også?
                          Video ordner vi, bare si ifra når

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jamie View Post
                            Video ordner vi, bare si ifra når
                            Det er jo supert! Takker

                            Jeg har bygd litt mer i kveld og kommet litt lenger Jeg begynte å rette ut den bulken ved å lime på depron der den var og kommer til å pusse det ned igjen når limet har herda. Og i tillegg til dette har jeg også lagt på nest siste betrekningsplate på kroppen. For å få depronplatene til å passe på ramma bruker jeg et målebånd som jeg legger rundt det omerådet jeg skal trekke. Linjaler har en tendens til å knekke om du begynner med sånn type måling :P Når jeg da har målt til og skåret ut plata i de dimensjonene jeg ønsker tar jeg varmluftspistolen og varmer opp plata på den rue siden. Og for å bøye setter jeg den ene enden ned i gulvet og trykker forsiktig til jeg kjenner plata gir etter på midten. Så arbeider jeg meg fra side til side til plata blir så godt tilpassa som mulig. Etter dette legger jeg plata på plass og trimmer den til den passer butt i butt med de andre platene og limer den på plass. Jeg også erfart at det kan lønne seg å gå veldig forsiktig over med varmluftspistol da du fjerner det spennet som eventuelt er i plata og du unngår vridninger. Under er det bilder dere kan kikke litt på Er det noe spessielt dere vil se bilde av eller noe annet dere lurer på er det bare å skrike ut!
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Knall tøft! Fått gjort noe mere på fuglen? =)

                              Comment

                              Working...
                              X