Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vektreduksjon!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vektreduksjon!

    Hei!
    Bygger en Midwest 1/6 Texan/Harvard og har hørt at mange har problemer med at den blir baktung. Forsåvidt ikke noe uvanlig for en warbird...
    Har gjort en del for å redusere vekt, bl.a. fjernet lite-ply bak i kroppen, men lurte også på om jeg burde lage hull i høyde- og side-ror. Disse er bygd opp med relativt stiv/hard balsakjerne og lister rundt dette. Spøsmålet er hvor skal jeg lage hull, hvor mange og hvor store. På vedlagt bilde ser man at det ca 4 cm mellom hver list og at kjernen ser satt sammen av to plater limt kant i kant med CA.

    Click image for larger version

Name:	P1020275 (Large).JPG
Views:	1
Size:	91.1 KB
ID:	631113

    Et annet spørsmål: Hva bruker man for å borre hullet. Dremel støver mye og jeg har sett på engelske websider noen som har brukt "diamond cutters" på 6, 12 og 19 mm. Har ikke funnet disse i butikker i Norge. Noen som har sett noe slikt?

    Click image for larger version

Name:	diamond_cutters_6_12_19mm.jpg
Views:	1
Size:	29.1 KB
ID:	631114

    Takk for alle tips!


    mvh
    Torfinn

  • #2
    De diamond cutters ser da veldig ut som flis bor. det får du kjøpt på blant annet mega flis.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Hva slags motor skal du ha i den. Texanen har meget kort snute så her kan det være greit se litt på motorvekt osv vedsiden av å lette halen så mye som mulig.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Har to kandidater og er ikke helt sikker hvliken det blir (kom gjerne med innspill!)
        Saito FA-200 R3 og Laser 200-V. Begge på ca 33 ccm. Saito litt tyngre enn Laseren og passer bedre i forhold til tankens posisjon.

        Comment


        • #5
          >Magaflis

          Takk! Der har jeg ikke sjekket. Da blir det en tur på lørdag.

          Comment


          • #6
            Originally posted by torfinnaas View Post
            Har to kandidater og er ikke helt sikker hvliken det blir (kom gjerne med innspill!)
            Saito FA-200 R3 og Laser 200-V. Begge på ca 33 ccm. Saito litt tyngre enn Laseren og passer bedre i forhold til tankens posisjon.
            Kommer litt ann på vekten, ville jo absolutt gått for en 3 sylindret stjerne om det er alternativet. Du trenger nok ikke bekymre deg for å få for mye vekt i nesten.
            Lars Norberg

            Comment

            Working...
            X